dijous, 20 febrer, 2025 - 11:30
Les publicacions científiques britàniques Journal of Professional Capital and Community i Policy Futures in Education s’han fet ressò de dos dels pilars de les polítiques educatives públiques del Prat. El programa IntersECCions, un programa educatiu global que treballa l’educació i la cultura de forma transversal i comunitària amb l’objectiu d’enfortir i ampliar les oportunitats educatives dins i fora dels centres educatius, i la lluita contra l’absentisme escolar que desenvolupa la ciutat han estat objecte d’investigació.
L’article “Dimensions del lideratge escolar que fomenten el desenvolupament d’ecosistemes d’aprenentatge. Els casos de l’”Scuola Diffusa” (Reggio Emilia, Itàlia) i “Interseccions” (Catalunya, Espanya)”, publicat a Journal of Professional Capital and Community, descriu el context en què sorgeix el programa i en destaca que pretén aprofitar el teixit cultural social existent per fomentar una educació més inclusiva i accessible. La publicació n’explica l’estructura i el funcionament i ressalta que involucra 31 centres educatius, 12 centres culturals, 2 escoles d’art, 6 associacions de famílies i una àmplia xarxa d’entitats socials.
La investigació subratlla que es van desenvolupar estratègies pedagògiques inclusives que van ser adoptades pels centres culturals, que es van generar recursos com una guia de comunicació inclusiva per a les institucions culturals i evidencia que el programa ha causat un impacte positiu en la inclusió social i educativa. L’article conclou que IntersECCions és un exemple de lideratge ecològic i distribuït, fonamental per al desenvolupament d’ecosistemes d’aprenentatge que transcendeixen els límits tradicionals de l’escola, que ha aconseguit transformar l’educació al Prat de Llobregat en integrar a actors diversos de la comunitat.
L’abordatge de l’absentisme escolar
Així mateix, Policy Futures in Education ha publicat l’article “Usant la investigació-acció per abordar l’absentisme escolar: un enfocament participatiu per a la formulació de polítiques locals”, del qual el cap del Departament d’Educació de l’Ajuntament, Joan Carles Navarro, n’és coautor. L’article relata la creació del pla local de prevenció de l’absentisme escolar al Prat, elaborat a partir d’una metodologia que permet a tots els actors implicats contribuir amb el seu coneixement i experiència, atès que estudis recents suggereixen que un enfocament comunitari és més efectiu.
El procés va durar 16 mesos i va incloure la participació de 23 professionals de l’àmbit educatiu i social del municipi. Destaca la importància de connectar als diferents agents i serveis implicats en la prevenció de l’absentisme, fet que va generar un reconeixement mutu i va facilitar la col·laboració. La metodologia va promoure un enfocament horitzontal, en el qual totes les aportacions van tenir el mateix pes, cosa que va permetre una visió global i connectada amb la realitat de les escoles. Així mateix, les accions proposades van ser pràctiques i alineades amb les necessitats locals.
L’article posa de manifest que la investigació-acció participativa és efectiva per abordar problemes complexos com l’absentisme escolar, ja que permet una comprensió més profunda del fenomen i la creació de solucions sostenibles i adaptades al context local i subratlla que la participació activa de tots els actors i la construcció conjunta de significats i estratègies són fonamentals per a l’èxit del pla.
divendres, 21 febrer, 2025 - 12:45
dijous, 20 febrer, 2025 - 10:00
dimecres, 19 febrer, 2025 - 17:30