Pla Director D’enllumenat Públic El Prat de Llobregat
Aquest pla introdueix innovacions com la substitució de l'enllumenat de descàrrega per LEDs, reduint els costos de manteniment i estalviant energia i diners als subministraments elèctrics municipals.
- Títol de la pràctica
Pla Director D’enllumenat Públic El Prat de Llobregat
- Àrea o empresa municipal que presenta l'actuació
Manteniment i Serveis Urbans.
- Resum de la pràctica
- 1.- Preparació del Pla Director d’Enllumenat al Prat de Llobregat.
- 2.- Criteris normatius d’Aplicació.
- 3.- Comparacions estat Actual – Estat Futur
- 4.- Valoració Econòmica
- 5.- Prioritats d’Actuació.
- 6.- Licitació Fase Nº 1.
- 7.- Resultats d’aplicació d’aquesta fase Nº 1.
- Elements d’innovació
Substitució d’enllumenat de descàrrega per nou enllumenat LED.
Reducció dels costos de Manteniment.
Estalvi energètic i econòmic als subministraments elèctrics Municipals.
- Durada de la pràctica
Data d’inici Fase Nº 1: : 23 de maig de 2022
Data finalització fase nº 1: 30 de setembre de 2023
- Persona o persones de contacte
Xavier Macarro , macarro@elprat.cat
Jaume Morell, morell@elprat.cat
- Context i motivacions
Diferenciar carrers principals i secundaris.
Diferenciar nivells lumínics en els diferents espais calçades, voreres, places, parcs, rotondes, etc.
Identificar nivells lumínics en funció del tipus de circulació, viaria, carrers, places, vianants, etc.
Unificar i millorar els nivells d’enllumenat. Mesurar nivells d’il·luminació.
- Quins són els Objectius de la pràctica?
Principals:
1.- Unificació de nivells d’enllumenat a la via Pública, i la seva prioritat d’actuació.
2.- Estalvi energètic i econòmic.
Secundaris:
1.- Reducció Costos de manteniment
- Va tenir Diagnosi prèvia?
Si
Si la resposta és si:
Quin tipus de diagnosi es va realitzar
INTERN: Estat actual de l’enllumenat als carrers del Prat. Entrega d’informació en format de Base de Dades de tots els punts de llum.
Priorització de les Actuacions a realitzar en base al pressupost.
EXTERN: Mesura de Nivells d’il·luminació. Anàlisi Previ del estat actual. Comparacions respecte l’estat futur del carrer, plaça, voreres, etc.
Realització de les descripcions de les Actuacions a realitzar a les instal·lacions d’Enllumenat del Prat.
nom i tipus d'entitat que ha realitzat el diagnòstic
Equip de Treball Municipal i Empresa Externa Applus.
- Indiqueu la població objectiu
El Prat de Llobregat
- La pràctica, està vinculada amb altres programes o actuacions?
L’aplicació dels criteris establerts en el Pla Director d’enllumenat serveixen a d’altres actuacions que realitzen altres departaments com per exemple urbanisme.
- Fases i principals línies d'actuació
S’ha realitzat una primera Fase d’actuació , amb una intervenció a 1815 punts de llum.
- Llistat d'actors que han intervingut
-Qui o quins han intervingut?
Ajuntament del Prat de Llobregat
Applus ( Direcció d’obra, Seguretat i Salut)
Elecnor, Empresa Instal·ladora contractada.
-En quina fase del procés han intervingut? L’Ajuntament del Prat, ha intervingut en totes les fases del Procés (Diagnòstic, Implementació, Control i pagaments)
-Quin tipus d'intervenció han tingut?
Nom |
Tipus (Administració Estatal, Autonómica o Local, Empres o Associació) |
Fase de la intervenció (Diagnosi, Disseny, Implementació, Avaluació...) |
Tipus d’intervenció (Gestor, Impulsor, Financer...) |
Ajunt -Prat |
Adminsitració |
Disseny, diagnosi, implementació |
|
Applus |
Privada |
Disseny, diagnosi, implementació |
|
Elecnor |
Privada |
Implementació |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Quins recursos econòmics s'han emprat?
