Projecte LECXIT a l'Escola Jaume Balmes (curs 19-20)
El projecte LECXIT forma part del Programa Interseccions des del curs 2017-2018. El projecte LECXIT neix per tal d’incrementar l'èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora i va ser impulsat el curs 2011-2012 per la Fundació Jaume Bofill i el Departament d’Educació de la Generalitat.
El curs 2014-2015 l’Ajuntament del Prat mitjançant el Departament municipal d’Educació lidera el desplegament del projecte a la ciutat i ho fa en col·laboració amb el Punt de Voluntariat. LECXIT és possible gràcies a la implicació dels voluntaris i voluntàries, i també joves dels instituts públics que son alumnes del servei comunitari, que acompanyen de forma lúdica i amena a l’alumnat de cicle mitjà participant en la lectura.
Les accions del LECXIT es desenvolupen en horari no lectiu, en finalitzar l’horari escolar i de manera coordinada entre les persones dinamitzadores i les direccions i mestres dels centres educatius participants.
En paral·lel també es desenvolupen un ventall d’accions comunitàries que connecten alumnes, voluntaris i ciutat.
Aquest curs 2019-2020 hi participen 7 escoles de primària, 1 institut escola i 4 instituts: escola Galileo Galilei,escola Joan Maragall,escola Honorable Josep Tarradellas,escola Jaume Balmes, escola Jacint Verdaguer, escola Charles Darwin,escola El Parc,institut escola Pepa Colomer,institut Baldiri Guilera,institut Salvador Dalí,institut Ribera Baixai l’institut Estany de la Ricarda.
Aquest curs hi participen 119 alumnes de cicle mitjà, 105 alumnes dels instituts que realitzen servei comunitari i 15 voluntaris i voluntàries.
El Projecte LECXIT a l’escola Jaume Balmes té diverses àrees d’intervenció.
Treball a l’aula
- Cursos on s’intervé: 4t i 5è de primària
- Dedicació setmanal: 1 h setmanal, cada grup-escola
- Nombre de sessions: 32
- Tipologies d’agrupaments: Grup sencer i petits grups
- Durada del projecte: Octubre 2019-Maig 2020
Treball amb el centre educatiu i els docents
- Una setmana abans de l’inici del projecte als centres educatius, es realitza una dinàmica a cadascun dels centres.
- Es realitzen trobades als centres d’educació primària i secundària participants a l’inici i final de cada curs. Aquestes trobades permeten la coordinació centre-dinamitzador en la implementació del projecte així com el reconeixement i seguiment dels progressos de l’alumnat.
Treball amb comunitats
La implicació de les famílies en el programa és un dels elements clau. Des del LECXIT es treballa aquesta relació mitjançant alguns eixos d’intervenció fonamentals:
- Presentació del programa a les famílies: Es concreta una sessió inicial amb les famílies dels infants que participen al LECXIT. Aquest primer contacte afavoreix que les famílies sentin més pròxim el projecte, siguin coneixedores de les persones referents i comprenguin la importància de la seva implicació i participació en el projecte. A més, a banda de presentar el programa i la mecànica de les sessions d’acompanyament lector, s’ incideix en la importància de la seva implicació i la seva participació en el projecte.
- Invitació a la participació de les famílies en activitats i dinàmiques grupals: En diversos moments del curs es convida a les famílies a participar d’algunes sessions concretes. Compartir aquesta estona facilita que famílies coneguin a les persones voluntàries que estan acompanyant als seus fills i filles.
- Col·laboracions amb les AFA: Es coorganitzen activitats amb les AFA d’algunes escoles. Connectar el què fa l’escola amb la participació de les famílies i les sessions de lectura LECXIT afavoreix l’educació dels infants.
- Xerrada amb famílies sobre l’acompanyament a la lectura en l’entorn familiar.
També el projecte s’implica i es relaciona amb el voluntariat de la ciutat:
- El LECXIT participa en la preparació de la festa del Voluntariat.
Compartir amb la ciutat
En l’última sessió del projecte, es porta a terme una activitat conjunta de tancament de curs amb infants i voluntariat, que compta també amb la participació de famílies i equip docent. L’activitat té per objectiu reconèixer la tasca que han portat a terme les persones voluntàries durant tot el curs i la participació dels infants al projecte.
Les parelles lectores s’acomiaden i s’encomanen bons desitjos pel proper curs, intercanviant una postal per recordar els dies compartits. Es realitza un lliurament de diplomes a les persones voluntàries i la festa acaba amb una estona de joc i un berenar compartit. Cada activitat es realitza en el dia de la setmana i en horari habitual de les sessions LECXIT a cada centre.