Projecte en xarxa Investiguem, Inventem
Projecte col·laboratiu entre centres educatius i culturals per apropar el pensament científic a l’alumnat i a la ciutadania. Es treballa des del mètode científic, l’experimentació i la imaginació per tal d’explicar el món què ens envolta i passar a l’acció.
Els objectius del projecte són apropar el pensament científic i la seva metodologia de treball a l’alumnat i a la ciutadania del Prat en general; i fomentar la cultura científica vinculada al territori des d’una perspectiva comunitària que connecti centres educatius, centres culturals i ciutadania.
Iniciat el curs 2017-18 a partir del laboratori científic, tecnològic i digital, és un projecte que amb els cursos ha anat transformant-se a partir de les aportacions de tots els agents participants a l'entorn d'aprenentatge de coordinació del projecte.
El projecte s'adreça a l’alumnat de primària, a les seves famílies i a la ciutadania del Prat en general. Aquest curs hi participen 3 escoles (El Parc, Charles Darwin i Bernat Metge), 2 equipaments culturals (Centre Cívic Palmira Domènech i Biblioteca Antonio Martín) i el Centre de Recursos Pedagògics del Prat.
Respecte a la metodologia de treball, el projecte es desenvolupa en tres fases:
- Fase de disseny: s’acorda l’eix temàtic que vertebrarà el curs i s’acompanya amb formació adreçada al professorat i a referents dels equipaments culturals implicats.
- Fase d’implementació: es desenvolupen els projectes específics a cada escola i s’acompanyen amb suport expert en didàctica de la ciència, recursos bibliogràfics especialitzats i visites a equipaments vinculats a la temàtica.
- Fase de tancament: els aprenentatges i experiències de l’alumnat es comparteixen amb la ciutadania en diversos formats, i s’avalua tot el procés de treball per definir les línies futures del projecte.
Aquest curs 2022-23 els projecte es centrarà en la temàtica del vol com a concepte ampli alhora explorarà altres temàtiques vinculades a la ciència. Com a novetat, a final de curs es compartiran els coneixements científics coneixements en una jornada científica oberta a les famílies i a la ciutadania.
Treball a l'aula
El projecte a l’aula es desenvolupa durant el segon trimestre de curs. L’alumnat de les escoles El Parc, Charles Darwin i Bernat Metge desenvoluparà un procés de treball basat en el mètode científic (preguntant, investigant, construint hipòtesis, experimentant, contrastant resultats...).
A més del treball d’aula a cada centre, l’alumnat també ha col·laborat en la proposta “Pregunta a una científica” dintre del cicle Octubre Ada Lovelace 2022 “Dones espacials” impulsat pel Centre Cívic Palmira Domènech.
Coordinacions internes amb l’equip
La coordinació continuada entre el professorat de les escoles participants i les persones referents dels equipaments culturals fa possible desenvolupar projectes molt més rics alhora que permet enfortir vincles i iniciar noves col·laboracions. Mitjançant el diàleg i el reconeixement mutu, els agents educatius i culturals poden conèixer i donar resposta a les necessitats específiques de cada comunitat, així com desplegar projectes més connectats amb la ciutat.
Alguns exemples d’aquestes coordinacions són les que fan les docents amb l’experta externa, mitjançant les quals dissenyen conjuntament les sessions d’aula, acorden continguts i realitzen conjuntament les classes amb l’alumnat, fent codocència.
També la Biblioteca Antonio Martín recull suggeriments i necessitats de les escoles i aporta recursos documentals que serveixen per facilitar el disseny dels projectes científics d’aula i la recerca de l’alumnat.
Des del Centre Cívic Palmira Domènech es dona visibilitat al treball realitzat a les aules i es facilita la relació de les escoles amb les comunitats del territori, com ara agents creatius i entitats locals.
Treball en xarxa
El projecte té associat l'entorn d'aprenentatge Investiguem, Inventem el qual proposa un espai de trobada trimestral entre agents educatius i culturals que despleguen el projecte per tal d’enfortir vincles, intercanviar experiències, ampliar els coneixements en mètode científic i col·laborar en accions conjuntes.
Aquest curs es realitzaran 4 sessions: una sessió formativa conduïda per una experta en didàctica de la ciència, una sessió d’intercanvi de pràctiques docents a l’aula, una sessió de creació conjunta d’una jornada científica i una sessió d’avaluació de tot el procés.
Compartir amb la ciutat
A final de curs, des del projecte es realitzarà una Jornada Científica davant del Centre Cívic Palmira Domènech; una jornada amb la ciència com a protagonista i en la qual l’alumnat podrà compartir els sues aprenentatges amb la ciutadania.