dimarts, 24 maig, 2022 - 09:00
Ens trobem a la sala d'actes del Cèntric Espai Cultural, un dimecres de maig a la tarda, a punt de començar la sessió participativa per famílies que ha organitzat el Lecxit i la Biblioteca Antonio Martín dins del marc d’Interseccions, amb la col·laboració d'El Prat Famílies. En aquesta, hi participa la Cia. T’exto de menos, amb la Maribel Martín i David Font, i també la mediadora literària Mar González, les quals introduiran situacions quotidianes de lectura a casa per tal de compartir alguns consells per gaudir molt més amb la família sobre el plaer de llegir.
Per la jornada d'avui, la Cia. T'exto de menos ha creat escenes teatrals que parteixen de les necessitats i les dificultats expressades per part de les famílies en relació amb les vivències a casa quan es posen a llegir amb les seves criatures. Entre esquetxos i en format taula rodona, la Mar González va comentant amb les famílies assistents cada situació interpretada, suggerint algunes estratègies i lectures que poden introduir en la seva pràctica lectora. A més, els pares i mares que han vingut amb els seus fills i filles, poden atendre relaxadament de la jornada, ja que la mainada està a la Biblioteca Antonio Martín divertint-se amb una activitat lectora del Lecxit. També avui, el grup d’alumnat i voluntariat del Lecxit a l’Escola H. Josep Tarradellas ha realitzat la sessió setmanal a la mateixa Biblioteca Antonio Martín, pots veure algunes imatges aquí.
S’exposa una situació on s’observa una família que, a causa de la falta de temps, no troba el moment per llegir ni per acompanyar la lectura dels seus fills i filles. Tot seguit, intervé Mar González amb algunes idees per incorporar: “Aprofitem els temps morts: desplaçaments, temps d'espera… el camí a l'escola, i no ens quedem només amb el conte de bona nit. Pensem aportar a la bossa algun llibre, per invertir el temps de transportar-nos compartint lectures”. La mediadora literària reflexiona sobre la dificultat al fet que els infants se submergeixin en la lectura en l’època actual d’immediatesa i de xarxes, i proposa a les famílies d’exercitar l'observació, dialogar i preguntar-nos més enllà del que hi ha escrit. Suggereix escollir àlbums il·lustrats, com el llibre 'Flotante', que poden resultar estimulants, atractius i esdevenir còmplices a l'hora d'entaular converses, i la Mar afegeix: "Estem fets d'històries, per a entendre el món necessitem aquestes històries, a vegades són llibres, pel·lícules o històries de vida... Quan algú explica un conte a una persona, s'estableix una connexió única i es queda amb nosaltres, com si ho haguéssim viscut".
Enmig d'una situació de joc a la llar, es presenta la problemàtica de trobar espais adients per a la concentració i el gaudi de la lectura. Una estratègia que suggereix la Mar és la de pactar una estona de lectura, en un espai concret, on llegir plegades i, per exemple, intercanviar històries populars: "Tot conte popular crea un vincle d'anada i tornada. Un conte narrat en viu possibilita moments de connexió, de manera que, una vegada finalitzada la lectura, t’ha transformat". La mediadora literària Mar González proposa alguns àlbums com ara ‘Las plumas del dragón' o 'El zorro y la estrella' per dur a terme la conversa a casa, reforçant la idea que la lectura s'ha de viure com una oportunitat i no com una llosa ni com un càstig, tant pels infants com per les mateixes persones adultes.
La tercera escena il·lustra la falta de motivació a través d’un infant que només té ulls pels videojocs, però de sobte, se sorprèn quan s’emociona per un relat que, la seva mare, li conta amb entusiasme. La mediadora literària Mar reflexiona en veu alta: ‘Els ritmes frenètics de la quotidianitat, de vegades, no ens possibiliten donar espai a la lectura; i és que llegir és un esforç, implica crear imatges mentalment, reflexionar, indagar…".
La quarta i darrera escena tracta sobre la importància d’escollir un llibre que ens atrapi. Seguint el diàleg entre un pare i una filla s'exposa com és d’indispensable partir dels interessos dels infants i joves a l’hora d’escollir un bon llibre. I aquí la biblioteca té un paper clau: podem comptar amb el suport dels bibliotecaris i bibliotecàries per tal que ens assessorin en aquesta tria. Un altre aspecte que es debat és el de no promoure la perpetuació de rols estigmatitzats de gènere i d’optar per llibres que propiciïn una experiència emocional rica al lector/a: amb ironia, humor, intel·ligència, alegria, malenconia… i d'aquesta manera desenvolupar una lectura crítica del món i en clau d’equitat. Algunes de les lectures que la Mar ens suggereix són: 'People power: propostes que han canviat el món', 'Construccions animals', 'La nit és plena de promeses', 'Monstruos' o 'Robatoris de llegenda'.
Finalment, cal comentar que al llarg de les diferents escenes, les famílies han pogut resoldre els seus dubtes i exposar les seves vivències. També han fullejat els materials literaris que s'han anat presentant al llarg de la sessió i, fins i tot, algun pare o mare s'ha endut un llibre a casa per posar en pràctica tot el que s'ha parlat al llarg de la jornada d'avui. Tot seguit us deixem amb algunes fotografies com a mostra d'aquesta experiència compartida.
dimecres, 20 novembre, 2024 - 12:15
dimarts, 19 novembre, 2024 - 11:30
dilluns, 18 novembre, 2024 - 14:45