Acollida i millora de l’ocupabilitat de persones migrades en situació de vulnerabilitat

Bones pràctiques 2024

escriure ordinador.jpg

El projecte ACOL del Prat facilita la regularització i inserció laboral de persones migrades vulnerables mitjançant contractes d’un any, formació professionalitzadora i acompanyament tècnic. Subvencionat pel SOC, el programa ha beneficiat set persones, millorant la seva estabilitat social i professional. Aquest projecte promou la cohesió social i la inclusió laboral a través d'una col·laboració transversal entre diferents àrees municipals.

  • Títol de la pràctica :

Projecte d’acollida i millora de l’ocupabilitat de persones migrades en situació d’especial vulnerabilitat

 

  • Àrea o empresa municipal que presenta l'actuació:

 

-Àrea Desenvolupament Econòmic de l’Ajuntament del Prat.

-Dept. de Nova Ciutadania de l’ Àrea  d’ Acció Comunitària, Benestar i Convivència

 

  • Resum de la pràctica (explicar els continguts bàsics de l'experiència: objectius, resultats, impactes, principals accions realitzades)

-7 persones migrades en situació vulnerable que viuen al Prat han regularitzat la seva situació laboral a través d’un projecte d’acollida i millora de la seva ocupabilitat (ACOL)

 

El projecte ACOL “d’Acollida”  té la finalitat, tal com diu el seu nom d'acollir i establir un entorn segur i de reconeixement que aquest col·lectiu, un dels mes desprotegits i, per tant, amb més risc d’exclusió social, fa tant de temps que anhelen. Tot i ser un projecte amb una durada determinada , el vincle creat des del principi es consolida durant el procés de manera natural amb el servei d'ocupació, fent d'aquest servei el punt de referència en el llarg de la seva vida laboral en el Prat.

 

És l'oportunitat, en majúscules, que permet a aquestes persones tenir l'estabilitat personal (emocional, familiar, social...) i professional. Tot això es materialitza amb un contracte laboral d'un any, a jornada complerta, que permet adquirir l'autorització de residència, el permís de treball temporal i garanteix seguir amb la situació regularitzada després d'aquest temps i contribuir d’aquesta manera al seu arrelament i inserció sociolaboral

 

El projecte ACOLlida, és un projecte subvencionat pel SOC que ha permès a l’Ajuntament del Prat de Llobregat  donar suport, recolzament i acompanyament a un dels col·lectius amb més risc d'exclusió social, com són les persones migrades en situació irregular de la ciutat.

 

El projecte inclou 67,5 hores entre formació professionalitzadora, i competències bàsiques i 134 hores d'acompanyament per donar suport, dirigir i guiar a les persones contractades durant l'execució del programa, i d'aquesta manera facilitar una millor adaptació al lloc de treball i un reforç competencial. Algunes d’aquestes formacions han estat:

  • Atenció al públic i excel
  • Mosso de magatzem amb carné de carretoner
  • Primers auxilis
  • Tècniques de recerca de feina
  • Visites a entitats i exposicions en el territori.

 

 

  • Elements d’innovació :

-Que el projecte possibilita a les administracions locals poder contractar persones regularitzant la seva situació tenint en compte els temps necessaris per fer els tràmits.

-Acompanyament tècnic en totes les fases del programa i molt, especialment en procés de tramitació de la sol·licitud de residència.

 

  • És la primera vegada que posem en marxa aquest programa?  si és així es podria posar aquí.  

Tanmateix és una nova línia de treball, i per tant amb caràcter innovador, a executar per l’Àrea de Desenvolupament Econòmic i amb la col·laboració del Departament. de Nova Ciutadania de l’ Àrea  d’ Acció Comunitària, Benestar i Convivència, fomentant el treball transversal en el desenvolupament i la cohesió social.

 

 

  • Durada de la pràctica

Data inici: Març 2022 

Data finalització: Desembre 2023

 

  • Persona o persones de contacte (nom i cognoms, mail, telèfon o extensió):

 

-Paola Henriquez (henriques@elprat.cat / 93 370 00 50, ext. 5932/ Àrea de Desenvolupament Econòmic

-Jesús Gómez (gomezj@elprat.cat /93 370 00 50,  ext. 5608/ Dept. de Nova Ciutadania

  • Context i motivacions (El problema a resoldre, els antecedents, la situació prèvia de la iniciativa...)

