divendres, 16 juny, 2023 - 13:00
El plenari del Consell d’Educació Municipal (CEM) del passat dilluns 12 de juny va incloure un monogràfic sobre la segregació escolar, una qüestió de fons que, a la ciutat, s’aborda a partir d’una política pública activa i consensuada que es materialitza en un pla de treball.
D’entrada, Isaac Gonzàlez, sociòleg i professor dels Estudis d'Arts i Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya, va fer una aproximació teòrica sobre la matèria, durant la qual va recordar un fragment del Pacte contra la segregació escolar a Catalunya. “L’objectiu de la lluita contra la segregació escolar és, prioritàriament, vetllar perquè els centres escolars d’una mateixa zona tinguin una composició social similar entre ells i equivalent a la del territori on s’ubiquen. L’escola ha de reflectir la barreja social (interclassista, intercultural, etc.) present al territori.”
El tractament de la segregació escolar a la ciutat
Posteriorment, es va explicar com s’està treballant la segregació escolar a la ciutat. Es va detallar l’existència de diversos espais de participació en la qüestió. D’una banda, la constitució de la Taula Local de Planificació i de la Comissió de Participació, centrades en la planificació de l’oferta i, de l’altra, la Comissió de Garanties d’Admissió, l’Oficina Municipal d’Escolarització (OME) i els propis centres educatius, que prenen part en els processos d’admissió.
En el marc de l’educació infantil de primer cicle, s’ha avançat en la millora dels processos de detecció dels infants amb necessitats educatives específiques (NESE) mitjançant la col·laboració del Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP), d’Acció Social i de l’Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica (EAP). Així mateix, l’ocupació de la reserva de places NESE s’ha distribuït entre les escoles bressol públiques.
Quant a l’educació infantil, primària i secundària obligàtoria, es va posar en valor la creació de la unitat de detecció de l’alumnat amb necessitats educatives específiques (NESE), formada per un equip de treball amb presència d’Inspecció, de serveis educatius i de l’Ajuntament, per mitjà del Departament d’Educació i del Departament d’Acció Social, i amb la corresponsabilitat i el compromís de les direccions dels centres.
La millora de la detecció ha permès incrementar el nombre d’alumnes NESE, especialment aquells amb situacions socioeconòmiques desafavorides, per als quals es fa una reserva de places que respon a una distribució equilibrada per zona educativa tant a infantil com a primària. Les famílies amb alumnat NESE són acompanyades per l’EAP i la pròpia OME i orientades per afavorir una escolarització equilibrada entre els centres adscrits en el nivell inicial de l’ESO.
La intervenció municipal contempla també la comunicació amb les famílies. Es desplega una tasca d’atenció i acompanyament a través de l’OME i d’Acció Social de les famílies més vulnerables i es dissenyen campanyes coordinades de portes obertes i de difusió de l’oferta.
Pel que fa a l’àmbit de la qualitat educativa i de la igualtat d’oportunitats, es posen en pràctica mesures per afavorir l’equivalència entre els projectes dels centres educatius, amb programes de ciutat com Interseccions; mesures per afavorir l’accés a pràctiques i contextos educatius de ciutat a través del Pla Educatiu d’Entorn; i mesures de suport i acompanyament acadèmic amb activitats extraescolars.
divendres, 20 desembre, 2024 - 13:15
dimecres, 18 desembre, 2024 - 14:30
dimecres, 18 desembre, 2024 - 11:45