Esteu aquí

Crònica d’una conversa literària

El projecte Converses literàries: facilitar experiències de lectura crítica que alhora enforteixin els vincles i els intercanvis

dijous, 10 febrer, 2022 - 10:00

Ens trobem a l’escola Galileo Galilei, un dels centres educatius que formen part del projecte Converses literàries. Ara mateix s’està duent a terme un acompanyament a l’aula per part d’un dels especialistes del projecte. Altres centres que hi participen són: les escoles bressol Sol Solet i Cabusset, l’escola Charles Darwin i l’Institut Estany de la Ricarda. Aquest projecte d’Interseccions està coordinat per la Biblioteca Antonio Martín.

Acompanyament a l’aula a l’escola Galileo Galilei

Alumnat assegut en cercle. La mestra està llegint "Els Ratolins de la senyora Marlowe", escrit per Frank Asch  i il·lustrat per Devin Asch, i durant la lectura fa preguntes a l'alumnat de 4t. "A on treballa la senyora Marlow? I els ratolins?" El Marc Alabart, l'especialista en literatura infantil i juvenil, és a dins del cercle. Avui s'està realitzant el què, en el marc del projecte Converses literàries, s'anomena "acompanyament a l'aula". Es tracta del següent: les mestres implicades en el projecte duen a terme la conversa literària a l'aula i, tot seguit, en Marc es reuneix amb elles i els comenta allò que creu que poden potenciar, valoren com ha anat la conversa, comenten inquietuds i es recomanen recursos i estratègies.

Ara és el torn de la Cristina, tutora de 4t. Un grup de 22 nens i nenes l'escolten embaladits, no es distreuen, el qual és sorprenent tenint en compte que hi ha un corrent d'aire excepcional, estem en temps de Covid i tenen finestres i portes obertes. Cristina, amb l'àlbum a les mans, però també amb les imatges projectades a la paret, dona espai als nens i nenes perquè formulin preguntes, desenvolupin hipòtesis sobre què passarà o expressin les seves opinions.

Aquesta manera d'explicar històries és l'origen de tot? Nosaltres, quan érem petites, també escoltàvem atentament quan l'avi o la mare ens explicava un conte abans d'anar a dormir. És rellevant que, tot i els canvis que s'han succeït des d'aleshores, els nens i nenes continuen fascinant-se com nosaltres quan ens contaven històries.

A l'inici de la conversa, l'alumnat i la mestra, la Cristina, han especulat sobre què creuen que passarà a partir de l'observació de la coberta del llibre. Més endavant tornaran a sospesar els possibles desenvolupaments de la història, a partir dels indicis que aniran observant al llarg de la narració.

Les claus de la Conversa literària

En acabar la lectura compartida la Cristina formula algunes preguntes als nens i nenes. "Heu pensat en algun moment que aquesta història pogués ser al revés? Que la Sra. Marlowe, en comptes de refugiar als ratolins, en realitat se'ls menja? Què és el que més us ha agradat? Recomanaríeu aquest llibre? Tornaríeu a llegir-lo? Li llegiríeu a algú? Hi ha alguna cosa que no us ha agradat? Us ha agradat com ha acabat? Creieu que aquesta història la podríeu haver llegit sense la narració? Us ha recordat a alguna història que havíeu llegit? Us hauria agradat un final diferent? Canviaríeu alguna part?" Els i les alumnes acaben debatent entre ells els possibles finals i continuacions que li haguessin donat a aquest àlbum.

Després observem la conversa del llibre "Doctor de Soto", de William Steig, a l’altra aula de 4t. En aquesta ocasió, la tutora no es serveix de les imatges projectades sinó que fa la conversa a partir del llibre, i els va ensenyant les imatges a mesura que va llegint la història.

En acabar, el Marc Alabart es reuneix amb les dues mestres i els fa el retorn del que ha funcionat, del que poden esprémer encara més... Aquestes mestres, però, participen en el projecte des de l’inici i ja saben perfectament com dur a terme una conversa a l'aula, saben utilitzar els recursos i crear el clima propici. Han entès que han de vetllar perquè aquest espai continuï existint, doncs els nens i nenes, una vegada acabada la sessió, quan la Cristina ha dit: "aprofitem que tenim les cadires i les taules distribuïdes així per a fer lectura individual?" Plegades han exclamat amb alegria... "Sí!". 

Converses Literàries a l'aula

Compartir

Noticies relacionades

dimarts, 19 novembre, 2024 - 11:30

L’Institut Estany de la Ricarda, seu de la IV Jornada d’intercanvi d’experiències del programa #aquiproubullying

El centre, el primer de la ciutat en desenvolupar-lo, ha obtingut recentment...

dilluns, 18 novembre, 2024 - 14:45

El Consell d’Infants i el Consell d’Adolescents ja compten amb nous membres

El Saló de Plens acull l’acte de renovació d’aquests dos òrgans de...