Persones voluntàries acompanyen infants de primària mitjançant sessions conjuntes de lectura oral per tal de millorar la comprensió i promoure el gust lector

Impulsat el curs 2011-12 per la Fundació Jaume Bofill i el Departament d’Educació de la Generalitat, esdevé un projecte municipal impulsat pel Departament municipal d' Educació en col·laboració amb el Punt del Voluntariat des del curs 2014-15 fins l'actualitat. 

Els objectius del projecte son millorar la comprensió lectora alhora que es potencïa el gust lector dels infants de primària participants, implicar a les famílies en el procés d'acompanyament de la lectura dels seus fills i filles i implicar la comunitat del Prat i a jovent d'instituts en un projecte de ciutat. 

El projecte s'adreça a alumnat de primària (de 4t i 6è) de 8 escoles i implica a persones voluntàries de la ciutat, entre elles, joves de 4 instituts públics que son alumnes del Servei Comunitari. A més, compta amb la col·laboració de famílies i de la Biblioteca Antonio Martín. 

- El projecte des de les escoles

Setmanalment i en horari extraescolar, l'alumnat participa de sessions grupals conduïdes per una dinamitzadora LECXIT. Durant una hora, els infants realitzen diferents dinàmiques lectores que afavoreixen la comprensió i el gust per la lectura mentre es generen vincles amb el grup. Paral·lelament, l'alumnat comparteix estones de lectura amb la seva parella lectora, que és una persona voluntària. S'ofereix als infants una àmplia gama de llibres que poden escollir i, al llarg del curs, també visiten la Biblioteca Antonio Martín per gaudir de moltes més propostes lectores motivadores. 

- El projecte des dels instituts i amb el voluntariat

La figura del mentor/a és indispensable per dur a terme el projecte. Aquests mentors/es son persones de la ciutat que volen realitzar un voluntariat o bé alumnes de secundària, que escullen realitzar el seu servei comunitari en el LECXIT. El servei comunitari segueix els principis de la metodologia ApS on l’alumnat respon a una necessitat social alhora que n’extreu coneixements i aprenentatges a partir de la pràctica.

Els mentors i les mentores reben formació i seguiment durant tot el curs. A l’inici del projecte s’imparteix una formació inicial que aporta coneixement bàsics en relació a la tasca del mentor/a, ofereix eines i recursos per treballar la lectura, i esdevé una trobada participativa que afavoreix gestar vincles de confiança i cohesió amb el grup. Seguidament s’acompanya en la sessió d’acollida, quan es troben totes les persones voluntàries d’un centre, aportant informació sobre els espais i recursos que utilitzaran i s’ofereix material de suport. A més, durant el curs es convoquen trobades periòdiques on compartir experiències, estratègies de dinamització, i també dificultats i dubtes que s’aborden conjuntament.

> Per ser voluntari/a al Lecxit cal adreçar-se al Punt del Voluntariat, acudint presencialment a les Cases d'en Puig, trucant al 93 379 00 50 (extensió 5600) o enviant un correu electrònic a voluntariat@elprat.cat.

Treball a l'aula

Les vuit escoles implicades (Escola H. Josep Tarradellas, Escola Jaume Balmes, Escola Jacint Verdaguer, Escola Galileo Galilei, Escola Charles Darwin, Escola Joan Maragall, Escola del Parc i Institut-Escola Pepa Colomer) escullen amb quin alumnat treballaran el projecte al seu centre. En alguns casos només es treballa amb alumnat d'un sol curs (4t, 5è o 6è), de dos cursos (4t i 5è o 5è i 6è) o dels tres cursos (4t, 5è i 6è).

En tots els casos, a l'alumnat se li assigna un mentor o una mentora, amb qui realitza activitats de lectura en format de parella lectora. També els infants participen d'activitats grupals dinamitzades per la referent del projecte tot i que, en algunes ocasions, les persones voluntàries també proposen o lideren alguna activitat adreçada al conjunt del grup. 

