dimarts, 1 març, 2005 - 10:00
L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC), situada al carrer Major, 23, va tramitar l'any 2004 un total de 2.108 consultes, 395 reclamacions i 47 denúncies de consumidors.
- Alimentació. N'hi ha hagut 28 consultes, 2 reclamacions i 6 denúncies, motivades sobre tot per l'etiquetatge o la qualitat del producte.
- Establiments/Productes. 331 consultes, 86 reclamacions i 7 denúncies, generalment per l'incompliment de la garantia d'electrodomèstics; garantia i defectes de fabricació dels automòbils; i muntatge deficient i retard en el lliurament de mobles.
- Habitatge. 294 consultes, 9 reclamacions i cap denúncia. La majoria referents a la manca de qualitat dels materials, al retard en el lliurament i als mals acabats de l'obra.
- Serveis. 1.417 consultes, 298 reclamacions i 34 denúncies. Hi sobresurten dos temes: Internet i telefonia (serveis deficients, dificultats per donar-se de baixa, tècniques de màrqueting molt agressives i enganyoses, factures desorbitades per trucades a números de tarifació addicional per manca d'informació a l'usuari, connexions a Internet sense que l'usuari en sigui conscient...) i serveis de llum i gas, per la liberalització del mercat (comercials que no expliquen correctament de què es tracta i que aconsegueixen contractes de manera enganyosa quan el consumidor els lliura l'últim rebut, preus abusius de les reparacions...).
Inspecció i difusió
L'OMIC impulsa o participa en campanyes d'inspecció i difusió. El febrer i març de 2004, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, es van inspeccionar comerços del Prat per comprovar si complien els requisits mínims exigibles pel que fa a la informació als consumidors.
Els resultats diuen que un 29% disposen d'horari comercial, el 35% tenen full oficial de reclamació, el 97% faciliten tiquet o factura, el 53% tenen la informació en català, el 63% exhibeixen els preus a l'aparador, el 89% exhibeixen els preus a l'interior, i el 76% tenen una llista de preus.
Del març a l'abril es va fer una campanya de difusió i distribució de fulls oficials de reclamació als establiments comercials.