Tens dubtes? Consulta les FAQS
Teniu dubtes o consultes sobre els contenidors amb targeta o la nova taxa de residus?
Podeu mirar de resoldre'ls amb aquestes preguntes freqüents. També podeu escriure a recicla@elprat.cat, o apropar-vos al punt d'informació més proper de casa vostra (podeu consultar aquí on i quan estaran instal·lats al vostre barri). També podeu trucar a l’OIAC al 93 379 00 50 o acudir-hi presencialment a la Casa de la Vila (de dilluns a divendres, de 9 a 13:30 h i de dilluns a dijous de 16:30 a 19h; aquí podeu demanar cita prèvia).
Són contenidors tancats que incorporen un sistema d’obertura amb identificació mitjançant una targeta, clauer o amb l’aplicació mòbil. Els contenidors de resta i d'orgànica incorporaran aquest sistema de forma paulatina a la ciutat.
Aquest sistema permetrà aplicar una reducció en la quota de la taxa de residus, en funció de l’ús del contenidor d’orgànica i resta i de la deixalleria.
Aquests contenidors permeten complir la Llei 7/2022, del 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, que estableix l’obligatorietat d’implantar sistemes eficients de recollida selectiva amb identificació que permetin aplicar el principi de “qui contamina paga”.
Els contenidors intel·ligents funcionaran per a la recollida dels residus orgànics i de rebuig.
Començaran a funcionar a principis de 2025:
- Zona 1: Marina, a partir del dia 3 de febrer.
- Zona 2: Nucli antic, a partir del dia 24 de febrer.
- Zona 3: Centre Est, a partir del dia 13 de març.
- Zona 4: Sant Cosme i Sant Jordi, a partir del dia 31 de març.
- Zona 5: Centre Oest, a partir del dia 14 d’abril.
Abans de procedir al tancament, en cadascuna d'aquestes zones es farà una àmplia campanya informativa i s'entregaran les targetes a les llars. Podeu consultar aquí tots els detalls.
- Acostar la targeta o el clauer al símbol ubicat a la part frontal del contenidor.
- Mantenir-la 3 segons.
- Obrir la tapa del contenidor.
- Dipositar el residu.
- Tancar la tapa.
Els contenidors es podran obrir tots els dies de la setmana i a qualsevol zona del municipi.
Les setmanes prèvies al tancament dels contenidors del teu barri o zona, instal·larem punts informatius on podràs recollir la teva targeta i clauer:
Zona 1: Marina, del 13 de gener a l’1 de febrer
- Centre Cívic Palmira Domènech. Carrer de Lo Gaiter del Llobregat, 112
- Punt informatiu a la Plaça de Louis Braille
- Punt informatiu a l’Avinguda de la Verge de Montserrat amb el carrer Marina (mitjanera)
Zona 2: Nucli antic, del 3 al 22 de febrer
- Centre Cívic Palmira Domènech. Carrer de Lo Gaiter del Llobregat, 112
- Punt informatiu a la Plaça de Pau Casals
- Punt informatiu a la Plaça de l'Església
Zona 3: Centre Est, del 24 de febrer al 12 de març
- Centre Cívic Jardins de la Pau. Jardins de la Pau, 1
- Punt informatiu a la Plaça Blanes
- Punt informatiu al carrer de la Verge de Montserrat amb carrer Frederic Soler
Zona 4: Sant Cosme i Sant Jordi, del 13 al 29 de març
- PASC Riu Llobregat. Carrer del Riu Llobregat, 94
- Punt informatiu a la Plaça de la Remodelació
- Punt informatiu a la Plaça de Sant Jordi
Zona 5: Centre Oest, del 31 de març al 12 d’abril
- Cèntric Espai Cultural. Plaça de Catalunya, 39-41
- Punt informatiu a la Plaça del 17 de setembre
- Punt informatiu als Jardins de Joan Salvat Papasseit
Els horaris d’atenció són, en tots els casos:
- Centres cívics i Cèntric Espai Cultural: de dilluns a divendres de 10 a 13:30 h i de 16:30 a 20 h.
- Punts informatius als carrers: dilluns, dimarts i divendres de 14:30 a 20 h, dimecres i dijous de 10 a 16 h i dissabtes de 10 a 14 h.
En cas que no puguis anar als punts informatius, pots adreçar-te a l’Oficina d’Informació i Atenció Ciutadana (OIAC), situada a l’Ajuntament, de dilluns a divendres de 9 a 13:30 h i de dilluns a dijous de 16:30 a 19 h.
Cal que portis als punts d'informació del teu barri (podeu consultar on són aquí) la factura de l’aigua, on hi consta el número de contracte.
En cas que no tinguis cap factura del servei de l’aigua, adreça’t a l’OIAC: 93 379 00 50.
