La Transformadora
Sota el nom de ‘La Transformadora’ s’integren els projectes trimestrals que posen en relació les propostes d’arts visuals que s’impulsen des de Torre Muntadas amb centres educatius de la ciutat per transformar-se mútuament a través de l’aula o d’una assignatura.
En aquesta coctelera d’idees que és La Transformadora, l'edició de 2021 relaciona el projecte 112/108 Accions: desglaçar de Carla Palacios i IntersECCions (programa municipal que relaciona pràctiques educatives, culturals i comunitàries).
Entre els mesos de setembre de 2020 i març de 2021, s'ha portat a terme al Centre d’Educació Especial Can Rigol un projecte d’arts visuals impulsat per l’Escola d’Arts Visuals del Prat. En ell, l’alumnat dels grups d’E.S.O ha treballat sobre els conceptes clau de l’art contemporani, els seus llenguatges i els diferents rols que tenen les persones que s’hi relacionen: artistes, crítics d’art, comissaris, gestors culturals o guies de museus.
En una darrera fase del projecte, el Centre d’Art Torre Muntadas s’ha sumat a aquest equip de la mà dels educadors i artistes Laia Ruz i Guillem Gefaell. Aportant com a material de treball l’exposició 112/108 Accions: desglaçar de Carla Palacios, l’alumnat ha pogut posar en pràctica els aprenentatges adquirits durant els mesos de feina conjunta, i s’ha pogut acomplir l’objectiu principal: que els nois i noies de Can Rigol passin a l’acció convertint-se en guies d’exposició.
Tot i que inicialment la idea era fer aquesta visita guiada de forma tradicional, la realitat i la situació sanitària actual ens han obligat a adaptar-nos una vegada més. Després de tres setmanes de treball i a través del contacte directe amb les peces de l'exhibició i la pròpia artista, s’ha configurat un relat paral·lel a la mostra que es pot llegir com una nova capa de significat, com el reflex d’un mirall que ens deixa veure encara més enllà. El que proposem finalment és una “visita acompanyada” al públic, en la qual es pot gaudir d’un conjunt d’intervencions realitzades en format vídeo, àudio (els quals es poden seguir a través de codis QR), i objectes que s'entrellacen amb algunes de les peces originàries de 112/108 Accions: desglaçar.
Podeu escoltar com s’ha viscut el procés en l’entrevista que el grup ha concedit al Prat Ràdio.
Connectat a aquesta experiència, Laia Ruz i Guillem Gefaell han elaborat un fanzine com a recull de les seves vivències amb el projecte i com a aplec de reflexions i conclusions. També ha estat d’ells la tasca de revisar la guia Com ser un centre cultural i educatiu integrat atenen a la diversitat física i intel·lectual que es va publicar en una primera edició al 2019. Aquest document en permanent compartició amb agents immersos en temes d’atenció a la diversitat, es revisa i modifica de forma constant amb les seves visions, així com amb les experiències i aprenentatges que el Centre d’Art Torre Muntadas porta a terme des de diferents aproximacions.
Desglaçan’t l’exposició: Can Rigol, és una proposta que convida a continuar descongelant i experimentant un projecte que s'expandeix.
En aquesta primera experiència es van posar en connexió el projecte del centre Art en Família (a través del seu equip d'educadors format per David Faure i Inés Clapés), les aules P2, F1 i F2 de Can Rigol (formades per les professionals docents i infants i joves entre 6 i 17 anys amb diversitat física i intel·lectual), el col·lectiu artístic Lo Relacional (catalitzador de relacions i pràctiques que transiten entre l'educació, la creació cultural i la dinamització comunitària), i Puri Núñez (estudiant en pràctiques del màster universitari d'Educació i TIC (eLearning) ofert per la UOC.
Objectius
Els objectius del Centre d'Art eren aprendre a treballar el programa des d'un punt de vista més inclusiu atenent a la diversitat d'usuaris/participants, i en relació amb les famílies en aquelles activitats educatives dirigides a infants; i a Can Rigol es volia treballar més amb l'art a les aules, posant en pràctica noves metodologies i relacionant el seu programa pedagògic amb el programa del centre d'art.
Estructura del projecte: retroalimentació i confluència
La forma de fer confluir els dos projectes va ser establir un petit pont entre les famílies usuàries del projecte Art en Família i les famílies de Can Rigol, assajat a banda i banda accions i metodologies, per veure si realment funcionaven i eren inclusives. La retroalimentació dels dos contextos es va generar a partir d'espais de contacte i intercanvi entre els continguts de les sessions a l'aula del centre educatiu i del cicle d'activitats Art en Família: temàtiques, activitats proposades, metodologies i experimentacions es compartien en ambdós espais, connectant les unes amb les altres, reproduint formes de fer, deixant-nos missatges en ampolles... Les sessions es van desenvolupar a cada centre liderades per l'equip encarregat (a Can Rigol, el col·lectiu Lo Relacional; a Art en Família, David Faure i Inés Clapés) tenint com a punt de connexió intermedi constant l'equip /Unzip i Puri Núñez.
Què ha passat?
El resultat ha estat múltiple, entre d'altres: desenvolupament d'accions educatives als dos centres públics, posada en pràctica d'accions i metodologies, traspàs de coneixements i experiències, reflexió sobre què significa fer inclusives les accions educatives del centre d'art, i primeres passes per tractar de comunicar de forma més plural els projectes que s'hi porten a terme.
Part d'aquests aprenentatges queden reflectits en l'eina virtual elaborada per Puri Núñez "Pràctiques educatives inclusives en contextos culturals", la qual és un curs introductori d'autoaprenentatge i autoavaluació sobre el grau d'inclusió actual del nostre projecte o programa, tot situant eines i informacions inicials per tal de treballar des de la diversitat.
Al final del projecte, s'ha exposat al centre educatiu Can Rigol un recull de les experiències, configurant un espai que ha servit de difusor i de punt de trobada entre agents interessats a obrir un debat sobre diversitat i les seves aplicacions a centres culturals i educatius. L'exposició va ser realitzada en gran part pel centre d'art, però també es va comptar amb la participació de les persones que van estar implicades al projecte, de manera que no fos només la veu de Torre Muntadas la que expliqués el que s'havia viscut sinó que també es tinguessin presents i es fessin confluir els diferents punts de vista. La selecció de material i experiències es va decidir amb la participació de les alumnes de Can Rigol, educadores, famílies i professionals que van compondre els equips de treball.
Publicacions
Corrent continu. Exposició i punt de trobada
Projecte educatiu del Centre d'Art Torre Muntadas, que durant el curs 2018-2019 es va portar a terme en col·laboració amb el Centre Educatiu Can Rigol.
Descarrega PDF (pdf - 1479250 bytes)
Contingut relacionat
Art en família
Activitats obertes per a famílies amb infants d’entre 5 i 9 anys.
Torre Muntadas a Interseccions
Educació i cultura com a eixos estratègics, motors de transformació social de la...
Arts Visuals a IntersECCions
Projectes en l'àmbit de les arts visuals