Coordinacions internes amb l'equip

Al llarg del curs s’organitzen trobades amb les direccions i els referents de cada escola les quals serveixen per compartir com es desenvoluparà el projecte en el centre, també per avaluar conjuntament l’evolució dels infants i per dissenyar accions conjuntament que impliquin a la comunitat educativa. Aquestes coordinacions periòdiques també son indispensables per conèixer les línies de treball de cada centre a partir de les quals les dinamitzadores preparen propostes pedagògiques específiques. A més, al llarg del curs, es treballa de forma conjunta per tal de visibilitzar les activitats del projecte mitjançant accions comunicatives als diferents canals de comunicació de l’escola, del projecte i de la ciutat.

D’igual manera es celebren reunions amb les direccions i referents del Servei Comunitari dels instituts implicats, a partir de les quals s’organitzen les diferents accions informatives i formatives adreçades a constituir un grup de joves que seran mentors/es al Lecxit així com s’organitzen sessions de seguiment i avaluació dels assoliments de l’alumnat.    

Treball amb les comunitats

Famílies

La implicació de les famílies en el projecte és un dels elements clau. A l’inici del curs es fa una presentació del LECXIT a les famílies per tal que coneguin el projecte i la persona referent que dinamitzarà les sessions així com es fomenti la seva implicació i participació. Durant el curs s’organitzen reunions periòdiques entre la persona dinamitzadora i les famílies, espais on es resolen dubtes, s’ofereixen estratègies per dur a terme la lectura a casa de forma efectiva i s’intercanvien recomanacions lectores. A més, s’organitzen sessions formatives a càrrec de persones expertes en lectura, que aborden diferents temàtiques per tal de respondre a les necessitats de les famílies en relació al foment de l’hàbit lector a casa. 

Biblioteca Antonio Martín

Per un costat, la col·laboració amb la Biblioteca Antonio Martín és imprescindible per tal de de comptar amb una oferta àmplia i variada de llibres que estan a disposició dels participants del projecte. Per altre costat, algunes de les sessions del curs s'organitzen conjuntament i es desenvolupen a les sales de la BIblioteca, de forma que els infants i les persones voluntàries coneixen d'aprop els serveis i propostes de les que poden gaudir a la seva ciutat. Aquestes sessions consisteixen amb contacontes, col·loquis, laboratoris d'experimentació amb activitats de creació literària... on sovint hi participen diversos grups del Lecxit simultàniament i es convida també a les famílies. 

Compartir amb la ciutat

Cada curs, quan inicia el projecte, s'organitzen diverses accions de comunicació per tal de donar a conèixer el projecte i convidar a la ciutadania a participar del Lecxit. Durant el setembre i octubre es visita a la ràdio explicant el projecte, es publiquen notícies a la web i la revista municipal així com s'organitza una petita exposició a la Biblioteca Antonio Martín amb diferents materials explicatius i didàctics del projecte. 

Al llarg del curs, el Lecxit participa a la Mostra d'Entitats (desembre) on organitza un taller al voltant de la lectura, obert a infants i famílies de la ciutat. A més, algunes de les activitats formatives adreçades a famílies també s'obren a totes les persones de la ciutat que vulguin participar. També, els infants comparteixen mitjançant les xarxes socials, diverses recomanacions lectores en format vídeo. 

Notíces del projecte del curs 2022-2023

Veure totes

dijous, 29 setembre, 2022 - 12:15

El LECXIT busca persones voluntàries

A moltes escoles de primària del Prat hi ha nens i nenes que llegeixen una hora a la setmana acompanyades de persones joves o adultes, que els acompanyen en l’aventura de llegir. Aquestes ...

Altres accions relacionades

Projecte en xarxa Petits Contes

Amb l'acompanyament del Centre Cívic Jardins de la Pau, l'alumnat crea històries i contes de forma col...

Projecte LECXIT (curs 23-24)

Persones voluntàries acompanyen infants de primària mitjançant sessions conjuntes de lectura oral per tal de millorar...

Projecte en xarxa Converses Literàries

Converses literàries és un projecte en xarxa que enforteix els vincles entre centres educatius, el Centre de Recursos...

BUSCADOR D'ACCIONS