Pots adreçar-te a Aigües del Prat (plaça de l'Aigua, 1).
Si, a més de poder usar la targeta o el clauer, també es poden obrir els contenidors amb el mòbil, a través d'una aplicació. Cal que us descarregueu l'aplicació, us doneu d'alta amb el vostre correu electrònic i el vostre número de contracte de l'aigua, i seguir els següents passos:
- Activar el Bluetooth (anar al menú superior del telèfon i clicar la icona de Bluetooth).
- Accedir a la icona “obre contenidor” de l’App
- Seleccionar el contenidor que es vol obrir.
- Seguir el mateix procediment que amb la targeta o clauer.
Podeu descarregar l’aplicació a:
- Accediu a bitpayt.com.
- Cliqueu la plataforma (Google Play o App Store) compatible amb el vostre telèfon mòbil i descarregueu-vos l’aplicació.
- Cliqueu el botó “No tens compte? UNEIX-TE ARA”.
- Trieu l’opció “soc un ciutadà” o “soc un comerç”, segons el tipus d’usuari a crear i ompliu les dades requerides.
- Introdueix el número identificatiu del teu habitatge (codi de contracte de la teva factura de l’aigua), que és el mateix codi que has utilitzat per anar a buscar les targetes i el clauer.
- Cliqueu al botó “Registra’t”.
- Accediu a la safata d’entrada del correu electrònic introduït i confirmeu l’adreça electrònica clicant a l’enllaç que haureu rebut.
- Un cop l’administrador o gestor del servei validi el vostre usuari, rebreu un correu electrònic amb la confirmació i ja podreu iniciar sessió a l’App.
Tots els membres d'una llar poden fer servir l'apliació, usant sempre el mateix usuari.
Un cop t’hagis registrat a l’aplicació, podràs usarla per obrir els contenidors d’orgànica i resta.
Però a més a més, també podràs:
- Consultar el registre d’obertura de contenidors intel·ligents del teu habitatge o comerç.
- Localitzar els contenidors més propers.
- Revisar què va a cada contenidor.
Sí, podeu descarregar l’aplicació a diversos mòbils i associar-los tots a un mateix habitatge. Per fer-ho heu de posar el mateix número identificatiu d’habitatge (número de contracte de la factura de l’aigua) i el mateix usuari (correu electrònic i contrasenya). Quan consulteu l’historial d'usos dels contenidors, veureu totes les lectures realitzades amb els diferents mòbils associats a l’usuari.
L’objectiu és doble. Per un costat, augmentar la recollida selectiva del municipi per donar resposta als objectius europeus: el reciclatge del 55% al 2025 i del 60% al 2030. Actualment i a pesar de les accions desenvolupades fins al moment les grans ciutats metropolitanes com el Prat no estan complint aquests objectius. Amb el model actual de contenidors al carrer, el Prat de Llobregat es troba en un 38,14% de recollida selectiva i, per tant, lluny del compliment dels objectius europeus.
Per l’altre costat, fer que la taxa de recollida de residus que estan obligades a introduir totes les ciutats d'Espanya si no la tenien ja abans de l'abril del 2025 sigui, al Prat, una taxa justa, de manera que qui millor recicli, pagui menys.
Es tanca el contenidor d’orgànica (marró) per fomentar el seu ús, mitjançant un descompte a la taxa de recollida i transport de residus. L’orgànica representa gairebé un 40% de la brossa que generem a les nostres llars, però és la que menys separem. La correcta recollida selectiva de residus orgànics permet convertir aquest residu en recursos aprofitables (adob i energia).
A més, es tanca el contenidor de resta (gris) per limitar el seu ús, perquè els residus que dipositem a la resta no es reciclen: tenen com a destí final el dipòsit controlat (abocador). Això suposa una pèrdua de recursos materials i econòmics, ja que cada any el cost de portar residus a l’abocador és més elevat.
Les persones que reciclin correctament tindran un descompte de fins al 45% de la taxa de recollida i transport de residus:
- si s’utilitza el contenidor d’orgànica, amb un mínim de 7 aportacions cada 2 mesos, es tindrà un 40% de descompte.
- si, a més a més, es fa una visita a la deixalleria cada 2 mesos, es tindrà fins a un 45% de descompte (1€ de descompte addicional per visita, amb un màxim de 6€ l’any).
Pots informar-te en el mateix moment que recullis el material al punt informatiu, al centre cívic o a l’OIAC.
A més a més, pots assistir a les sessions informatives de la teva zona que es duran a terme, en les quals s’explicarà amb més detall el nou model:
-
Zona 1 - Centre Cívic Palmira Domènech:
- 14 de gener de 18 a 20 h.
