dijous, 5 març, 2020 - 11:00
Quin és el paper d’un equipament públic en relació amb la ciutadania del territori?
Quina és la responsabilitat dels centres culturals i educatius en l’activació de la diversitat?
Com podrien pensar-se els programes, accions, comunicacions, exposicions i dinàmiques de les propostes educatives per tal que siguin inclusives atenent a la diversitat?
Aquestes han estat algunes de les preguntes que han generat el canvi de perspectiva de les propostes educatives que impulsem des del Centre d’Art Torre Muntadas, i que configuren un projecte conjunt que hem anomenat Corrent Continu. És així com ens imaginem el nostre programa educatiu: com un circuit sense fi en què les experiències i les persones es connecten i desconnecten depenent dels seus interessos o de les activitats en què es volen integrar. La posada en marxa d’aquesta iniciativa ens ha fet canviar el focus com a centre d’art a l’hora de repensar des d’on activem les nostres accions i com aquestes es poden dissenyar i proposar des d’un punt de vista inclusiu.
Al curs 2018-2019, han estat part de Corrent Continu les accions educatives anuals dins d’escoles de la ciutat en què el Centre d’Art participa (IntersECCions), les activitats trimestrals de transformació de projectes culturals a través de la seva relació amb pràctiques educatives (La Transformadora), i el cicle d’activitats puntuals lligades al qüestionament i la pràctica reflexiva sobre el nostre entorn (Art en Família: Investigadores del Quotidià). En elles hem comptat amb diferents agents educatius i culturals de dins i fora de la ciutat: les educadores i artistes multidisciplinaris Inés Clapés i David Faure; la pedagoga Puri Núñez; el col·lectiu artístic i col·laboratiu Lo Relacional; l’alumnat, el professorat i les famílies de Can Rigol, l’equip de l’Escola d’Arts del Prat; les famílies assistents a les sessions d'Art en Família i l’equip /Unzip Torre Muntadas. Totes s'han desenvolupat amb l’objectiu comú d'investigar sobre pràctiques integrades per convertir, en la mesura que fos possible, no només els projectes per separat, sinó tot el Centre d’Art en un espai veritablement accessible, així com les activitats i accions que proposa.
Entre els dies 18 de febrer i 31 de març, es podrà visitar amb reserva prèvia (dimarts i dijous de 10.30h a 12.30h. Reserva assistència: unzip@elprat.cat) un petit recull del que han estat els diferents processos que conformen Corrent Continu'19. L'espai que allotjarà l'exposició serà la Cafeteria del Centre Educatiu Can Rigol, on els alumnes del grup PDC realitzen les seves pràctiques sobre hostaleria.
Per realitzar els materials d'aquesta exposició, es va comptar amb la col·laboració de les alumnes, famílies i docents de les aules de P2, F1 i F2 del Centre Educatiu Can Rigol; les famílies assistents al cicle d’activitats Art en Família; i les educadores i professionals que hem compost l’equip de treball.
Però si aquesta exposició té un punt fort, és que a més de fer visible el treball, servirà com a punt de trobada on ens anirem aplegant amb diferents agents per parlar sobre els nostres projectes, experiències i aplicacions en diversitat; posant en comú idees, compartint dubtes, relacionant sabers i ampliant el nostres coneixements.
L’objectiu d’aquestes trobades no és només donar a conèixer el que hem realitzat durant aquest any, sinó també saber més en profunditat què fan els altres, com es viu la diversitat a altres equipaments, projectes i famílies, o quines coses ens manquen aprendre.
La idea és que totes aquestes trobades reverteixin a les formes de fer del centre d’art, i s’incorporin també a la guia Com se un centre cultural i educatiu integrat atenent a la diversitat física i intel·lectual que vam començar a elaborar l’any passat.
Ens agradaria destacar dues petites inoculacions que s'han portat a terme al Centre d'Art dins de projectes que ja ocupaven la Sala d’Art Josep Bages: el Laboratori artístic LAIKA i l’exposició Tercer gènere, realitats no subrogades. Aquestes suposen el resultat final del treball de l'any, on s'ha posat en pràctica tot el que hem aprés i experimentat: al LAIKA vam traduir a llenguatges alternatius (pictogrames i accions performàtiques) a les descripcions dels cinc projectes que s’hi desenvolupaven; i a Tercer gènere, realitats no subrogades vam investigar sobre com seria ampliar les nostres mires respecte de les convencions establertes quant a gènere, anant una mica més enllà en el tema sobre diversitat, incloent-hi també l'afectiva. La pràctica va consistir en investigar i experimentar amb les peces que les artistes estaven preparant per a l'exposició, per tal de proposar-los formes de fer-les més accessibles i diverses, influint així i donant forma en part a la presentació final de l’exposició.
Amb el projecte educatiu Corrent Continu, estem posant en marxa i ens sumem a aquelles iniciatives que promouen una nova forma de pensar i generar cultures de manera més inclusiva i diversa.
“Treballar en el dret a ser divers/a, és treballar en els drets de tots/totes.”
divendres, 20 desembre, 2024 - 11:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 10:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 10:00