dimarts, 20 desembre, 2022 - 17:00
Aquest curs continuen els Itineraris de coneixement de la ciutat, una proposta educativa associada a l’àmbit de coneixement de la ciutat d’Interseccions i que està impulsada per l’Arxiu Municipal del Prat i els programes municipals de Cultura Popular i Patrimoni Cultural.
A partir d’uns itineraris educatius englobats en tres eixos temàtics, infants i joves de totes les edats reforcen el coneixement que tenen de la història del Prat tot aprenent a identificar elements patrimonials, a participar de la cultura popular i tradicional i a fer recerca històrica amb documents de l’Arxiu. Durant aquest primer trimestre, hi han participat uns 514 infants i joves d’una escola i dos instituts que han realitzat un total de 25 activitats vinculades a la història, a la cultura popular i tradicional i a la recerca.
Aprofitant que s’acosta Nadal, aquests darrers dies l’Escola Jacint Verdaguer ha decidit apropar l’esperit de les festes als més menuts amb activitats vinculades directament amb propostes de la ciutat. A través del “Conte de la nit de reis”, els infants de P5, ben il·lusionats, han conegut el camí de les estrelles i els diferents elements màgics que aquest any acompanyaran a les carrosses dels Reis Mags (com la fava i el rei del tortell). Per la seva banda, els nens i nenes de 1r han conegut a l’estrelleta Harshafeta, emissària de l’Harshafa, qui els ha convidat a participar de l’aventura camarlenca. L’estrelleta els ha explicat que podran ajudar a l’Harshafa i la resta d’emissaris reials a preparar l’arribada de ses Majestats en les diferents fàbriques de reals situades als centres culturals de la ciutat. Ben contents, tots han sortit amb la força i la màgia de les estrelles i moltes ganes de veure als Reis Mags.
A més de les activitats de l’eix de cultura tradicional i popular, aquest trimestre també s’han realitzat activitats relacionades amb la història, el patrimoni i la recerca.
Durant el novembre, l’alumnat de 1r d’ESO de l’Institut Salvador Dalí s’ha acostat a les dependències de l’Arxiu municipal per conèixer q uins documents històrics s’hi guarden i quines són les tasques que s’hi realitzen. Entre magatzems, calaixos, llibres de comptes, mapes i fotografies, els nois i noies han reconegut la importància de l’ordenació i la classificació d’arxius per poder accedir als documents i a la informació que contenen, així com realitzar recerca i investigació històrica.
Per altra banda, alumnat de 4t d’ESO de l’Institut Ribera Baixa, també ha anat a l’Arxiu municipal per realitzar un cas pràctic d’investigació històrica amb fons documentals reals. Els nois i noies s’han submergit en els documents de padrons d’habitants i plànols de la ciutat per desxifrar els escrits de principis del s. XX i omplir un qüestionari que els ha convidat a reflexionar sobre la importància dels arxius com a centre de conservació i difusió del patrimoni de la ciutat.
També durant aquest trimestre, l’alumnat de 4t d’ESO del INS Ribera Baixa, ha realitzat una ruta urbana pels orígens industrials de la ciutat, iniciant el recorregut a la plaça de la Vila, passant a l’altre cantó de la via del tren i retornant cap a les cases de la Cooperativa Obrera de Viviendas. D’aquesta manera, els nois i noies han pogut conèixer el naixement de l’obrerisme a la ciutat amb les fàbriques de La Papelera i La Seda, la relació laboral existent als anys 60-70, les bretxes salarials i contractuals entre homes i dones, així com la problemàtica alhora de construir nous habitatges per una població que no parava de créixer.
De cara al segon trimestre hi ha programades més de 40 activitats en les quals també hi participaran alumnat d’altres centres educatius.
divendres, 20 desembre, 2024 - 13:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 11:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 10:15