 

La legislació d’estrangeria fa necessari disposar d’una oferta de treball per a aquelles persones que volen tramitar l’arrelament social, que és el procediment més habitual per regularitzar-se les persones migrades. Moltes d’aquestes tenen dificultats per obtenir una oferta de treball, sobretot aquelles en situació més vulnerable: famílies monomarentals, persones sense llar, etc.

 

En relació a les motivacions, aquest projecte va en línia amb les actuacions que es venen desenvolupen a l’Àrea de Desenvolupament Econòmic adreçades a donar suport. La posada en marxa de programes contra l’atur i la precarietat laboral dels col·lectius amb més dificultats de la ciutats és una de les prioritats de l’Ajuntament del Prat de Llobregat i, en aquest sentit, el programa ACOL ha permès l’acollida i la inclusió de persones en situació irregular i generar oportunitats d’ocupació per aquestes persones.

 

 

  •  Quins són els Objectius de la pràctica? (objectius principals i secundaris)

 

Principals:  Regularitzar la situació de persones migrades en situació vulnerable que viuen al Prat i inserir-les laboralment.

 

Secundaris:

  • Adaptació per desenvolupar un treball a l’estructura municipal.
  • Desenvolupament de capacitats laborals. Aprenentatge de tècniques i metodologies de treball.
  • Accés a una feina i possibilitat de tramitar el permís de residència i treball.
  • Integració i cohesió social
  • Donar visibilitat a les persones que no tenen la seva situació administrativa regularitzada
  • Inserció laboral posterior a l’experiència en el marc del programa ACOL,

 

  • Va tenir Diagnosi prèvia?

Si

 

Quin tipus de diagnosi es va realitzar (interna, externa, mixta) i nom i tipus d'entitat que ha realitzat el diagnòstic (consell de participació, estudi consultora, equip de treball municipal, etc.)

 

Es va fer una diagnosi interna amb la participació de Promoció Econòmica, Acció Comunitària i Serveis socials. En aquesta diagnosi es van detectar la situació de moltes persones usuàries que tot i portar més de 3 anys al país no aconseguien trobar una oferta de treball per poder regularitzar-se.

 

  • Indiqueu la població objectiu

 

  • Persones migrades o sol·licitants de protecció internacional, que tenen els requisits per tramitar l’arrelament social: 3 anys de permanència al país, haver fet un mínim de 45h. de català, no tenir antecedents penals a Espanya ni al país d’origen.

 

  • També,  un dels requisits ha estat que les persones participants facin els cursos de primera acollida que organitzats des del Nova Ciutadania (actualment Interculturalitat-Acció Comunitària).

Es realitza la selecció de persones en seguiment de Serveis socials i s’ordenen per puntuació seguint criteris de vulnerabilitat. Finalment accedeixen les persones que obtenen la puntuació més alta.

 

  • La pràctica, està vinculada amb altres programes o actuacions? (descrigui la relació. Ex: està vinculada a un pla general)

 

És una activitat vinculada als cursos de primera acollida del Departament de Ciutadania (actualment Acció comunitària). Els tràmits d’estrangeria es fan des del servei del CITE, que té un conveni de col·laboració amb aquest departament i a les tasques de suport a la inserció laboral que es fan des de Promoció Econòmica.

  • Fases i principals línies d'actuació (Breu història. Descripció de les principals actuacions realitzades a les diferents etapes en les que s'ha desenvolupat l'experiència.)

 

  •  Sol·licitud del projecte en base a la convocatòria del SOC (RESOLUCIÓ EMT/349/2022) amb la proposta de 12 contractacions número màxim que es podia sol·licitar. Març 2022.
  •  Acceptació del projecte amb 7 contractes dels 12 sol·licitats. Gestió amb seguretat social i estrangeria per les propostes de pre contracte. Maig a Octubre 2022.
  • Aprovació dels pre contractes i contractació efectiva per part de l’Ajuntament el 30/12/2022.
  • Desenvolupament del projecte: experiència laboral, formació i renovació dels permisos de residència i treball per 6 mesos. Desembre 2022 a Desembre 2023.
  • Tancament projecte i renovació dels permisos de residència i treball per 2 anys. Desembre 2023 a Juny 2024.