- 17 de gener de 11 a 13 h.
-
Zona 2 - Centre Cívic Palmira Domènech:
- 4 de febrer de 18 a 20 h.
- 7 de febrer de 11 a 13 h.
-
Zona 3 - Centre Cívic Jardins de la Pau:
- 25 de febrer de 18 a 20 h.
- 1 de març de 11 a 13h.
-
Zona 4 - PASC Riu Llobregat:
- 13 de març de 18 a 20 h.
- 15 de març de 11 a 13 h.
-
Zona 5 - Cèntric Espai Cultural:
- 1 d’abril de 18 a 20 h.
- 5 d’abril de 11 a 13 h.
Si perds la targeta o el clauer, adreça’t a Aigües del Prat (Plaça de l’Aigua, 1) amb la teva factura de l’aigua o bé pots adreçar-te als punts d'informació itinerants durant la campanya de desplegament o bé adreçar-te
Donarem de baixa la teva anterior targeta o clauer i quedarà inservible, de forma que si algú altre la vol utilitzar, no es comptabilitzin les obertures dels contenidors.
En cas que vulguis adquirir una nova targeta o clauer, tindrà un cost de 2€, que veuràs reflectits en la teva propera factura de l’aigua.
Si la teva targeta no funciona, adreça’t a l’OIAC amb la targeta i la teva factura de l’aigua i te n’entregarem una de nova.
Si detectes que un contenidor no funciona, pots crear un avís d’incidència mitjançant l’App Amb tu, un Prat millor . Es pot descarregar l’aplicació a Google Play i Apple Store.
Si canvies de domicili has de deixar la targeta que estaves utilitzant a l’antic domicili, ja que està associada a l’adreça de l’habitatge, i no a l’usuari/a.
Quan arribis al nou domicili hauràs d’utilitzar la targeta que ja tingui associada. En cas de no trobar-la, caldrà que et dirigeixis a Aigües del Prat amb una factura de l’aigua per a que te n’entreguin una de nova.
Recorda que, en cas que estiguis donat/da d’alta a l’APP, també hauràs de canviar d’usuari/a.
En cas que no facis aquest tràmit i segueixis utilitzant la targeta associada al teu anterior habitatge, els beneficis de reducció de la taxa que aconsegueixis els rebrà el nou inquilí o propietari del teu anterior habitatge.
En el cas d’edificis d’habitatges amb comptador general, convocarem una reunió informativa directament al vostre edifici, on us entregarem les targetes i els clauers.
En tots els casos es donaran targetes i clauers diferenciats per a cada domicili.
S’aplicarà una reducció que correspongui a la suma de les reduccions individuals dels domicilis abastits pel comptador comunitari i una reducció d’1€ per a cada domicili que hagi fet ús del servei de deixalleria.
Sí, tots els comerços, restaurants i activitats econòmiques en general utilitzareu els contenidors intel·ligents d’orgànica i resta i podreu beneficiar-vos dels descomptes per a la gent que recicla.
De gener a abril de 2025 rebreu la visita personalitzada dels informadors de campanya, que us informaran del funcionament i us repartiran els materials.
Les targetes i clauers estan vinculades al padró fiscal d’un habitatge i no al nom ni al DNI de les persones que hi viuen o que hi són propietàries. Per tant, ni les targetes ni els contenidors recullen cap dada personal i no hi haurà cap empresa que tingui accés a les dades de caràcter personal dels usuaris dels contenidors.
Tot el sistema garanteix les disposicions del Reglament general de protecció de dades de caràcter personal i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
El responsable del tractament de les dades és l’Ajuntament del Prat de Llobregat, i la seva finalitat està lligada exclusivament al coneixement del servei de recollida i tractament de residus i a la contribució individual de cada habitatge.
Sí, en els darrers anys molts municipis de Catalunya han implantat models eficients de recollida, ja sigui mitjançant la recollida porta a porta -especialment en el cas de municipis petits- o els contenidors intel·ligents -en ciutats més grans-. Les dades disponibles confirmen que aquest sistema d’identificació d’usuaris permet augmentar notablement la quantitat de residus que es recullen de forma separada en els contenidors de reciclatge. En conjunt, aquests sistemes solen aconseguir percentatges de recollida selectiva d’entre el 60% i el 70%, xifres que se situen molt per sobre dels objectius que ens marca la normativa europea, i que grans ciutats com el Prat i les del seu entorn actualment no compleixen.
La Taxa de recollida i transport de residus municipals és un tribut municipal que entrarà en vigor a l’abril de 2025, destinat a cobrir els costos de recollida i transport dels residus municipals. La Llei espanyola 7/2022, de 8 d’abril, de Residus i Sòls Contaminats per una Economia Circular, que aplica a l'Estat la Directiva europea de residus 2018/851, obliga a tots els municipis de l'Estat a introduir aquesta taxa abans de l'abril del 2025 si no la tenien ja.
