Esteu aquí
Inici »
Actualitat »
Notícies » La Xarxa de ciutats per la bicicleta, entre elles el Prat, defensen reimpulsar el seu ús front als reptes per a la mobilitat que suposa la crisi del coronavirus
La Xarxa de ciutats per la bicicleta, entre elles el Prat, defensen reimpulsar el seu ús front als reptes per a la mobilitat que suposa la crisi del coronavirus
La Red de Ciudades por la Bicicleta (RCxB), la xarxa que agrupa ciutats de tot l’Estat que aposten per fomentar aquest mitjà de transport sostenible, aposta per un pla de xoc per reimpulsar l’ús d’aquest vehicle front als reptes per a la mobilitat que suposa la crisi del coronavirus
dimecres, 22 abril, 2020 - 11:15
La Red de Ciudades por la Bicicleta (RCxB), la xarxa que agrupa ciutats de tot l’Estat que aposten per fomentar aquest mitjà de transport sostenible, aposta per un pla de xoc per reimpulsar l’ús d’aquest vehicle front als reptes per a la mobilitat que suposa la crisi del coronavirus. El Prat de Llobregat és una de les ciutats integrants de la RCxB i l’Ajuntament està representada a la xarxa per part del 1er tinent d’alcalde d’Urbanisme, Juan Pedro Pérez Castro.
Tal com exposa el comunicat sobre el tema de la RCxB, la crisi sanitària del coronavirus obliga a realitzar canvis dràstics en la mobilitat urbana i metropolitana, amb reduccions en el nombre de desplaçaments que superen el 90%, i amb nous criteris de distanciament social per a garantir la salut, que impliquen un nou paradigma a considerar en la gestió de la mobilitat dels pròxims mesos i anys.
Avui dia, desconeixem quant de temps durarà la pandèmia, ja que probablement, fins que no es disposi d'una vacuna, caldrà mantenir cert grau de distanciament físic. Davant d’aquest escenari, afavorir la mobilitat en mitjans individuals, com la bicicleta, permetrà un retorn a l'activitat de la forma més ordenada i aïllada possible.
No oblidem tampoc que la COVID-19, pandèmia que afecta especialment el sistema respiratori, està incidint amb una major gravetat en els territoris amb un aire més contaminat, fet que corroboren ja diversos estudis científics i universitats de tot el món. Per tant, caldrà evitar costi el que costi recuperar l'ús previ del vehicle privat motoritzat que teníem a les nostres ciutats.
Segons les dades de l'últim Baròmetre de la Bicicleta de 2019, el 72% de les llars espanyoles disposa d'almenys una bicicleta, i el 51% de la població espanyola entre 12 i 79 anys utilitza la bicicleta amb freqüència. Per tant, l'ús de la bicicleta té un gran potencial de partida.
El període de confinament i de disminució del trànsit han permès una millora ambiental significativa a les nostres ciutats (respirar un aire net, escoltar el cant dels ocells o percebre el so del vent són exemples d'això), com mai abans s'havia viscut des de la proliferació del cotxe a les nostres ciutats a partir dels anys 60.
Pla de xoc per impulsar l’ús de la bicicleta
Per tot l'exposat, i seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries, des de la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta promovem facilitar l'ús de la bicicleta a les ciutats i territoris mitjançant diferents actuacions, mitjançant un pla de xoc que s’ha dissenyat tenint en compte les iniciatives dutes a terme per diferents ciutats i territoris del món.
Entre les mesures d’aquest pla, figuren:
-
Impulsar l'ampliació tàctica de manera urgent i de baix cost de les xarxes ciclistes urbanes i de connexió amb els municipis veïns, amb l'objectiu de crear espais segurs de circulació i facilitar el distanciament físic, sense afectar l'espai per als vianants, amb ajudes específiques per part de les administracions supramunicipals.
-
Reobrir els serveis de bicicleta pública, ajustant l'oferta a la demanda prevista, reforçant les mesures de neteja i desinfecció de les bicicletes i instal·lacions i promovent l'ús obligatori de guants i una adequada higiene de mans entre les persones usuàries.