 

*Consulteu el cronograma a peu de pàgina.

 

  • Llistat d'actors que han intervingut (completi el següent quadre amb les següents preguntes)

-Qui o quins han intervingut? (nom i tipus dels principals actors).

-En quina fase del procés han intervingut? (Diagnòstic, Implementació, Control)

-Quin tipus d'intervenció han tingut? (impulsor, finançador, etc.).

 

 

  • Quins recursos econòmics s'han emprat?

 

Total tot el projecte: 164.734,08€:

 

Contractacions: 136.038,00€

 

Acompanyament i tutorització: 28.696,08€

 

  • Fonst dels recursos econòmics i les característiques generals del finançament:

Finançament 100% de l’Administració impulsora SOC Generalitat de Catalunya (programes acordats a la LXXXI Conferència Sectorial d'Ocupació i Afers Laborals del Ministeri de Treball i Economia Social de l'any 2022).

 

  1. Quins han estats els recursos humans utilitzats (total de persones contractades, funcionaris, voluntaris que han intervingut i activitats realitzades)
  • 7 contractacions de persones beneficiàries
  • Equip gestor municipal: personal tècnic i administratiu dels Dept. Acció social, Nova ciutadania (Dept. ciutadania), Promoció Econòmica i Recursos Humans
  • Equip supervisor de la part d’experiència laboral: personal tècnic dels Departament. MISU, Esports, Cases d’en Puig, Acció social (La Botiga i OMISC)
  • Equip tècnic Oficina de treball

 

  • Altres recursos utilitzats (Instal·lacions, eines, maquinària, etc., que s'han emprat a la pràctica):

 

Les instal·lacions dels llocs de treball, les oficines de l’equip gestor, les aules de formació, màquines, eines i Epis per al correcte desenvolupament de la feina.

 

  • S’ha realitzat amb metodologia participativa? Quina? En quines fases?:

 

Des de la sol·licitud del projecte fins l’avaluació final es treballa en col·laboració interdepartamental entre els departaments gestors.

 

Per activar aquest programa adreçat a persones en situació administrativa irregular, s’ha activat un procés intern de coordinació amb els serveis i programes municipals que atenen aquest col·lectiu per poder gestionar-lode manera eficient

 

  • Comunicació realitzada (interna i externa)

 

Es fa publicitat del projecte en el moment de la posada en marxa i la finalització. La comunicació interna entre departaments de l’ajuntament es constant i amb l’organisme impulsor i els organismes de gestió extern també ha estat present durant tot el projecte (Ministeris, SOC, SEPE).

  • A nivell extern es basa en les següents medis de difusió: 
  • Facebook, twitter, Instagram Linkedin
  • Publicació Butlletins municipals, butlletins de l’Àrea
  • Revista Municipal amb testimonis dels participants
  • Web Municipal
  • Radio municipal
  • Notes de premsa
  • Quins són els principals productes de l'experiència

El principal producte que s’ha aconseguit ha estat els 7 permisos de residència i treball que els hi ha donat accés a iniciar la vida laboral i romandre en situació regular al país.

 

Al finalitzar el programa el 72% dels participants han continuat treballant en l’empresa privada.

 

 

  • Quina documentació ha produït la pràctica? (ex: informe, conveni, memòria, diagnosi, pla, etc.)

 

Diagnosi prèvia de la situació de la població immigrada al Prat.

Projecte de sol·licitud

Informes socials

Contractes de treball

Memòria tècnica i econòmica justificativa

Renovacions de permisos de treball

 

  • Ha rebut algun reconeixement (Premis, mencions, estudis i investigacions d'altres institucions, presentacions a congressos, etc.)

 

-No

 

  • Quins impactes ha tingut la experiència?

 

-La realització del projecte ha suposat un canvi substancial en la vida d’aquestes persones ja que els hi reconeix com a ciutadans i ciutadanes de dret a l’estat espanyol donant-li accés a poder ser contractats i treballar de manera legal amb els beneficis que això representa per a ells i elles i també per al mercat de treball.

