dimecres, 3 febrer, 2016 - 08:30
Durant l'any 2015, l'Ajuntament del Prat ha dut a terme una prova pilot d'assessorament energètic a 50 famílies de la ciutat que van demanar ajut als Serveis Socials per poder afrontar les despeses d'energia de la llar. L'assessorament personal ha consistit en explicar com consumir energia de manera eficient i en tutelar la contractació de l'energia més adequada per a cada família.
El resultat ha estat molt satisfactori: s'ha aconseguit un estalvi de 15.000 €/any respecte de l'any anterior, es a dir, cada família ha estalviat una mitjana aproximada de 300 €/any. Vist d'una altra manera: cada euro invertit per l'Ajuntament en el projecte ha revertit en 2,15 € d'estalvi per a les famílies que han participat en la prova.
Cal destacar que aquest estalvi s'ha aconseguit, únicament, amb gestions burocràtiques que han permès millorar el tipus de factura, baixar la potència contractada i acollir-se al bo social. Si, a més, s'hi afegeixen uns bons hàbits de consum, aleshores l'estalvi supera àmpliament els 300 € anuals.
Contractes d'energia: complexitat i burocràcia
Una de les constatacions que ha fet l'Ajuntament és la complexitat i dificultat de les gestions burocràtiques que cal fer amb les companyies subministradores d'energia per contractar la potència i la tarifa òptimes. Aquesta complexitat fa que moltes famílies no facin els contractes que més els beneficien. A més, moltes persones usuàries desconeixen quines bonificacions poden sol·licitar, com per exemple el bo social, i les companyies subministradores no faciliten aquesta informació.
Consum d'energia: malbaratament per desconeixement
Una altra constatació que ha fet l'Ajuntament és que la majoria de persones usuàries no perceben que facin un consum inadequat de l'energia. Hi ha un gran desconeixement de la tipologia d'electrodomèstics que hi ha a casa, de quant consumeixen els aparells nous que es compren i de quins són els consums ocults.
També existeixen moltes idees errònies que consoliden l'elevat consum. Per exemple, que el llum consumeix més quan es tanca i s'obre que no pas deixant-lo obert, que les llumetes de l'stand by no consumeixen o que no es pot tancar mai la wi-fi; totes elles idees equivocades. La desinformació de les persones usuàries a l'hora de consumir l'energia fa que es pagui molta energia inútil i només una petita part útil.
Mesures aplicades
L'any 2014, l'Ajuntament del Prat va fer front a més de 318 suports per pagar factures d'electricitat de famílies de la ciutat que no podien pagar la factura bimensual. Aplicant les mesures de la prova pilot, moltes d'aquestes famílies haurien pogut afrontar el cost de la factura. Les principals mesures aplicades són aquestes:
• Optimització de la facturació (baixada de potència i contractació de la factura 2.0 DHA –discriminació horària-).
• Contractació del bo social (25% de descompte) de pràcticament totes les famílies assessorades.
• Reglatge o substitució d'electrodomèstics molt deficients (sobre tot neveres) i problemes d'humitat en algun habitatge.
• Aplicació de pautes per fer un ús eficient de l'energia, tot reduint-ne el consum sense sense renunciar al confort (apagar els llums que no es fan servir, controlar la temperatura de la calefacció, utilització eficient dels electrodomèstics, etc).
divendres, 29 novembre, 2024 - 12:30
dijous, 28 novembre, 2024 - 12:30
dimecres, 27 novembre, 2024 - 15:45