dijous, 9 maig, 2024 - 12:30
El dimecres 8 de maig va celebrar-se la segona edició d’aquesta jornada d’experimentació i divulgació científica que aplega alumnat de primària i secundària i equipaments culturals del Prat, participants al projecte “Investiguem, Inventem” del programa Interseccions.
Aquest projecte parteix d’un repte col·lectiu d’abast científic i tecnològic que interpel·la a l’alumnat perquè l’investigui, l’experimenti i proposi solucions creatives amb la mirada posada en l’entorn més proper. El Diverciència és la festa final on els centres participants s'uneixen per mostrar-se el que han estat treballant a les aules. D’aquesta manera, reflexionen plegades en un context distès al voltant d’aquest repte, enguany, l'aigua i la seva importància per al nostre planeta.
En aquesta segona edició hi ha tornat a participar les escoles Parc, Charles Darwin i Bernat Metge, la Biblioteca Antonio Martín, i el Centre Cívic Palmira Domènech. Enguany com a novetat, també s'hi ha sumat l’alumnat de primer del grau mig d’Instal·lacions elèctriques i automàtiques de l'Institut Illa dels Banyols i l'alumnat de batxillerat d’arts escèniques de l’institut Baldiri Guilera.
Ja des de primera hora del matí, l’alumnat i equips dels centres educatiu si culturals van anar arribant als Jardins del Cementiri Vell per tal de preparar els experiments i decorar les seves carpes, així com l’Escola Bernat Metge i el seu mural amb dibuixos dedicats a les dones Oceàniques o la Biblioteca Antonio Martín, amb un espai de lectura confortable per gaudir dels llibres.
Un cop enllestits els espais, els i les alumnes es van organitzar en tres torns per tal d’ensenyar el que havien après a l’escola, i alhora, aprendre experimentant de les propostes de la resta de companys i companyes d’altres centres.
• L’Escola Charles Darwin va exemplificar com moure petits motors, amb una base de circuit senzill, alimentats pel sol. Tot seguit va convidar a reflexionar sobre la flotabilitat i densitat dels elements i la relació amb la sostenibilitat dels mars i oceans utilitzant aigua i oli. A més a més, juntament amb l’alumnat de l’Illa dels Banyols, van mostrar el projecte treballat de manera conjunta “Creem amb energia”, un projecte de creació de prototips de vaixells que funcionen amb energia solar.
• L’Illa dels Banyols, a banda d'acompanyar a l’alumnat de Charles Darwin amb l’explicació de les maquetes, van portar una màquina per mostrar com es converteix l’energia alterna en energia corrent.
• L’Escola Bernat Metge va exposar les conseqüències de la desforestació o la propagació del so amb alguns dels seus experiments i va proposar un joc de memòria per tal d’aprendre vocabulari de la fauna i flora marina en anglès.
• L’Escola del Parc va convidar a experimentar un tsunami, a assenyalar la diferència de la superfície i la profunditat del mar a causa de la contaminació, i a reflexionar sobre per què les balenes són capaces de submergir-se i flotar.
• El Centre Cívic Palmira Domènech i la divulgadora Lutravioleta van presentar un repte amb aigua per crear dibuixos d'animals i plantes marines que acabin convertint-se en tatuatges, tot experimentant amb la tensió superficial. Alhora, van mostrar un experiment per fer que l'aigua no caigués en posar-la boca-avall gràcies a la pressió atmosfèrica.
• La Biblioteca Antonio Martín va arribar carregada d’exemplars de l'àlbum il·lustrat “Monstres de veritat”, amb els quals passar una bona estona llegint i descobrint les accions que els debiliten i aquelles que els fan forts.
Al llarg de tota la diada, l’alumnat també va participar de l’espai artístic situat a un dels costats de la plaça: una gran xarxa de pescador estesa on penjar creacions que responguessin a la pregunta “Què és per a tu l’aigua? La manera de respondre no tenia més requisits que la creativitat de cada infant: dibuixos, escultures, modelats amb roba, escrits... Aquesta Instal·lació artística s’ha exposat al Centre Cívic Palmira Domenèch per tal que tothom pugui visitar-la i sumar-hi les seves creacions, fins al 31 de maig!
Com a cloenda de la jornada, l'alumnat de batxillerat escènic de l’INS Baldiri Guilera va representar la peça de creació pròpia “La fabulosa història de la terrra Sensaigua”, una sàtira que convidava a reflexionar sobre l’aigua com a bé preuat i font de conflictes a escala global. La cirereta del pastís d’una jornada molt enriquidora i emocionant.
Podeu veure totes les fotografies d’aquesta jornada tot seguit: https://flic.kr/s/aHBqjBpwWo
divendres, 20 desembre, 2024 - 13:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 11:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 10:15