Esteu aquí

Passeig literari: grans obres de la literatura universal

grans obres de la literatura

Des de la Bíblia fins als nostres dies han estat moltíssimes les obres literàries que han fascinat i encara fascinen els amants de la lectura. En aquest curs ens aproparem als homes i les dones que les van crear i ens endinsarem en els textos més significatius que van escriure per poder seguir trobant-hi la màgia que fa que encara ens hi continuem emocionant.

 

Programa del taller:

  • Primera sessió: El càntic dels càntics

            Un cant líric a l’amor i a l’erotisme oriental més sensual i intens que des de l’Antic Testament ha influenciat artistes i escriptors de totes les èpoques.

  • Segona sessió: Èdip rei, de Sòfocles

            Una de les grans tragèdies de tots els temps que encara ara troba espai per representar-se en les nostres sales de teatre. Com pot un home admetre i acceptar que el destí escrit pels seus déus l’obligarà a matar el seu pare i a casar-se amb la seva mare?  

  • Tercera sessió: Píram i Tisbé i Eco i Narcis, d’Ovidi

            Aquests dos contes de Les metamorfosis d’Ovidi reflecteixen com pocs el poder tràgic dels  amors de veritat, el gran tema tractat per aquest poeta llatí que l’emperador August va desterrar a la part més llunyana de l’imperi romà. Fruit d’aquest amor les mores es tenyeixen de porpra per sempre més i neix una nova flor, el narcís.  

  • Quarta sessió: Les mil i una nits

            Qui va escriure Les mil i una nits? Quin és el seu origen? Què s’amaga darrera Xahrazad i Duniazad? Per què explica cada nit una història inacabada al rei amb qui s’acaba de casar? Per què ens fascinen tant les històries de genis, lladres i llànties meravelloses que s’hi expliquen?  

  • Cinquena sessió: El decameró, de Boccaccio

            Arriba la pesta a la Florència medieval i Boccaccio en fuig per recloure’s en un  casalot de la Toscana i poder escriure un gran llibre que ja a la seva època va resultar polèmic i escandalós. Sexe, misogínia i anticlericalisme es barregen en unes petites novel·les que mai deixen indiferent el lector que s’hi endinsa.

  • Sisena sessió: Hamlet, de William Shakespeare

            El pare és assassinat i s’apareix al seu fill en forma de fantasma per exigir-li venjança. Ofèlia estima Hamlet, no entén què el turmenta, ell dubta i comença el seu monòleg pronunciant ser o no ser, unes poques paraules que han quedat impreses per sempre més en el nostre imaginari col·lectiu.

  • Setena sessió: Werther, de Goethe

            Werther estima com mai no hagués pogut imaginar-se que estimaria. És possible el seu amor? A qui estima? Com fugir del patiment? Llegir per primer cop aquesta novel·la que s’avança al Romanticisme és entendre perquè Napoléo la va llegir vuit vegades i perquè Europa es va veure immersa en una onada de suïcidis.  

  • Vuitena sessió: La metamorfosi, de Franz Kafka

            Comencem el segle XX i tot canvia, també la realitat. Un matí, Gregor Samsa ja no és el viatjant de roba que cada dia ha d’agafar el tren carregat amb el seu mostrari. Intenta aixecar-se del llit i a poc a poc s’adona que s’ha convertit en un insecte monstruós que ningú estimarà. Com sobreviure?

 

Tallerista: Alba Sabaté (novel·lista i catedràtica de llengua i literatura).

  • Accessible