diumenge, 1 febrer, 2004 - 14:25
El debat i l'aprovació del pressupost en un ple municipal extraordinari constitueixen un dels principals actes de la vida política de qualsevol municipi, ja que el pressupost municipal és el reflex de les prioritats polítiques de l'equip de govern, que es manifesten en la destinació de les despeses i en la fixació dels ingressos necessaris per cobrir-les.
Per entendre el pressupost per a 2004 que va aprovar el Ple de desembre, cal distingir entre dos pressupostos diferents. D'una banda, el pressupost anomenat "consolidat", que inclou el pressupost propi de l'Ajuntament i, a més, el de les dues societats municipals, Aigües del Prat, SA i El Prat Comunicació, SL. Aquest pressupost consolidat supera en un 14,8% el de l'any anterior, amb una despesa total prevista de 71.490.584,30 euros (uns 11.895 milions de pessetes).
D'altra banda, hi ha el pressupost municipal estricte (sense les dues empreses municipals), que és de 66.414.844 euros, és a dir, un 15,3% superior al de l'any passat. Una part important d'aquest pressupost municipal són les inversions previstes, que per a 2004 tenen un valor de 15.923.017 euros, que han de servir per transformar la nostra ciutat, amb noves infraestructures i equipaments que hauran de millorar la qualitat de vida dels pratencs i pratenques.
Segons explica el tinent d'alcalde coordinador de l'Àrea de Serveis Centrals i Economia, Rafael Duarte, el d'aquest any "és bàsicament un pressupost de transició, especialment pel que fa al pressupost ordinari (aquell que no inclou les inversions, anomenades també pressupost extraordinari), ja que és el primer del mandat municipal de quatre anys que fa poc ha començat, i a més respon al nou organigrama d'organització interna de l'Ajuntament, fruit del pacte de govern entre els grups polítics d'ICV i el PSC".
A més, explica Duarte, el pressupost podria readaptar-se properament en alguns dels seus apartats en funció de les prioritats que estableixi el PAM (Pla d'Actuació Municipal 2004-2007), que s'està elaborant i que s'aprovarà en les properes setmanes. "No obstant - comenta Duarte - el pressupost de 2004 reflecteix una sèrie de prioritats que són òbvies perquè són actuacions que tothom està d'acord que calia abordar, i que segurament el PAM també recollirà, especialment en el camp de les inversions". És el cas, per exemple, de l'acabament d'obres començades l'any passat i de l'inici d'altres que, per diversos motius, són urgents.
Ingressos igual a despeses
El pressupost municipal es divideix en ingressos (entrada de fons que espera obtenir l'Ajuntament durant l'any 2004) i despeses (sortides de diners destinades a les diferents partides). La llei estableix que les despeses i els ingressos han de coincidir, és a dir, han de ser la mateixa quantitat. En aquest cas, 66.414.844 euros. Com indica la mateixa paraula, pressupost vol dir els ingressos i les despeses que l'Ajuntament pressuposa, espera, calcula o preveu que tindrà durant l'any 2004 i, a partir d'aquí, l'equip de govern els distribueix entre les diferents destinacions que consideri més adients. Una part d'aquests ingressos, l'Ajuntament sap quins seran de manera exacta i segura (lloguers, concessions de serveis, transferències de l'Estat...), però d'altres els haurà de calcular aproximadament, com per exemple l'impost de béns immobles (IBI), que cada any varia. L'Ajuntament no sap exactament quant recaptarà d'IBI, però fa un càlcul aproximat (en funció dels canvis en el padró d'habitants). Al Prat, la recaptació de l'IBI se situa entorn als 9 milions d'euros.
Els ajuntaments no estan obligats legalment a gastar-se tots els ingressos pressupostats, "però políticament és inconcebible que una administració com la local estalviï. Si fos així, el primer que caldria fer seria abaixar els impostos o bé destinar els diners sobrants a inversions", indica Duarte. Per tant, "l'obligació" de l'Ajuntament és gastar-se tot el pressupost. De fet, la nova llei d'estabilitat pressupostària indica que per invertir cal no endeutar-se i estalviar, és a dir, liquidar el pressupost amb superàvit, ingressar més que gastar i tot allò que no es gasta en el pressupost ordinari, destinar-ho a inversions.
En el cas del Prat, en els darrers tres o quatre anys, a causa de la vitalitat econòmica general, el pressupost s'ha liquidat amb superàvit, perquè s'ha ingressat més del previst. Aquests ingressos suplementaris s'han destinat a inversions i a amortització del deute. Aquesta ha estat una situació general a la gran majoria d'ajuntaments catalans. L'any 2003, en canvi, el pressupost s'ha liquidat amb un petit dèficit. El tinent d'alcalde Duarte afegeix que "l'esforç inversor de l'Ajuntament del Prat durant el passat mandat ha estat enorme, amb una inversió en els darrers quatre anys de 10.000 milions de pessetes aproximadament, que per a un municipi de 63.000 habitants és francament moltíssim, només cal comparar-ho amb altres ajuntaments".
Els efectes de les inversions poden ser més o menys visibles per a la ciutadania. Les inversions més "visibles" són les obres als carrers o la construcció de nous equipaments. Però també hi ha les "invisibles", com per exemple les que es destinen a col·lectors subterranis d'aigües residuals, com ara el del carrer Sarajevo, que s'endurà uns 4 milions d'euros. Un cop acabades les obres, aquesta gran infraestructura urbana desapareixerà de la nostra vista, però continuarà fent una funció vital de desguàs en un municipi tan pla com el Prat.
D'altra banda, també cal remarcar que el manteniment dels equipaments ja construïts (centres cívics, complexos esportius...) s'emporta una part important de les despeses municipals anuals. Per exemple, el manteniment d'un centre cívic necessita una despesa de més de 300.000 euros, i en el cas dels complexos esportius, la despesa és encara superior.
Diferència entre taxes i impostos
Les taxes municipals i els impostos municipals no són el mateix. La taxa implica la prestació directa d'un servei. Generalment, els ajuntaments taxen els serveis que presten, de manera que el seu cost recaigui amb més força sobre aquelles persones que el fan servir o que se'n beneficien directament. Hi ha serveis universals les taxes dels quals recauen sobre tots els contribuents, com per exemple la recollida d'escombraries. Els impostos, en canvi, no impliquen cap prestació directa per part de l'Ajuntament, que els recapta i els distribueix entre les partides que considera prioritàries, sense tenir en compte qui en paga més o menys a l'hora de decidir-ne la destinació.
LES PRINCIPALS INVERSIONS
L'apartat d'inversions és el que tradicionalment es coneixia com a Pressupost Extraordinari, en contraposició al Pressupost Ordinari, que és el de les despeses estrictes De fet, encara hi ha molts economistes i gestors que es refereixen en aquests termes a aquests dos apartats del pressupost.
Dintre del pressupost d'inversions, cal esmentar que hi ha una part molt important (més d'un terç del total) que correspon als projectes plurianuals, és a dir, a obres que ja estan acabades però que es financen durant més d'un any (per exemple, durant 2003 i 2004). Les principals inversions que té previst afrontar l'Ajuntament del Prat durant l'any 2004 en el nostre municipi són les següents:
divendres, 29 novembre, 2024 - 12:00
dijous, 28 novembre, 2024 - 12:30
dimecres, 27 novembre, 2024 - 15:45