divendres, 21 març, 2025 - 09:30
El Centre Cívic Palmira Domènech va acollir ahir a la tarda la sessió “I després de l’ESO, què?”, adreçada a les famílies de fills i filles en edat de 4t d'ESO. L’acte, que s’emmarca en la Xarxa d'Orientació del Prat i el Programa de Noves Oportunitats Educatives, va donar a conèixer tots els itineraris possibles un cop acabats els estudis d'ESO així com informació relacionada amb el procés de preinscripció i l'elecció d'estudis.
Informació sobre el funcionament de les beques del ministeri
La jornada va iniciar-se amb l’exposició de la Dúnia Pellisa, del Servei de Joventut del Lloro, que va informar sobre el funcionament de les beques del Ministeri d’Educació, que es poden sol·licitar fins al 14 de maig. El Lloro atén personalment, amb cita prèvia, consultes referides a aquest tema.
D’altra banda, cal destacar que qualsevol jove amb dubtes relatius a l’elecció d’estudis o que necessiti suport per elaborar el seu itinerari professional, pot adreçar-se a l’Assessoria d’Orientació Acadèmica i Professional.
Noves Oportunitats Educatives
Posteriorment, Salvador Lou, referent del Programa de Noves Oportunitats Educatives (NOE), va explicar en què consisteix aquest servei dirigit a l’alumnat que acaba els estudis obligatoris sense obtenir el grau d’ESO o bé que l’aconsegueix amb dificultats, i a aquelles que s’han desvinculat del sistema escolar i no volen continuar estudiant després de l’ESO.
El NOE acompanya els joves durant dos anys i els ajuda a trobar recursos que puguin donar resposta a les seves necessitats acadèmiques, socials i emocionals. Així, es defineixen itineraris formatius personalitzats fonamentats en les potencialitats i els interessos dels joves. Lou va concretar el tipus d’acompanyament que es fa, de manera coordinada i en xarxa, per part de diferents professionals dels centres d’educació postobligatòria, entitats socials i educadors.
Acompanyar, ajudar i animar
Finalment, l’orientadora acadèmica i professional Anna Soms va protagonitzar la ponència de la sessió. Sota el títol “Itineraris després de l’ESO i paper clau de les famílies”, va descriure quin hauria de ser el paper de les famílies en la presa de decisió de l’estudiant.
Va remarcar la importància de “compartir l’aventura” i “d’acompanyar el fill o filla en la construcció del seu projecte de vida i professional”. Soms va explicar que només un 20% dels joves té molt clar cap a on orientar el futur acadèmic i professional. Després de documentar-se majoritàriament a través d’internet, confien sobretot en la família per resoldre els dubtes que els sorgeixen. I què pot fer la família? L’orientadora va esmentar tres verbs que comencen per a: acompanyar en positiu en el procés de cerca i en l’exploració, però no decidir per ells; ajudar-los a superar l’angoixa i a veure que és només una primera tria, un punt d’inici; animar-los a seguir formant-se i a construir el seu futur professional i en els moments en què sorgeixin pors o dubtes, des de l’escolta.
Així mateix, Soms va detallar el procés de presa de decisions a partir de tres factors: l’autoconeixement, l’oferta acadèmica i formativa i el mercat de treball. Quant a l’oferta acadèmica i formativa, va posar en el mateix pla el Batxillerat i la Formació Professional i va relativitzar el rol de la universitat com a única sortida d’estudis després del Batxillerat.
divendres, 21 març, 2025 - 09:45
dijous, 20 març, 2025 - 19:15
dijous, 20 març, 2025 - 13:30