El 24 de març al matí, a l'Auditori del Cèntric Espai Cultural, l'alumnat participant al projecte Connexions (instituts Baldiri Guilera, Estany de la Ricarda, Ribera Baixa i Salvador Dalí) va posar en escena el resultat de mesos de treball i reflexió entorn de la temàtica de la guerra, amb l'acompanyament del Cèntric Espai Cultural.
La guerra en les seves diferents formes, és una realitat que, per desgràcia, està molt present en els nostres dies. L’elecció d’aquest eix temàtic respon a la necessitat de dotar al jovent d’un espai on prendre consciència, raonar i plasmar les seves sensacions, emocions i inquietuds amb relació a aquesta problemàtica.
Així, en l'acte de cloenda del Connexions, l'alumnat i les seves famílies han gaudit de diverses presentacions que proposen un abordatge de la temàtica escollida des d'àmbits com la literatura, les arts escèniques o la filosofia.
Com es vivia la quotidianitat a la Guerra Civil Espanyola? Com es van veure involucrats els infants i joves a la guerra? Què li queda a algú que ho ha perdut tot? Aquestes són algunes de les preguntes sobre les quals ha reflexionat l’alumnat de l’INS Estany de la Ricarda, que ha treballat el projecte des de l’assignatura de Filosofia. El grup ha dut a terme un ampli procés de recerca d’informació i documentació, posant el focus en la repercussió d'aquest conflicte bèl·lic en la nostra ciutat. Un procés que va culminar divendres amb una posada en escena en la qual les joves van recrear escenes quotidianes de la vida al Prat en el temps de la guerra, acompanyades de textos, poemes i música.
També des de la Filosofia, l’INS Ribera Baixa ha estructurat el seu treball en quatre grans eixos: la guerra en l’actualitat, quan els refugiats érem nosaltres, refugiats i infància i els refugiats al Prat. El grup van compartir amb el públic les seves reflexions i investigacions, a més de les entrevistes realitzades en aquest procés de treball, com el testimoni de familiars del pratenc Ignasi Fortuny, afusellat pel règim franquista, o les explicacions de dues educadores socials de SaóPrat i del responsable de Creu Roja al Prat, en relació a l’ajuda que es fa actualment a la nostra ciutat als refugiats de guerra. La intervenció del Ribera Baixa va concloure amb un joc elaborat per l’alumnat i pel qual es va comptar amb la col·laboració de joves de la resta d’instituts.
L’alumnat d'Arts escèniques de l’INS Baldiri Guilera va convidar el públic a mirar la guerra d’una manera crítica i reflexiva, alhora que irònica. A partir dels textos i articles que van estar treballar, el grup va realitzar una acció escènica que posava sobre la taula qüestions com perquè acceptem la guerra, o si és violent per naturalesa l’ésser humà, o la incompatibilitat entre la guerra i la informació lliure. La proposta del Baldiri Guilera també va posar l’accent en alguns aspectes musicals relacionats amb la guerra, com el fet esdevingut en la història dels conflictes bèl·lics que tots dos bàndols enfrontats cantessin una mateixa cançó amb diferents lletres. I amb un cant musical a la pau el grup va acomiadar la seva intervenció, a través del missatge Give peace a chance i la cançó de John Lennon que porta aquest títol.
La situació que pateixen les dones a l’Iran i el conflicte del vel ha estat el tema del projecte de l’INS Salvador Dalí. Tal com van explicar dues alumnes de l'assignatura de Creació Literària a l’inici de la seva intervenció, durant aquests mesos s’han documentat amb vídeos i fotografies, i també van poder conèixer aquest conflicte de prop amb la visita de la politòloga catalano-iraniana Anahita Nassir. A continuació, el grup va mostrar el vídeo que havien elaborat amb imatges d’actes de protesta i resistència de dones iranianes plantant cara al règim. Tot seguit, al ritme d’una versió iraniana de la cançó italiana Bella Ciao, tot un himne de resistència, el grup va desplegar un ball de protesta amb coreografia pròpia i al voltant del simbolisme del vel.
dimecres, 29 març, 2023 - 15:30
Projecte col·laboratiu emmarcat en el programa IntersECCions, en el què participen...