dissabte, 1 maig, 2004 - 13:04
Aquest és el segon PAM que es fa a la nostra ciutat i que compta amb la participació de la ciutadania per elaborar-lo. El primer va ser el PAM 2000-2003. Fruit d'aquella experiència, el nou PAM continuarà incorporant mecanismes de participació ciutadana, però amb modificacions i millores encaminades a fer tot el procés més àgil, efectiu i dinàmic.
El PAM 2004-2007 beu de tres fonts diferents, que hi aporten continguts i hi marquen objectius. Aquestes fonts o orígens són els següents:
Procés d'elaboració
El Ple municipal del dia 3 de març va fer l'aprovació provisional del PAM 2004-2007. Va ser una aprovació provisional perquè el PAM encara no està tancat del tot i pretén incorporar les aportacions de la ciutadania. L'aprovació definitiva, un cop hagi finalitzat el procés participatiu -que l'haurà enriquit amb aportacions, opinions i suggeriments diversos, que en alguns casos suposaran canvis de prioritats- es farà en el marc d'un Ple municipal, durant el mes de juny.
Però, lògicament, l'elaboració del PAM va començar abans del Ple del 3 de març, amb sessions de treball conjuntes a les diferents àrees de l'Ajuntament, amb tots els directors de serveis dels diferents departaments municipals i amb els seus responsables polítics. D'aquestes sessions de treball van resultar uns primers documents de proposta, que cada àrea municipal va debatre i enriquir internament pel que fa al seu marc d'actuació, tot establint prioritats i aportacions, tant des del punt de vista polític com tècnic. D'aquest procés, en va resultar un segon document, que és el PAM que el Ple del març va aprovar provisionalment i que, publicat amb un format intel·ligible i fàcil de llegir, s'ha donat a conèixer a la ciutadania.
Com és lògic, aquest PAM provisional encaixa amb les previsions pressupostàries, tant del 2004 - ja en marxa- com de tot el mandat (2003-2007), ja que els projectes prioritaris generals de la ciutat coincideixen.
Voluntat política
Els ajuntaments no tenen cap obligació legal d'elaborar els seus plans d'actuació municipal promovent processos de debat i participació ciutadana. De fet, la majoria de municipis catalans no ho fan, tot i que és una pràctica que es va estenent, si més no en les localitats mitjanes i grans. La capital del país, Barcelona, ho fa tant en l'àmbit de tota la ciutat com en cadascun dels seus deu districtes. En el cas del Prat, aquesta voluntat política d'incorporar els punts de vista i els suggeriments de la societat civil (ja sigui organitzada en entitats o bé a títol personal) ja es va posar en pràctica en el passat mandat municipal, i en el present es renova. L'Ajuntament vol, així, implicar i corresponsabilitzar la ciutadania en les seves actuacions, fet que reforça l'autoestima de la ciutat i redueix la distància entre l'Administració i l'administrat. A banda de la ciutadania, també els grups polítics de l'oposició, PP i CiU, podran participar i aportar els seus punts de vista al PAM per tal d'obtenir, així, el major consens social i polític possible.
Com s'hi pot participar?
El procés de participació ciutadana en el PAM 2000-2003 es va basar en el principi "debatre-ho tot amb tothom", que va suposar llargues sessions de debat, sovint feixugues i, en alguns casos, frustrants, perquè no totes les propostes podien ser debatudes amb el temps necessari. Fruit d'aquella experiència, el procés participatiu del nou PAM pretén ser útil i més àgil. Per aconseguir-ho, el PAM s'ha dividit en diferents temes o eixos centrals, que no corresponen a les diferents àrees en què esta dividit l'Ajuntament, sinó a aquells aspectes que es creu que tenen més interès entre la ciutadania. Aquestes eixos temàtics es traduiran en les diferents sessions de debat.
