L’aïllament del Prat va acabar, definitivament, amb la construcció del pont de Ferran Puig (1873) i l’arribada del ferrocarril (1881). Aquestes millores en les comunicacions, juntament amb l’existència d’aigua abundant, la proximitat a Barcelona i la disponibilitat de mà d’obra, van ser els elements que expliquen, en bona part, l’arribada de la indústria al Prat.
Aquesta adequada conjuntura va donar pas a un procés llarg i complex d’industrialització que es durà a terme en diferents etapes:
- Període inicial marcat per l’arribada de les primeres indústries. L’any 1917 s’instal·là La Papelera Española i, l’any 1926, La Seda de Barcelona.
- Fase de consolidació. Es caracteritzà per la convivència entre una indústria en procés de creixement i una agricultura en retrocés que encara mantenia, però, el seu nivell.
El moviment obrer al Prat, de base industrial, es va començar a organitzar, quan hi havia treballadors organitzats al camp, a la dècada dels anys trenta del segle XX, un cop la indústria estava plenament instal·lada, per fer front a les condicions de vida que patia la classe treballadora.
- La tercera etapa, a partir de finals dels anys seixanta, està marcada pel creixement espectacular de la indústria que sobrepassa àmpliament els índexs de l’agricultura, i es va consolidar, cada cop més, el procés de contracció del món rural.
Fotografies per ordre de dalt a baix:
Fons La Seda de Barcelona. AMEP
Fons Arxiu Municipal del Prat. AMEP
Fons La seda de Barcelona. AMEP
Fons La seda de Barcelona. AMEP