-Total euros de tot el projecte:
FASE Nº 1: 1.027.938,99 € iva inclòs. (Elecnor empresa Instal·ladora )
Fase Nº 1: 59.867,00 € iva inclòs. (Applus Direcció d’Obra ).
-Total euros darrer any:
-Pot explicar les característiques generals del finançament:
Pressupost Municipal 100%
- Quines han estat les fonts dels recursos econòmics:
Nom de la entitat que dona finançament |
Total anual (Euros) |
Total previst per tot el projecte (Euros) |
Ajuntament del Prat de Llobregat |
|
Aprox. 4.000.000€ |
|
|
|
- Quins han estats els recursos humans utilitzats
- Ajuntament: 1 Tècnics Municipals.
- Ajuntament: 2 Personal Administratiu.
- Empresa Applus: 1 Direcció d’obra. i responsable de seguretat i salut.
- Empresa Adjudicatària: 1 Encarregat d’obra 4 Operaris d’obra Civil , 4 operaris Instal·ladors.
- Altres recursos utilitzats Instal·lacions Existents, Maquinaria d’obra (civil, elevadora, etc.) i maquinaria elèctrica, Llumeneres, suports d’Enllumenat. Material elèctric.
- S’ha realitzat amb metodologia participativa? Quina? En quines fases?
Metodologia Participativa dels departaments d’Urbanisme, Mobilitat, Manteniment i Serveis, en el principi de la redacció del Pla director sobre quins son els nivells d’il·luminació, com aplicar-ho i la seva classificació.
- Quins són els principals productes de l'experiència?
Els productes són els assoliments concrets que s'han aconseguit han set els següents:
1.- Reducció de potencia instal·lada en i contractada en 120 KW.
2.- Estalvi Energètic i econòmic del Projecte ( en 5 mesos de funcionament, estalvi de 186.000 kw.h aproximadament 31.500.-€).
3.- Utilització de material d’enllumenat que pot ser reciclat en un 98 % al final del seu cicle de vida.
- Quina documentació ha produït la pràctica?
-Mesures Luxo mètriques a les zones d’Actuació una vegada acabat el treball.
Actualització de les bases de dades dels NOUS punts de llum canviats i afegits.
- Ha rebut algun reconeixement NO
- Quins impactes ha tingut la experiència?
1.- Millora del sistema d’enllumenat en zones deficitàries del Municipi.
2.- Amb 5 mesos de funcionament dels nous punts de llum, s’han aconseguit un estalvi real 186.000 kw.h aprox. 31.500.-€, i una reducció de 120 KW de potencia instal·lada.
- S'ha realitzat alguna avaluació de l'experiència? SI, indicada anteriorment.
- Quin Tipus d'avaluació s'ha realitzat? interna, amb el tècnic de Manteniment i Serveis.
- Qui ha realitzat l'avaluació? Jaume Morell ( Manteniment i Serveis )
- Descrigui observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials (Principals transformacions produïdes)
1.- Reducció de Potencia a les instal·lacions d’enllumenat.
2.- Millora d’enllumenat a zones més deficitàries.
3.- Eliminació de làmpades de descàrrega per nou enllumenat LED:
4.- Unificar criteris de nivells d’enllumenat als carrers del Prat.
- Quins són els punts forts de la pràctica?
- Eliminació de les làmpades de descàrrega,
- Eliminació del Mercuri de les làmpades de descàrrega.
- (aspectes innovadors, transformacions
- Normalitzar nivells d’enllumenat als carrers, places, etc.
- Reducció de potencies d’enllumenat.
- Aplicació de la reducció de flux a les instal·lacions
- Estalvi econòmic de la intervenció.
- Quins són els punts febles de la pràctica?
- Aplicació pressupostària anual fins acabar la substitució de punts de llum de descàrrega.
- Quines són propostes de millora de la pràctica?
Aplicació de la mesura a la resta de punts d’enllumenat que resten pendents al municipi, aproximadament 5200 punt.
- Possibilitat de replicar la pràctica en altres àmbits
(Descripció de dificultats o condicions per a replicar la pràctica.) .
Es pot aplicar aquesta pràctica ( idea general i la seva metodologia ) realitzada en Enllumenat, a altres tipus de serveis públics de diferent índole, com pot ser jardineria, mobiliari urbà, neteja, etc.