-
Establir mesures de coordinació semafòrica per a evitar l'acumulació de bicicletes i vianants esperant en els encreuaments.
-
Aconseguir ciutats 30 i reduir els límits de velocitat de circulació de la xarxa interurbana per evitar les conductes temeràries del trànsit motoritzat i afavorir la mobilitat activa.
-
Facilitar espais d'aparcament segur per a bicicletes en locals municipals i altres espais de fàcil accés (aparcaments municipals, equipaments…), així com generar aparcaments de bicicleta amb estructures de fàcil instal·lació en els centres sanitaris, estacions de ferrocarril i altres espais de concentració de mobilitat, sense afectar l'espai per als vianants.
-
Impulsar els serveis de ciclologística per a les comandes a domicili, la compra de proximitat i els serveis municipals.
-
Sol·licitem al govern estatal i a les comunitats autònomes la posada en marxa d'un pla urgent d'ajuda per a la compra de bicicletes elèctriques i mecàniques (per exemple, 100 € d'ajuda per a adquirir una bici mecànica, 250 € per a una bici elèctrica o electrificar una bici mecànica i 500 € per a una bicicleta de càrrega).
-
Instem a la Direcció General de Trànsit que agilitzi l'actualització de la normativa referent a la bicicleta i s'adapti amb rapidesa als nous temps i canvis socials previstos, per a facilitar una mobilitat amb bicicleta segura i poder impulsar l'ús de la bicicleta com a mitjà prioritari, tal com està proposant el Govern.
-
Sol·licitem que en els projectes d'impuls de l'economia que es promoguin en els pròxims mesos es contemplin específicament els projectes que afavoreixin a la indústria, a la comercialització i a l'ús de la bicicleta.
-
Sol·licitem que les comunitats autònomes i altres ens supramunicipals elaborin plans de manera urgent per a l'impuls de l'ús de la bicicleta i contemplin mesures específiques de promoció i finançament.
-
Tenint en compte que es preveu un major ús de la bicicleta en un futur immediat, instem als governs autonòmics i locals que impulsin d'una forma decidida l'educació i formació viària en l'ús de la bicicleta en escoles, instituts i per a la població en general.
-
Per a dur a terme totes aquestes accions sol·licitem al Govern estatal el nomenament d'una figura responsable de coordinar a nivell interadministratiu totes les polítiques que cal dur a terme de manera activa durant els pròxims mesos, i a tots els agents implicats.
Per què impulsar l’ús de la bicicleta durant i després de la pandèmia?
-
És un mode de transport individual que facilita el distanciament físic.
-
És un tipus de transport que no contamina, per tant no contribueix a agreujar l'estat de les persones malaltes de coronavirus.
-
És un mitjà de transport que no fa soroll, per tant facilita apreciar la millora en la contaminació acústica en els dies de confinament sense trànsit, la qual cosa provoca un major benestar emocional.
-
És una manera de desplaçar-se que no genera gasos d'efecte d'hivernacle, per tant no contribueix a agreujar la situació d'emergència climàtica.
-
És una manera que no provoca accidents greus de trànsit, per tant evita l'ús dels serveis sanitaris durant aquests dies.
-
És un mitjà de transport flexible i que no ocupa espai, i que es pot desplaçar per la majoria de calçades i espais per als vianants de les ciutats.
-
És una manera de mobilitat activa que genera salut física i emocional a la persona que l'utilitza, molt important en aquests temps de confinament i sedentarisme.
-
És la manera de transport més ràpid per a les distàncies de fins a 8 km, les més habituals en els entorns metropolitans.
-
És un mode de transport molt econòmic tant per part de la persona usuària com per part de l'administració pública.
-
Si les persones que ho poden usar ho fan possibiliten una menor ocupació en el transport públic.
-
Per al transport de mercaderies i e-commerce, la ciclologística s'està demostrant aquests dies com la més eficient i eficaç, especialment per al comerç de proximitat.