divendres, 1 juliol, 2022 - 10:30
Amb el projecte Itineraris de Coneixement de la Ciutat, i a través d’activitats dinàmiques, participatives i amb continguts curriculars, prop de 1500 infants i joves de totes les edats han après a relacionar els seus coneixements entorn la ciutat amb conceptes nous que dinamitzadores, docents i personal tècnic de l’Arxiu Municipal han anat desenvolupant. Aquesta iniciativa forma part de l'àmbit de Coneixement de la Ciutat del programa Interseccions.
Un divendres de primavera entrem a l’aula de 5è de l’Escola Jaume Balmes per endinsar-nos en la vida agrícola i en la tradició masovera del municipi. Amb imatges del creixement del Delta projectades a la pissarra, en Quim, el dinamitzador, convida a l’alumnat a descobrir les dificultats que es trobaven els primers pobladors del territori i com, amb els anys, van arribar a desenvolupar una agricultura adaptada als terrenys pantanosos i enfangats. Distribuïts en sis cases de pagès, els nois i noies inicien un joc de descoberta d’accions o elements vinculats a la vida a pagès mitjançant fotografies: reconeixen les eines que es feien servir al camp i a les masies com el càntir, el sarró, el porró o la màquina de sembrar mongetes; també reconeixen els cultius d’enciam trocadero, d’arròs i la carxofa Prat; i reconeixen la importància dels pous artesians i del canal de la dreta del Llobregat per regar els camps. A més, la docent reforça els aprenentatges recordant la visita que van realitzar a la Masia Cal Jaume del Bitxot per conèixer com conreen els pagesos avui en dia i quins productes són típics del nostre municipi.
I és que la participació de l’alumnat de 5è en l’activitat Veure el Prat des de Pagès ha estat vinculada al projecte transversal de l’escola “El Prat, el nostre patrimoni”, que han treballat durant els dos últims trimestres de curs, des d’una vessant comunitària i integradora, relacionant alhora els coneixements i les oportunitats d’aprenentatge dels projectes d’Interseccions dels àmbits d’anglès i les arts, que també duen a terme a l’escola.
Amb els ulls ben oberts i moltes ganes de participar, els infants de P5 de l’Escola Jacint Verdaguer identifiquen per primera vegada les il·lustracions del conte Hi havia una vegada al Prat. Des d’uns plafons ben grans, en Pau i la Marina, els protagonistes, acompanyen als infants en la seva investigació sobre la història del Prat. Tot escoltant la narració del conte, nenes i nens travessen el riu amb una barca molt gran, pugen al tren, planten verdures i venen pollastres pota blava; també volen amb els primers avions de l’aeroport, entren a les fàbriques de paper i teixits i reviuen l’auge de la construcció de pisos.
I és que la història del Prat està ben farcida d’elements. Això ho han après molt bé els nois i noies de 4t d’ESO del Institut Ribera Baixa en la visita a l’Arxiu municipal. Acompanyats de les arxiveres Olga i Mari Pau, el passat dimarts van realitzar una recerca històrica per conèixer les diferents fonts documentals i les tècniques d’investigació que els seran útils en els treballs de recerca de Batxillerat. Alhora van desenvolupar el pensament crític quan van fer servir les diferents fonts d’informació d’internet, les fonts textuals o d’altres fonts documentals. A partir de padrons d’habitants, plànols o passaports, els i les joves van gaudir investigant la història i contrastant aquestes tipologies de documents. I és que no volien marxar de l’Arxiu... L’activitat Eines per a investigar ha satisfet enormement la curiositat d’aquest grup d’alumnes i marxen amb moltes idees a posar en pràctica.
Gràcies a la participació activa dels i les docents en totes les activitats, s’han pogut realitzar més de 75 activitats en 4 centres educatius de la ciutat (Escola Bressol La Granota, Escola Jaume Balmes, Escola Jacint Verdaguer i Institut Ribera Baixa) i s’han generat prop de 1500 oportunitats d’aprenentatge. I és que aquesta posada en marxa del projecte Itineraris de Coneixement de la Ciutat ha aconseguit acostar l’alumnat a moltes activitats educatives vinculades a la història i el patrimoni de la ciutat i a la seva cultura popular i tradicional.
Des de l’àmbit de Coneixement de la Ciutat es vol continuar reforçant aquesta proposta d’Itineraris. Per això s’estan revisant i avaluant les diferents propostes d’activitats que s’han realitzat amb l’objectiu de poder millorar el conjunt del projecte per al curs vinent.
divendres, 20 desembre, 2024 - 13:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 11:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 10:15