 

  • S'ha realitzat alguna avaluació de l'experiència?  Si

 

  • Quin Tipus d'avaluació s'ha realitzat? (interna-externa, qualitativa-quantitativa) i qui ha realitzat l'avaluació?

 

Quantitativa i qualitativa en base al sistema de Qualitat que tenim implantat al Centre de Promoció Econòmica. Aquesta avaluació es realitza a les persones beneficiaries del projecte i als departaments municipals on han treballat durant el projecte. Així l’avaluació quantitativa mitjana per part dels treballadors i treballadores va ser de 6 punts sobre 6 (nota màxima)I l’avaluació quantitativa mitjana dels departaments va ser de 4,60 sobre 6 (nota màxima).

L’avaluació qualitativa està recollida en els informes individuals de cada persona beneficiària que queda recollida a la memòria.

 

  • Descrigui observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials (Principals transformacions produïdes)  

 

Laboralment, gràcies a l'acompanyament, sessions realitzades i l'actitud resilient del grup, majoritàriament, els ha fet adquirir competències per, de forma autònoma, trobar el seu lloc i seguir la seva trajectòria professional de forma exitosa. gràcies a l'adquisició de nous hàbits, com fer tots els àpats, descans confortable i poder tenir accés a un habitatge i serveis de salut com són dentista i oculista els hi ha donat qualitat de vida.

 

  • Quins són els punts forts de la pràctica? (aspectes innovadors, transformacions).

 

- La gran oportunitat d’integració de les persones migrades, de sentir-se part d’on viuen i amb llibertat per viure el seu dia a dia.

- Sentir-se acollides i acompanyades d’inici a fi.

- El seguiment durant tota la trajectòria, ens permet fer un itinerari personalitzat que dona resposta a les seves necessitats de manera individual.

- Adquirir competències laborals en el sector destinatari, i millorar les habilitats i recursos amb els quals partien.

- L’accés a un permís de residència comporta també l’accés a la ciutadania, amb drets i capacitat de participació social.

 

  • Quins són els punts febles de la pràctica?

 

- Terminis molt ajustats per fer tots els tràmits d’estrangeria, ja que els contractes, per normativa del SOC han de fer-se abans de finals d’any.

- Els requisits de la convocatòria es centren en l’aspecte laboral i l’adquisició de la residència i no subvenciona accions formatives.

- La dependència de segons quins perfils amb l’equip de seguiment.

 

 

  • Quines són propostes de millora de la pràctica?

 

En els successius anys d’aquesta convocatòria hem anat introduint millores, sobretot fent la selecció de les persones beneficiàries amb més anticipació per preparar millor la documentació que necessiten pels tràmits.

Una altre dificultat que tenim és la continuïtat contractual de la persona tècnica que fa el seguiment dels beneficiaris. Es fa necessari que l’Ajuntament pogués assolir aquesta continuïtat. independentment de la subvenció del projecte.

El projecte hauria d’incloure una línia de formació subvencionada per no dependre d’altres administracions i entitats que fan formació gratuïta.

 

  • Possibilitat de replicar la pràctica en altres àmbits (Descripció de dificultats o condicions per a replicar la pràctica.)

 

Actualment la continuïtat del projecte depèn de l’aposta que faci l’administració impulsora i doti de subvencions per portar-lo a càrrec. Per aquest any 2024, hem tingut l’aprovació per a la contractació de  7 persones, que finalitzen el seu contracte el proper 4/12/2024. Un alternativa a poder realitzar aquest projecte seria contar amb pressupost 100% municipal creant bases pròpies.

 

Acollida i millora de l’ocupabilitat de persones migrades en situació de vulnerabilitat

Media Root

Acte de cloenda de les activitats d’educació per a una mobilitat segura

Reduir accidents associats a l'ús del telèfon mòbil i patinets elèctrics.

Atenció integrada social i sanitària

Millorar la qualitat de vida de persones amb complexitat social i sanitària.

elprat.ràdio+, l’espai pòdcast del Prat

El projecte adapta la ràdio pública als nous hàbits de consum amb una oferta de pòdcasts a la carta.

Gestió integrada de plans. Més enllà de PDFs

Metodologia per gestionar de manera eficient i transparent els plans municipals.