La biblioteca, espai d'aprenentatge actiu, ofereix a la comunitat educativa diversos recursos i propostes d'activitats amb la intenció de satisfer les seves necessitats en relació amb la lectura i l'accés a la informació i al coneixement. Aquesta activitat de visita a la biblioteca consisteix en l'explicació detallada del funcionament dels serveis que es posen a l'abast dels infants i joves. Els continguts s'adapten a cada etapa educativa i es procura incloure-hi sempre un component lúdic per tal de motivar els infants.

NOTA: les activitats de suport i assessorament a la comunitat educativa les trobareu a l'apartat "Activitats de suport als centres"

Competències

  • D'aprendre a aprendre
  • D'autonomia i iniciativa personal
  • Tractament de la informació i competència digital

Objectius

- Donar a conèixer la biblioteca i crear-hi un vincle a partir d’una experiència positiva.

- Donar a conèixer documents de qualitat que puguin resultar atractius. Despertar interès per la lectura de ficció i de no ficció.

- Transmetre com usar la biblioteca. Comportament, on trobar el que busquen.

- Donar a conèixer els serveis.

Aquests objectius generals s'adapten i concreten de forma diferent per a cada edat.

Activitats

La idea és desenvolupar un itinerari lector, en què cada infant del Prat visiti la biblioteca als cursos següents:

- I2

  • Continguts: la biblioteca... existeix.
  • Com:  presentació de la biblioteca. Els educadors de les escoles bressol expliquen un conte (o més). Es deixa un temps perquè els infants puguin agafar llibres adequats a la seva edat. La classe s'endu en préstec alguns títols, que podran llegir a l'aula els dies següents; així es connecten les dues realitats i aprenen que la biblioteca és un lloc on pots agafar llibres durant un temps.
  • Quan: maig i juny. Duració: 30 min.

- Infantil 4 (I4)

  • Continguts: com fer-se el carnet. Com identificar els llibres adequats a la seva edat. Parlar amb veu de secret i altres bons comportaments a la biblioteca. Cada llibre té la seva casa.
  • Com:  explicació i conte a càrrec del personal de la biblioteca. Estona de lectura autònoma. Préstec com a classe.
  • Quan: abril i maig. Duració: 45 min.

- 1r de primària:

  • Continguts: Les diferents tipologies documentals. Recomanació de títols. Zones de la sala infantil.
  • Com: explicació i conte a càrrec del personal de la biblioteca. Es dona un llistat de títols per a la seva edat, que es comenten. Passeig guiat per la sala infantil. Els docents i els infants trien uns quants llibres per endur-se a l'escola en préstec.
  • Quan: del 7 de setembre al 15 d'octubre. Duració: 60 min.

- 5è de primària

  • Continguts: Serveis: el club de lectura, els ordinadors i altres activitats per a infants grans.
  • Com: visita guiada per les diferents zones de la sala infantil. El llibre de coneixements (no-ficció) com a font de gaudi, a part de font d'informació. Exploració i lectura lliure d'una tria de llibres de coneixements. Deducció a partir d'aquí de com s'organitzen aquests llibres a la biblioteca. Si l'escola vol i avisa amb temps, és òptim venir amb un tema concret per investigar, i així practicar els continguts apresos. Préstec individual de llibres de coneixements als infants que ho vulguin i que hagin portat el carnet
  • Quan: novembre-desembre. Duració: 60 min.

- 3r d'ESO

  • Contingut: app de la biblioteca, E-biblio, novel·la juvenil, ús del catàleg, sales d'estudi. Les plantes d'adults de la biblioteca.
  • Com: Cal portar el DNI per fer-se el carnet de la biblioteca, si el volen i no el tenen. (A partir dels 14 anys ja no cal autorització dels progenitors). Explicacions teòriques i pràctiques a càrrec del personal de la biblioteca, amb una estona autònoma al final. Es recomana complementar aquesta visita amb una classe, a càrrec del professorat, a la biblioteca, en què s'investigui algun tema i hagin de buscar documents.
  • Quan: gener-març. Duració: 90 minuts

- Educació especial  i d'adults

  • Els continguts i les dates s'adaptaran a les necessitats especials de cada grup.


 

Persones destinatàries

Educació Especial, I2, I4, 1r Primària, 5è Primària, 3r ESO, Formació de persones adultes, Programes de formació i inserció

 

 

 

Observacions

Les visites de primària es realizen de dimarts a dijous pel matí, preferentment a les 9:30. Si algun d'aquests dies ja sabeu que no podreu venir, especifiqueu-ho a la petició