Aquesta taxa és de caràcter anual però es paga cada 2 mesos a través de la factura de subministrament d’aigua. La taxa consta d’una quota anual fixada en funció de la dimensió de la llar, aproximant-la per trams de consum d’aigua, tal i com s’estableix a l’Ordenança Fiscal núm. 26. Taxa per la prestació del servei de recollida i transport dels residus municipals d’origen domèstic.
A més a més, al Prat de Llobregat el sistema de contenidors intel·ligents permetrà convertir aquesta taxa que han d'introduir totes les ciutats en una taxa justa. Mentre en altres municipis la ciutadania no té cap forma de descomptar-se part de la taxa, a la nostra ciutat les persones que reciclin correctament tindran un descompte de fins al 45%:
- si s’utilitza el contenidor d’orgànica, amb un mínim de 7 aportacions cada 2 mesos, es tindrà un 40% de descompte.
- si, a més a més, es fa una visita a la deixalleria cada 2 mesos, es tindrà fins a un 45% de descompte (1€ de descompte addicional per visita, amb un màxim de 6€ l’any).
Al Prat, no s'ha introduït la taxa de recollida de residus fins a la data més tardana permesa per llei: l'abril del 2025. Es començarà a cobrar en la factura d'aigua de maig del 2025.
Els diners recaptats es destinen, tal i com marca la llei, a pagar la recollida de residus generats al municipi i el seu transport a les plantes de gestió. Això inclou tota la infraestructura i els recursos necessaris per prestar aquest servei (contenidors, cubells, camions, sistemes d’identificació, personal, campanyes de comunicació, costos de gestió municipal, etc.).
Tot i que alguns dels habitatges o les activitats que fan ús del servei ja participen correctament en la separació dels residus, els resultats globals del municipi no permeten complir els objectius de reciclatge establerts per la normativa europea. És per aquesta raó que es decideix anar cap a sistemes de recollida que han demostrat ser eficients en experiències a Europa i també a Catalunya, com el porta a porta, la recollida en contenidors tancats o una combinació de tots dos. Aquests sistemes de recollida més individualitzats, a més a més, són imprescindibles per obtenir la informació necessària per poder premiar amb descomptes a qui separi correctament.
La Taxa Metropolitana de Tractament de Residus (TMTR) és un tribut recaptat i gestionat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) destinat a finançar els costos de tractament i disposició final dels residus municipals un cop efectuada la seva recollida i transport. És a dir, cobreix el cost de tractament dels residus que es fa als Ecoparcs i a les plantes de triatge, compostatge i reciclatge de totes les fraccions (paper/cartró, envasos lleugers, matèria orgànica i resta), on es realitzen els processos necessaris per recuperar-los com a nous recursos o per obtenir-ne energia, així com de la seva disposició final (abocador, incineració o compostatge).
Per tant, la taxa municipal cobreix els costos de recollida i transport, i la TMTR cobreix els costos de tractament i disposició final. D’aquesta manera es dona compliment a l’establert a la Llei 7/2022.
Al Prat, a diferència d'altres ciutats, es pot aconseguir fins a un 45% de reducció de la taxa de recollida de residus. S’aplicarà una reducció del 40% de la quota a aquelles llars que facin ús del contenidor de la fracció orgànica 7 vegades o més, en dies diferents, durant els dos mesos anteriors al mes previ de la data en la que s’emeti la factura.
A més a més, s’aplicarà una reducció d’1 € de la quota a aquelles llars que facin ús de la deixalleria una vegada o més durant els dos mesos anteriors al mes previ de la data en la que s’emeti la factura. El límit anual de reducció és de 6 €.
En el cas d’edificis d’habitatges amb comptador general, s’aplicarà una reducció que correspongui a la suma de les reduccions individuals dels domicilis abastits pel comptador comunitari i una reducció d’1€ per a cada domicili que hagi fet ús del servei de deixalleria.
En cas de les activitats comercials, s’aplicarà una reducció del 40% de la quota als establiments classificats en el grups E i F que facin ús del contenidor d’orgànica 40 vegades o més en els 12 mesos previs a l’emissió del rebut anual, sempre i quan ho facin 4 vegades al mes en dies diferents .
La recollida de residus és una de les despeses més importants que fa qualsevol municipi, Actualment, en aquelles ciutats que no tenen una taxa de recollida específica, es finança a través dels recursos generals del municipi. La llei espanyola obliga a partir del 2025 a cobrir aquest cost amb una taxa pròpia, com a mesura per incentivar el reciclatge.