Així, en el document que les llars del Prat ja estan rebent durant aquests dies es mostren aquests àmbits de debat, de manera que tothom qui ho vulgui pugui escollir a quina sessió li interessa més acudir. Una altra via de participació és a través de l'enquesta, que també s'ha fet arribar a totes les llars pratenques, i que es pot lliurar, un cop emplenada, a qualsevol equipament municipal de la ciutat, on s'han instal·lat urnes per recollir-les. Cal recordar que el web municipal (www.aj-elprat.es) també permet respondre l'enquesta via Internet, alhora que mostra les convocatòries a les diferents sessions de treball (dia, hora i inscripcions).
Les regles del joc
Les normes bàsiques de qualsevol procés participatiu no són gaire diferents de les que marca el més simple sentit comú i la bona educació. Per tant, mitjançant una metodologia contrastada i rigorosa, tothom podrà aportar punts de vista i serà escoltat amb respecte (no es tracta només de rebre informació). Igualment, cal saber que les propostes que més poden prosperar i que finalment podran canviar les prioritats del PAM seran aquelles que comptin amb més quòrum, enfront d'aquelles altres més minoritàries o extemporànies. Sempre es tindrà en compte la racionalitat de les propostes i les possibilitats reals (criteris, terminis i recursos necessaris) de dur-les a terme.
El calendari
Els eixos de debat
Amb la voluntat d'apropar al màxim el procés participatiu a aquells temes que més preocupen la ciutadania, l'Ajuntament ha proposat uns àmbits o eixos de debat, sobre els quals giraran les sessions de participació en l'elaboració del PAM.
La ciutat dels propers anys. Desenvolupament urbanístic de l'Eixample del Prat Nord (soterrament del ferrocarril, superació de l'autovia de Castelldefels, nous habitatges...) i del Prat Sud, compatibilitat entre usos residencials i activitat econòmica, transformació de vials primaris en vials urbans (av. Onze de Setembre)...
Usos dels espais públics no urbanitzats. Parcs Litoral, Fluvial i Agrari, golf, platges, gestió i protecció de les zones naturals, Born del Prat, agricultura periurbana...
Transport públic, aparcaments i accessibilitat. Transport públic (adequació progressiva de les línies existents, tenint en compte l'entrada en funcionament d'altres modes de transport, increment de la freqüència de pas i de la qualitat, incorporació d'un bus urbà que connecti els diferents zones del municipi); mobilitat; accessibilitat; aparcaments (subterranis, de rotació, zones blaves, de superfície, de planta...); xarxa viària (pla de circulació, vies primàries i secundàries...); línies de metro (L9 i L1); extensió de les illes de vianants (en funció de la seva ubicació, dimensions, itineraris comercials i de lleure...)...
Nous equipaments de ciutat; més serveis per a les persones. Quantificar, seleccionar i prioritzar els serveis i equipaments a realitzar entre els previstos i necessaris, en àmbits com la cultura (centre cultural de la plaça de Catalunya, Centre Artesà, Casal de Cultura, Granja de la Ricarda...), l'esport (dinamització dels equipaments esportius existents i completar l'oferta a la zona del Prat Nord: nou complex esportiu? Nou camp de futbol?), els serveis assistencials (residència de gent gran i centre de dia, residència de persones amb discapacitat...), l'educació i la formació (places d'escola bressol de 0 a 3 anys, Escola Oficial d'Idiomes, Centre d'Aprenentatge d'Oficis, Centre de Formació Logística...), les altres administracions (caserna dels Mossos d'Esquadra, nous jutjats...).
Nous reptes de ciutadania. Convivència, civisme, immigració, seguretat ciutadana (policia comunitària, aplicació progressiva de la nova ordenança de civisme i convivència ciutadana), mediació comunitària i reparació de danys, serveis de manteniment i conservació de la ciutat.
dimarts, 7 gener, 2025 - 18:15
dijous, 19 desembre, 2024 - 20:00
dimarts, 17 desembre, 2024 - 15:30