dimecres, 29 abril, 2020 - 12:00
Amb només trenta anys, Ludwig van Beethoven (Bonn 1770- Viena 1827) va començar a patir una sordesa que l’aillaria progressivament del món, un impediment que, per contra, va suposar una major introspecció i força al seu immens catàleg musical. I és que de vegades els confinaments, siguin pel motiu que siguin, ens deixen meravelles creatives com l’obra del geni del qual es compleix aquest any el 250è aniversari del seu naixement.
Beethoven suposa l’enllaç perfecte entre el classicisme i el romanticisme musical, un hereu ideal després del geni de W.A Mozart. Al contrari que aquest, Beethoven sí va poder gaudir del reconeixement general de la seva obra i aquestes han perdurat al llarg del segles fins als nostres dies. Les seves simfonies suposen un salt en el món de la composició, tenint en la novena, la seva simfonia “Coral”, el seu zenit. Un cant a la llibertat i la fraternitat entre els pobles com poques manifestacions artístiques a la història. Aquí podeu veure una interpretació molt especial, un concert poc després de la caiguda del Mur de Berlin al 1989, de la mà d’un músic compromès amb les llibertats com fou Leonard Bernstein i amb la col·laboració de músics d’orquestres alemanyes (de l’Est i l’Oest), angleses, americanes, russes i franceses per tal de celebrar aquest esdeveniment històric.
Però Beethoven no és només el “Cant a l’alegria” de Schiller mil cops versionat. El seu catàleg inclou joies com la seva única òpera Fidelio, de la qual al Cèntric ens farem ressò quan puguem reprendre la programació. Fidelio és un cant a la llibertat, una obra molt influenciada pels ideals de la Il·lustració i la Revolució Francesa. Una història on l’amor, com a ideal romàntic, és capaç de vèncer qualsevol impediment per tal d’obrir-se pas. Un amor que, conscientment de vegades i altres inconscientment, Beethoven mai no va poder viure en parella. La seva malaltia i el seu caràcter cada cop més esquerp van fer que on veritablement trobem al músic enamorat sigui a la seva música. Podeu veure i comprovar vosaltres mateixos la força d’aquesta òpera en una producció de l’Òpera d’Hamburg i amb subtítols en castellà.
Al Cèntric Espai Cultural, vam tenir l’oportunitat d’escoltar en viu una mostra de la seva música amb el concert del Trio Fortuny poc abans d’aquest silenci obligat als escenaris. El fantàstic conjunt va interpretar dos dels trios per piano, violí i cello separats per més de vint anys. Una ocasió per viure de primera mà l’evolució estilística del compositor en un format cambrístic molt interessant. Algunes de les peces que vam poder escoltar, juntament amb d'altres, les hem recollides en aquesta petita llista a Spotify, on també podreu escoltar algunes obres de la mà dels millors directors i intèrprets del nostre temps, per tal que sortiu del confinament i acompanyeu Beethoven en la seva recerca de la llibertat amb majúscules.
La música instrumental també ens pot treure fora del confinament. Obres mestres com el concert per a violí, les sonates per a piano, els quartets de corda... totes elles són obres d’art que van ser creades amb l’esperit indòmit de Beethoven, i que buscaven no només servir d’entreteniment, sinó arribar a transcendir els temps i quedar com llegat per la humanitat.
Avui més que mai, quan el món ha canviat, recordem algú com Beethoven, que també va voler canviar el seu per deixar-nos aquest fantàstic regal en forma de música com a llegat.
dimecres, 20 novembre, 2024 - 12:15
dilluns, 18 novembre, 2024 - 10:00
divendres, 15 novembre, 2024 - 17:15