Esteu aquí

Més de 3.900 trucades i gestions amb persones ateses pels serveis socials municipals, per fer seguiment de la seva situació durant la pandèmia

S’ha garantit ajuda alimentària a més de 2.000 persones amb suports econòmics i distribució de productes bàsics, invertint fins a 100.000 euros de fons municipals des de l’inici de l’emergència

Imatge de trucada (arxiu)

diumenge, 10 maig, 2020 - 09:30

L’Ajuntament del Prat de Llobregat ha realitzat més de 3.900 gestions i trucades a persones usuàries dels serveis socials municipals entre el 3 d'abril i el 8 de maig. D’aquesta manera, es vol fer seguiment de la seva situació durant la pandèmia i cobrir possibles necessitats que se’n puguin derivar. La majoria d’aquests contactes han estat amb famílies amb infància en risc o amb dificultats per cobrir les seves necessitats bàsiques. Aquesta és una de les mesures recollides al segon informe de l’acció municipal front a la crisi del coronavirus, corresponent al període comprès entre el 3 i el 23 d’abril, presentat al ple municipal del darrer dimecres 6 de maig. Les dades de les trucades i gestions amb les persones usuàries de serveis socials s'han actualitzat fins a la primera setmana de maig. 

El suport als col·lectius vulnerables i les accions preventives per detectar possibles necessitats socials derivades de la pandèmia són una de les principals línies d’acció de l’Ajuntament del Prat front a la crisi del coronavirus.

Des de l’1 abril, també han començat a funcionar dos equips presencials dels serveis d’acció social per atendre situacions d’emergència, tant a l’UPASS (Unitat de Primera Atenció de Serveis Socials) com a l’edifici municipal del carrer Centre. En aquests serveis, també s’està atenent una mitjana de 120 trucades al dia (de gent gran, famílies sense ingressos, etc).

A més, des de l’Oficina del Pla d’Actuació de Sant Cosme (PASC), s’ha contactat amb més de 300 persones del barri, tant usuàries habituals de diferents projectes com d’altres veïns i veïnes amb diferents demandes relacionades amb la situació d’estat d’alarma. També s’ha trucat proactivament a les famílies, que segons les dades del padró, presentaven major risc de vulnerabilitat o de patir situacions de soledat no volguda o aïllament.

Ajuda alimentària per a més de 2.000 persones

D’altra banda, s’ha garantit ajuda alimentària a més de 2.000 persones amb suports econòmics i distribució de productes bàsics, invertint fins a 100.000 euros de fons municipals des de l’inici de l’emergència. Una de les principals vies per atorgar aquests ajuts han estat les targetes de prepagament destinades a diferents col·lectius: alumnes de les escoles bressol municipals, nens i nenes amb beques de menjador municipal, joves usuraris del Centre obert i persones en situació de vulnerabilitat i escassos ingressos. També s’han lliurat targetes moneder al voluntariat que fa les compres d’aliments o medicaments per a la gent gran. Aquests ajuts s’afegeixen al miler de targetes moneder repartides entre infants amb beca de menjador del Prat, finançades pel Departament d’Educació de la Generalitat, competent en la matèria. 

L’Ajuntament també ha garantit la cobertura de necessitats alimentàries i bàsiques a través del Punt Solidari, gestionat per la Creu Roja, que actualment atén 550 famílies, 50 més que a l’inici de la pandèmia. En aquests moments, es fan entregues a domicili a 31 famílies. També cal destacar que l’Ajuntament va coordinar la recollida de 500 kg d’aliments dels menjadors d’escoles per tal de distribuir-los entre col·lectius vulnerables, evitant-ne el malbaratament, a través del Punt Solidari. Un altre servei d’ajuda alimentària que s’ha intensificat durant la pandèmia és el d’àpats a domicili, que reparteix la Fundació Rubricatus. El nombre d’àpats distribuïts s’ha elevat de 61 a 119 fins avui.  Des del projecte dels horts municipals, s’ha fet una collita per destinar els productes recol·lectats al projecte d’àpats a domicili i l’allotjament per a persones sense llar habilitat a l’alberg de Fundesplai.

Protegint el dret a l’habitatge durant la pandèmia

Durant la pandèmia, tal com va demanar l’alcalde al jutge degà del Prat, han quedat suspesos tots els desnonaments dels jutjats del Prat. També s’han habilitat allotjaments d’urgència per a persones sense llar (fins al moment 37 persones) tant a l’alberg de Fundesplai al Prat com en d’altres espais de la ciutat. En compliment de la Llei 24/2015, se segueixen elaborant els informes de risc d’exclusió residencial sol·licitats per les companyies energètiques, acreditant els casos de vulnerabilitat que impedeixen els talls de subministrament. A més, s’està revisant la quota de lloguer de les persones que viuen als 10 pisos socials de l’Oficina Local d’Habitatge i als 22 cedits per Hàbitat 3, que tinguin dificultats econòmiques derivades de la Covid19. En el cas dels lloguers privats, es prioritza la mediació entre les parts, facilitada per Prat Espais. D’altra banda, s’ha habilitat una partida extraordinària per ajudar les llars amb dificultats per pagar el lloguer a causa de la pandèmia.

El SIAD continua la seva atenció psicològica i legal a les víctimes de violència masclista

Els serveis socials bàsics estan trucant els casos amb risc o indicis de violència per oferir contactes segurs i suport a les dones en coordinació amb el SIAD. S’ha fet seguiment de 149 casos i s’ha allotjat 5 famílies. Paral·lelament, des del SIAD continua l’atenció jurídica i psicològica (tant generalista com especialitzada en violència masclista i en l’atenció dels fills i filles menors de les dones que pateixen violència masclista). Per atenció psicològica dels diferents tipus s’han realitzat fins a 219 trucades durant el mes d’abril.

També segueixen actius telemàticament el Servei de Bon Veïnatge i Convivència i el de mediació, per prevenir possibles conflictes a les comunitats de veïns i veïnes i al conjunt de la ciutat, respectivament. D’altra banda, els serveis de salut mental comunitària han adequat la seva atenció al format virtual, atenent fins a 120 persones vinculades als espais de suport grupal. Així mateix, es manté el servei telefònic de suport psicològic per a les persones que el necessitin (37 usuaris/àries), així com el de suport emocional a famílies (70 famílies ateses).

Una altra línia d’acció prioritària durant la pandèmia és el seguiment i suport a les persones grans de la ciutat. L’Ajuntament s’està posant en contacte amb les persones majors de 65 anys de la ciutat, que fins ara no tenien seguiment de serveis socials o no comptaven amb el servei de teleassistència, per comprovar si necessiten ajut i proporcionar-lo en cas que així sigui, entre d’altres accions.

Compartir

Noticies relacionades

divendres, 20 desembre, 2024 - 11:15

Tornen les Sales d’Estudi en període d'exàmens

El servei complementa l’horari habitual de la biblioteca

dimarts, 17 desembre, 2024 - 13:00

Última sessió de la discoteca inclusiva de l’any 2024

El proper dissabte 21 de desembre, de 17 a 19 h, el Casal Cívic i Comunitari – Delta acollirà l’última edició de l’any de la discoteca inclusiva del Prat. ...