Enlaira’t com un avió
Si passeges pels Espais Naturals del Delta, podràs veure els avions de tan a prop que semblarà que els puguis tocar. La història de l'aviació a casa nostra sempre ha estat molt lligada a aquest territori únic, la vols conèixer?
D'esquerra a dreta, les imatges són: fotografia premiada en el 29è Concurs delta del Llobregat (autor: Javier Checa Colmena), camp d'aviació Canudas a principis del segle XX, Salvador Hedilla a bord del Monocoq, avió capturat per l'spotter Jose Maria Deza, observadors d'avions per Alfonso Rodenas, el mirador dels bancs al Prat de Llobregat.
El primer vol
El 1916, a la zona del Remolar, en terrenys de la granja La Volateria (Viladecans), s'hi va instal·lar el camp de proves de vol de la primera empresa dedicada a l'aeronà utica de Catalunya, la Pujol Comabella i Companyia, amb l’objectiu de provar els avions que construïen. Aquell mateix any, un avió de la companyia va fer per primer cop en la història el trajecte Barcelona-Palma de Mallorca. El 2 de juliol, el pilot Salvador Hedilla, va emprendre el vol amb un avió Monocoq, del qual se'n conserva una rèplica al Centre Cultural Aeronà utic de l'Aeroport del Prat, i va trigar 2 hores i 8 minuts a arribar a l’illa de Mallorca, lluny dels 45 minuts amb què es fa el mateix recorregut avui dia. Aquesta va ser la primera demostració pública de la naixent aviació catalana i un moment històric que es va viure amb una gran expectació: més de vint mil persones es van congregar per esperar l'arribada de l'avió, fet que va obligar Hedilla a buscar un espai d'aterratge alternatiu, ja que la multitud feia impossible efectuar la maniobra on estava previst.
El naixement de l'aeroport del Prat
L'any 1920, la companyia francesa Latécoère, que inicialment volava des del camp de la Volateria, s'instal·là en uns terrenys propis, a tocar de l'antiga carretera de València, i dos anys més tard es va obrir un nou camp d'aviació al Prat: l'aeròdrom Canudas. Al llarg de la dècada dels 20 es van començar a establir els primers serveis comercials regulars, primer dins de l'estat espanyol i, més endavant, a escala europea. I, si ja hem parlat d'un pioner, ara en coneixerem una altra. L'any 1931, una jove barcelonina de només 18 anys, Maria Pepa Colomer, es va convertir en la primera pilot d'avió catalana en aprovar l'examen oficial de la Direcció General d'Aeronà utica Civil espanyola després de complir les hores d'entrenament reglamentà ries a l'aeròdrom Canudas del Prat.
En els anys quaranta es va decidir ampliar l'aeroport, per la qual cosa entre 1941 i 1946 es van realitzar un seguit d'obres per unir aeròdroms propers i crear, aixÃ, l'aeroport del Prat.
Fanà tics dels avions
Avui l'aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat és un dels més importants d'Europa i amb el creixement del trà fic aeri també ha crescut una nova afició: l'spotting. L'spotting és l'observació i el registre d'avions, vaixells, trens o automòbils tant per escrit com fotogrà ficament, tot i que avui en dia es relaciona sobretot amb la fotografia d'aeronaus. Els spotters es reuneixen en zones properes als aeroports, com les plataformes d'observació habilitades prop de les pistes de l'aeroport del Prat, i són capaços de capturar, amb les seves cà meres, imatges dels avions en els moments més espectaculars de l’enlairament i l’aterratge.