dilluns, 16 desembre, 2024 - 11:30
Enguany, el programa Insterseccions arriba a la seva 8a edició amb el desplegament de 13 projectes culturals que es multipliquen amb la diversitat de centres educatius públics de la ciutat, des de l’escola bressol fins al centre de formació de persones adultes, passant per l’escola d’infantil i primària, l’escola d’educació especial i l’institut.
Els projectes del programa sempre s’han organitzat en cinc àmbits: l’Impuls a l’anglès, Lectura, Educació en les arts, Coneixement de la ciutat i Coneixement científic, tecnològic i digital. Aquest curs, però, presenta algunes novetats. Una d’elles, en concret, té a veure amb la revisió del darrer àmbit. Parlem del projecte Energia, una proposta íntimament relacionada amb la comunitat energètica de la ciutat i que tot just s’està codissenyant entre docents i famílies de quatre centres educatius i agents socials i culturals de la ciutat.
En aquest sentit, però, el treball de coordinació per àmbits d’acció del programa s’ha anat desplaçant des del curs passat cap a una pràctica de mediació per territoris, on la compartimentació dels projectes es dilueix i es posa al centre l’articulació de relacions entre els agents implicats.
En els darrers anys s’ha fet palesa la necessitat de treballar conjuntament educació i cultura, així com l’accés a aquesta darrera per garantir els drets de la ciutadania. El programa Interseccions neix precisament de la voluntat de donar-hi resposta a escala municipal, fent entrar a les aules projectes que, d’una altra manera, només es donarien fora escola o dependrien dels recursos de cada família.
La riquesa d’aquests projectes beu tant de les professionals que s’incorporen a les aules des de l’Escola d’Arts en Viu, l’Escola d’Arts Visuals, les persones voluntàries del Lecxit o les auxiliars de conversa d’anglès, com també de totes les entitats, comunitats, equipaments culturals o serveis a la ciutadania que estableixen relacions i complicitats per aprofundir en aquesta dimensió comunitària del programa, la qual és essencial per nodrir les experiències i processos d’aprenentatge i creació.
En aquest cas, doncs, l’Oficina Tècnica de Interseccions té un paper important per reforçar la implicació col·lectiva del programa prenent la mediació territorial com a manera de fer. És a dir, establir vincles entre tots aquests agents per fer possible diàlegs i promoure el “fer amb”, donant resposta a necessitats situades, amb una voluntat transformadora.
A tall d’exemples, a continuació destaquem algunes de les relacions i vincles entre projectes, agents i persones que s’han articulat des del curs passat.
Entre centres educatius
De tots els projectes que han tingut lloc entre el curs passat i l’actual, i que han posat en relació dos o més centres educatius, en destaquem el projecte “Creem amb Energia”. Sota el paraigua de l’àmbit científic d’Interseccions, aquesta iniciativa va ser concebuda el curs passat vinculant l’escola Charles Darwin amb l’Institut Illa dels Banyols. Aquest projecte va constar de tres sessions de treball -on l’alumnat de primer d’FP va apadrinar als infants de 6è- enfocades en el disseny i creació de maquetes motoritzades que funcionaven amb energies renovables. Aquest any els dos centres repetiran l’experiència en el marc del projecte Energia enfortint encara més el vincle.
Amb centres cívics
Per altra banda, el projecte de dansa del CEE Can Rigol es va poder obrir a la comunitat amb un intercanvi entre l’alumnat de l’escola i les participants de “Gaudim del ball” del Centre Cívic Jardins de la Pau. Durant l’intercanvi al centre cívic, infants i gent gran van compartir les emocions a l’hora d’aproximar-se a la dansa, els processos d’aprenentatge d’unes i altres, i finalment van ballar plegades a partir dels passos de Swing del grup de gent gran i la creació de coreografies a partir de fotografies de cantants actuals proposades per Can Rigol.
Amb famílies
Les famílies exerceixen un paper essencial en el desenvolupament dels projectes educatius i la seva participació pot ser en formes i graus molt diversos. Per exemple, el curs passat, l’alumnat de 3r de l’escola Ramon Llull va participar en la visita a l’exposició “Del Prat al món”, on artistes de l'Escola d’Arts del Prat van presentar una selecció de pintures de paisatges que les connectaven emocional i vivencialment. Aquesta visita es va emmarcar en el projecte d’Arts visuals de centre educatiu, centrat en el paisatge local, i es va veure enriquida amb la participació dels avis i àvies de l’alumnat, que van tenir l'oportunitat de compartir els seus records i vivències relacionades amb el Prat.
Amb entitats
L’escola Honorable Josep Tarradellas va formar el curs passat un vincle amb la Cooperativa Obrera de Viviendas i la seva gent gran voluntària. El curs passat, la gent gran es va sumar al projecte de Dansa de 1r de primària per reflexionar sobre els cossos, la dansa i el moviment durant la vellesa. Aquest projecte va estar totalment integrat en el transcurs del projecte, ja que les dones grans van assistir a classe tots els dimarts. Aquesta experiència va concloure el dia de la dansa, on alumnes i voluntàries van preparar un espectacle de dansa, prenent el cos com a mitjà de comunicació i diversió. Aquesta col·laboració, que ha estat d’èxit i d’exemple com a projecte comunitari per a la ciutat, es tornarà a repetir aquest nou curs al centre.
Vincular tots aquests agents és un gran repte per al programa, i per dur a terme aquesta pràctica de mediació cal estar atentes, afavorir climes de confiança i escolta amb els altres, treballar des de la corresponsabilitat i donar-nos els temps necessaris per enriquir cadascun dels projectes i abordar les seves complexitats.
--
Bibliografia
Amecum. (2021). Rehacer y expandir la mediación cultural. Fundación Daniel y Nina Carasso. Centro de Residencias Artísticas de Matadero Madrid.
Garcés, Marina. (2021). Escola d’aprenents. Galàxia Gutenberg.
hooks, bell. (2022). Ensenyar pensament crític. Raig Verd Editorial.
dilluns, 16 desembre, 2024 - 15:00
dilluns, 16 desembre, 2024 - 13:45
dijous, 12 desembre, 2024 - 12:00