dilluns, 17 febrer, 2025 - 14:30
El Centre Esplai de Fundesplai, ubicat al Prat de Llobregat, ha acollit aquest dissabte, 15 de febrer, la XXXII Jornada de reflexió del Consell d'Educació de Catalunya, una trobada que reuneix anualment la comunitat educativa per abordar temes de rellevància i actualitat del sector. Sota el títol “Cuidem l’educació per una educació que ens cuidi”, la jornada d’enguany ha inclòs debats sobre l'aprenentatge compartit com a font de benestar emocional i els programes per a la promoció del benestar de la comunitat educativa, així com diversos tallers de presentació d’experiències. L’acte, que ha aplegat 200 assistents presencials, però que també s’ha pogut seguir en streaming, ha comptat amb la participació de la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, de l’alcaldessa del Prat de Llobregat, Alba Bou, i del president del Consell, Joan Manuel del Pozo.
En el torn de parlaments inicials, Bou ha posat en valor la trajectòria del Prat en l’educació en comunitat, com posen de manifest iniciatives tan consolidades com el Consell d’Educació Municipal, en què participen des de 1988 tant els centres educatius com la xarxa d’educació no formal. L’alcaldessa ha subratllat la “importància de millorar i prevenir les situacions de vulnerabilitat emocional que viuen alumnat, professorat i tota la comunitat educativa i de gaudir d’una bona convivència als centres”. Així mateix, ha emmarcat en el model de ciutat cuidadora la mobilització de recursos perquè la ciutadania pugui “gaudir d’un benestar emocional imprescindible per viure lliurement i dignament els seus projectes vitals”. Això, ha destacat, ha fet possible l’impuls d’espais com la Taula Local d’Infància i Adolescència i de nombrosos serveis que tenen per objectiu garantir aquest benestar.
Bou ha tancat la seva intervenció referint-se als “desafiaments especialment preocupants” que s’han d’afrontar en els contextos educatius, entre els quals ha destacat el de les noves tecnologies. Sobre aquestes, ha dit, caldrà “reflexionar en comú i arribar a consensos socials sobre on, quan i com volem utilitzar-les de forma que siguem capaces i capaços de curtcircuitar el seu potencial negatiu i ens ajudin a avançar”.
Tres eixos de debat
El Consell d’Educació de Catalunya (CEC) ha fixat el debat de la jornada de reflexió al voltant de tres eixos principals: el benestar en la societat actual, el benestar en els centres educatius i el benestar dels col·lectius de la comunitat educativa. La voluntat és que la reflexió serveixi per orientar estratègies de millora en la prevenció de la vulnerabilitat dels diferents col·lectius de la comunitat educativa i contribueixi a generar una bona convivència en els centres educatius. En aquest sentit, un representant del Consell Nacional d’Infància i Adolescència ha remarcat que l’organisme considera cabdal la matèria i que ja l’han tractada en les seves sessions de treball.
El diàleg inaugural de la jornada ha plantejat l'observació i diagnòstic de l'actual benestar emocional en l'educació des de l'anàlisi sociològica i antropològica, mentre que la taula rodona que ha clos el matí ha abordat els programes de promoció del benestar que l'administració educativa actual està proposant als centres educatius.
Presència pratenca en els tallers d’experiències
La ciutat ha estat present en el bloc de tallers de presentació d’experiències que ha completat la jornada. Mònica Rodríguez, de L’Institut Estany de la Ricarda, ha protagonitzat el taller “Promoció de la convivència i el benestar de la comunitat educativa”. El centre promou la bona convivència a partir del que el pacifista Paco Cascón anomena l'escala de la prevenció. Aquesta escala de sis esglaons té com a objectiu principal que tota la comunitat educativa sigui capaç de treballar de manera cooperativa per assolir un clima de benestar emocional amb el qual tothom es pugui sentir a gust, segur i apreciat. Inspirats en les formacions que el professorat del centre ha rebut, l’institut ha creat un Pla d’acollida que inclou a tota la comunitat educativa (alumnat, famílies, professorat i PAS) i organitza una sèrie d’activitats amb la pretensió que tothom tingui el sentiment de pertinença i vulgui caminar en la línia de benestar emocional que proposa el centre.
Un altre dels tallers ha tractat el Barnahus del Prat de Llobregat. La coordinadora tècnica, Ana Belén Jarillo, ha explicat el funcionament d’aquesta llar per a infants víctimes de violència sexual que va obrir les portes l'octubre de l'any passat a la ciutat com a culminació del desplegament d'aquest servei innovador i basat en el model d'atenció integral a diferents municipis de Catalunya. El servei ofereix un espai segur i acollidor, adaptat a les necessitats dels infants i adolescents, i garanteix un tracte respectuós i empàtic. Jarillo ha presentat les instal·lacions i l’equip professional que treballa de forma integrada i coordinada en la valoració, l’atenció, el tractament i el seguiment de qualsevol infant o adolescent i les seves famílies que hagi patit violències sexuals.
Cloenda a càrrec de l’alumnat de l’Institut Baldiri Guilera
L’alumnat de Batxillerat Escènic de l’Institut Baldiri Guilera ha protagonitzat una actuació de cloenda en la qual els i les estudiants han exposat les seves reflexions sobre el benestar emocional a les aules a través del teatre i la música.
dilluns, 17 febrer, 2025 - 09:00
dimarts, 11 febrer, 2025 - 09:45
divendres, 7 febrer, 2025 - 12:15