Hores (tristes) de Prat
Fotografies de David Airob
David Airob (Barcelona, 1967) Des de 1990 fins a 2018 ha estat fotògraf del diari La Vanguardia, rotatiu del qual va ser redactor en cap de la Secció de Fotografia. Des que s’hi va incorporar ha cobert tot tipus d'informacions: política, internacional, esports, etc. Actualment treballa com a freelance per a diferents mitjans.
Paral·lelament al seu treball a La Vanguardia, ha realitzat diferents projectes personals que han estat guardonats en certàmens com: World Press Photo, Sony World Photography Awards, Poy Latam, etc. Premi “Agustí Centelles” de fotoperiodisme, ha publicat en revistes internacionals com: TIME, Paris-Match, Der Spiegel, A-Magasinet, etc.
El 2013 inicia la seva etapa com a videògraf dirigint el curt Calci Storico, pel qual rep un premi World Press Photo i POY Latam en la categoria de multimèdia, així com Best Documentary en el certamen Barcelona Sports Film Festival. El 2014 estrena el seu primer llarg La caja de cerillas, documental basat en l'experiència personal i professional del fotoperiodista espanyol Joan Guerrero. Actualment, combina el seu treball de fotoperiodista i videògraf amb diferents projectes periodístics.
El 17 de novembre de 2019 la Xina va notificar el primer cas de contagi per un coronavirus desconegut, que seria el responsable de la covid . Des d’allà, el virus es va propagar amb gran rapidesa per tot el planeta, donant lloc a una pandèmia mortífera.
Poc imaginàvem que aquells primers contagis que provenien de Wuhan canviarien tant la nostra manera de viure.
Tan aviat com es va declarar l’Estat d’Alarma a Espanya vaig decidir fotografiar com es va viure aquella excepcionalitat al Prat de Llobregat. El virus no feia diferències entre territoris i em va semblar important quedar-me al meu lloc per explicar, de primera mà, com la pandèmia afectava els seus habitants i el seu entorn.
Així, el meu objectiu va recollir la feina de les visites domiciliàries dels sanitaris, molt protegits per evitar contagis, les nits solitàries il·luminades per les creus verdes de les farmàcies de guàrdia, els enterraments en solitud, la por i el patiment col·lectiu.
Però també va ser testimoni de com la vida s'adaptava a la crisi sanitària i, a mesura que avançaven els mesos, lluitàvem per la vida i no renunciàvem a un Nadal estrany, a un inici d’un curs escolar sense abraçades de benvinguda, a la celebració d’unes eleccions sota estrictes normes de seguretat i tampoc a l’esperança, amb l'arribada de les primeres vacunes.
La meva càmera i jo, testimonis silents de les hores viscudes.
El 14 de març de 2020 es va declarar l'estat d'alarma a Espanya a causa de l'expansió del virus de la covid-19. Els carrers van començar adoptar un aspecte gairebé fantasmal per l'absència de persones, confinades a casa seva. A les nits les creus de les farmàcies semblaven fars de color verd que il·luminaven tanta solitud.
Al Prat, l'activitat sanitària es va centrar als centres d’atenció primària i a les visites a domicili. A la imatge l’Ainhoa Tejado i la Jenifer Martínez, infermeres del CAP Ramona Via, inicien el recorregut pels carrers de la població, vestides amb totes les proteccions necessàries que marcaven els protocols sanitaris.
La Tere García i la Trini Privat , infermeres del CAP Ramona Via, atenen a la Consolación Carrasco al llit de casa seva.
Dia a dia les UCI es van anar omplint amb l'arribada massiva de persones contagiades. Moltes van morir durant les primeres setmanes. L'Hospital de Bellvitge, el referència al Prat, rebia les persones afectades pel virus. A la imatge uns sanitaris atenen un home contagiat pel la covid-19 en un box de l’UCI.
Des de l'inici del confinament, cada dia a les 20.00 h, la població aplaudia des dels balcons i finestres com homenatge al treball del personal sanitari. Aquest acte es va prolongar durant els primers mesos de la pandèmia. A la imatge, una dona aplaudeix des de la finestra de casa seva al carrer del Prat.