dijous, 18 abril, 2002 - 02:00
L'Ajuntament del Prat ha requerit el Ministeri de Medi Ambient a introduir un seguit de canvis i millores en la declaració d'impacte ambiental de l'ampliació de l'aeroport, després que els serveis tècnics municipals l'han estudiat a fons.Com ja vam informar en un número anterior d'aquesta revista, el dia 18 de gener passat el Ministeri de Medi Ambient va fer pública la declaració d'impacte ambiental de l'ampliació de l'aeroport. Es tracta d'un document tècnicament complex que intenta fixar les condicions ambientals per tal de garantir que les obres d'ampliació de l'aeroport no perjudicaran d'una manera irreversible el medi ambient de la zona.
L'Ajuntament ha estudiat molt detalladament aquesta declaració i hi ha detectat algunes insuficiències, que es podrien esmenar si el Ministeri tingués la voluntat d'actuar d'una manera rigorosa. El conjunt d'observacions i demandes municipals s'ha enviat al Ministeri durant aquest mes de març, en forma de requeriment, que és el tipus de reclamació que preveu la legislació amb aquesta finalitat entre dues administracions públiques.
Falta de projectes
El contingut del requeriment es basa en dos aspectes principals. El primer fa referència a la necessitat de dur a terme una avaluació ambiental més profunda sobre alguns aspectes de l'ampliació de l'aeroport dels quals encara no hi ha cap projecte acabat: la nova terminal entre pistes, la ciutat aeroportuària i els accessos ferroviaris. És fàcil entendre que, sense projecte, difícilment es pot saber quin pot ser l'impacte d'una determinada actuació en el medi. Per tant, és imprescindible completar l'avaluació quan els projectes estiguin redactats. A més, des del punt de vista legal, el Ministeri haurà de decidir si les obres de la nova terminal i de la ciutat aeroportuària necessitaran posteriors declaracions d'impacte ambiental.
El segon aspecte del requeriment presentat es refereix a la comissió de seguiment que crea la declaració d'impacte ambiental. En aquesta comissió, l'Ajuntament del Prat hi tindrà un representant. El paper que ha de fer la comissió esmentada és molt important, ja que ha de seguir tot el procés de construcció i garantir que es compleixin tots els requeriments que fixa la declaració d'impacte ambiental. Doncs bé, l'Ajuntament proposa una forma de funcionar que garanteixi que les administracions locals podran conèixer anticipadament els estudis que ha de presentar l'ens públic AENA (Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea) a la comissió i que l'opinió de l'Ajuntament es recollirà en els informes que la mateixa comissió ha de presentar al Ministeri de Medi Ambient abans d'aprovar cada un dels estudis.
Estudis complementaris
Abans d'adjudicar les diferents obres, la Direcció General d'Aviació Civil haurà d'enviar a la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental un escrit en el qual certificarà la incorporació en els projectes de les prescripcions de la declaració d'impacte, i també documentació diversa de preservació ambiental (provisió i conservació de terra vegetal; control de la dinàmica hídrica del delta; aportació d'aigua per al manteniment de la llacuna de la Ricarda; control de les instal·lacions subterrànies per tal que no afectin l'aqüífer, les llacunes litorals i els espais protegits; tractament d'abocaments i aigües residuals; recol·lecció d'espècies vegetals i renaturalització de llacunes i canals de drenatge; prevenció de riscos de col·lisió amb aus; protecció del patrimoni cultural; defensa contra l'erosió i integració paisatgística de l'obra; vigilància de la qualitat de l'aire; control de les emissions de compostos orgànics volàtils; control de les emissions contaminants de les aeronaus; mesures correctores de l'impacte acústic, etc.).
Jordi Cañas
divendres, 29 novembre, 2024 - 12:00
dijous, 28 novembre, 2024 - 12:30
dimecres, 27 novembre, 2024 - 15:45