Joana Cabré Segú.
dijous, 24 setembre, 2020 - 08:30
La necessària tornada a l’escola ha generat també dubtes i temors entre moltes famílies. Per resoldre’n alguns, parlem amb Joana Cabré Segú. Durant els seus 30 anys d’exercici professional al CAP Doctor Pujol i Capsada, aquesta pediatra ha atès milers de famílies pratenques i, destaca, ha viscut l’evolució positiva de la ciutat en l’àmbit de la salut.
Els i les científiques treballen contrarellotge per conèixer el nou coronavirus i la malaltia que causa, la COVID-19. Què sabem sobre si els infants pateixen aquesta malaltia, i com?
La majoria dels infants infectats no presenten símptomes, o si els tenen són lleus.
Quines evidències hi ha sobre la capacitat dels infants de transmetre el virus?
Els nens transmeten menys el virus als adults que els adults als nens. En un estudi dut a terme fins al 31 de maig d’enguany, fet a la Vall d’Hebron, es van analitzar 89 famílies en les quals hi va haver un nen infectat. Només en tres el contagi es va originar en un menor. Aquest resultat, valorat positivament pel Dr. Pere Soler (cap de la unitat de malalties infeccioses de la Clínica Infantil de la Vall d’Hebron), és un missatge tranquil·litzador pel que fa a la reobertura de les escoles.
Quins són els símptomes als quals cal estar atents en un infant?
Els símptomes son majoritàriament inespecífics i molt variats. Els més freqüents són respiratoris i gastrointestinals. El millor és consultar el pediatre o infermera pediàtrica davant de qualsevol simptomatologia i així valorar el cas.
Aquest estiu s’han realitzat casals d’estiu, amb molta prudència i amb mesures de seguretat sanitària excepcionals. Hi ha hagut alguns casos d’alertes, però no semblaria que hi hagi hagut situacions de contagi greu. Quin balanç en faria des de la seva experiència, des d’una perspectiva sanitària? És això un bon senyal extrapolable a la reobertura de les aules?
No, la situació no és del tot extrapolable, ja que les activitats als casals es duen a terme a l’aire lliure i les de l’escola no. En tot cas, l’estudi Kids Corona del l’Hospital de Sant Joan de Déu als casals d’estiu, i centrat en la transmissió entre nens, conclou que el virus es transmet menys entre nens que entre adults, el que és un fet positiu a tenir en compte a l’hora d’encarar l’inici del curs.
“L’efecte del tancament dels col·legis en la transmissió del coronavirus és poc conegut. L’efecte negatiu del tancament de les escoles en la salut i el benestar dels infants està ben documentat”, comentava fa poc l’epidemiòleg Antoni Trilla. Ho comparteix?
Sí, ho comparteixo. L’efecte negatiu del tancament de les escoles està ben documentat també pel grup d’experts de la Societat Catalana de Pediatria. S’ha de trobar l’equilibri i l’equitat en l’aprenentatge, recuperar els hàbits i horaris alimentaris, de descans i treball. Els mestres i tutors hauran d’estar amatents a canvis caracterials o de comportament, donats per possibles vivències negatives durant el confinament. S’ha de tornar a l’escola formadora i al mateix temps acollidora. La tasca dels docents serà, com sempre, primordial en el benestar i la formació dels infants.
Quins han estat els efectes del tancament de les escoles en la salut i benestar de les criatures?
Hem detectat casos d’ansietat en el context, sobretot, de famílies molt amoïnades per la COVID. També ha augmentat el sobrepès i l’obesitat, conseqüència del canvi d’hàbits que ha comportat tant el tancament d’escoles com el confinament.
A l’hora d’anar a l’escola, quina és la mesura de precaució sanitària més important que han de tenir en compte les famílies?
Les mesures bàsiques i universals, i que tenen demostrada la seva efectivitat, són la protecció amb mascareta, el rentat freqüent de mans i la distància social. La recomanació de no compartir estris escolars ni menjar també és efectiva. El nen no ha d’anar a l’escola si presenta algun símptoma. Mantenir aquestes precaucions i no oblidar-les és cabdal en la prevenció de la infecció.
Tornar a obrir les aules, i fer-ho de forma segura, ha requerit la implicació de molts agents, també dels serveis d’atenció primària. Com us heu organitzat per acompanyar els centres educatius?
Hem aprés de la pandèmia que sense organització no s’avança. La situació actual ha portat els departaments de Salut i Ensenyament i els organismes municipals a coordinar-se per donar la millor resposta. S’ha creat la figura del gestor COVID, que serà l’interlocutor amb escoles, instituts i el CAP, coordinant els circuits per a l’estudi dels possibles casos o contactes. S’afegeix també la col·laboració de l’Ajuntament, que ha cedit espais per poder fer efectiva la logística dels circuits.
Voldria afegir alguna cosa més?
La nostra prioritat és la de mantenir una bona accessibilitat als serveis sanitaris. La comunicació i coordinació entre escoles, famílies i CAP es el més important per informar i solucionar la problemàtica que comporta la COVID.
Bertran Cazorla
divendres, 20 desembre, 2024 - 13:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 11:15
dimecres, 18 desembre, 2024 - 14:30