Atenció integrada social i sanitària
Bones pràctiques 2024
El projecte d'Atenció integrada social i sanitària al Prat de Llobregat busca millorar la qualitat de vida de persones amb complexitat social i sanitària, mitjançant un model d'atenció domiciliària. S'ha creat un equip interdisciplinari amb governança compartida entre l'Ajuntament i l'Institut Català de la Salut. La innovació resideix en l'accés conjunt a històries mèdiques i socials i un enfocament centrat en la persona.
- Títol de la pràctica
Atenció integrada social i sanitària
- Àrea o empresa municipal que presenta l'actuació
Àrea d’educació, cultura i comunitat
- Resum de la pràctica (explicar els continguts bàsics de l'experiència: objectius, resultats, impactes, principals accions realitzades)
Municipi pilot en el desplegament de l’estratègia d’atenció integrada social i sanitària en l’àmbit domiciliari i de la salut mental.
Durant el 2024 s’ha creat un equip interdisciplinar amb governança compartida amb l’Institut Català de la Salut per impulsar el pilot.
- Elements d’innovació
Governança compartida a nivell autonòmic (Departament de Salut i Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya) i municipal (Ajuntament del Prat de Llobregat i Institut Català de la Salut).
Professionals, per primera vegada, amb accés a les històries tant mèdiques com socials i possibilitat d’activació de recursos dels dos sistemes.
Model d’atenció centrat en la persona amb alta intensitat d’atenció en situacions de complexitat social i sanitària.
Enfortiment dels serveis d’atenció domiciliària ja existents.
- Durada de la pràctica
Data inici (inici del projecte 2021)
Data finalització: (dia/mes/any)
Indefinida (x) ________
- Persona o persones de contacte (nom i cognoms, mail, telèfon o extensió)
Eva Cabanillas ext.3366 cabanillas@elprat.cat
- Context i motivacions (El problema a resoldre, els antecedents, la situació prèvia de la iniciativa...)
Hi havia la certesa per part dels dos sistemes de que hi havia situacions complexes amb les que caldria fer actuacions diferents però l’organització dels professionals i serveis no estaven preparats per assumir-ho.
Això provocava un deteriorament accelerat tant de salut com social en la qualitat de vida d’aquestes persones.
La relació entre sistemes es reduïa a la coordinació entre treballadores socials.
- Quins són els Objectius de la pràctica? (objectius principals i secundaris)
Principals: millora de la qualitat de vida de les persones ateses tant des del punt de vista social com sanitari.
Secundaris: introduir noves pràctiques d’atenció, millorar les relacions professionals i el treball conjunt, enfortir les habilitats de les treballadores familiars.
- Va tenir Diagnosi prèvia?
No___
Si____
Si la resposta és si:
Quin tipus de diagnosi es va realitzar (interna, externa, mixta) i nom i tipus d'entitat que ha realitzat el diagnòstic (consell de participació, estudi consultora, equip de treball municipal, etc.)
- Indiqueu la població objectiu
- La pràctica, està vinculada amb altres programes o actuacions? (descrigui la relació. Ex: està vinculada a un pla general)
Està vinculada a l’estratègia de la Generalitat d’atenció integrada social i sanitària.
- Fases i principals línies d'actuació (Breu història. Descripció de les principals actuacions realitzades a les diferents etapes en les que s'ha desenvolupat l'experiència.)
2021-2022 – inici del pilot al CAP Disset de Setembre
2023- Avaluació del pilot i selecció del Prat, per part de l’Agència, com municipi pel desplegament de l’estratègia
2024 – formació del nou equip.
- Llistat d'actors que han intervingut (completi el següent quadre amb les següents preguntes)
-Qui o quins han intervingut? (nom i tipus dels principals actors).
-En quina fase del procés han intervingut? (Diagnòstic, Implementació, Control)
-Quin tipus d'intervenció han tingut? (impulsor, finançador, etc.).
*Veure cronograma a peu de pàgina
- Quins recursos econòmics s'han emprat?
-Total euros de tot el projecte:
-Total euros darrer any:
-Pot explicar les característiques generals del finançament:
- Quines han estat les fonts dels recursos econòmics:
Nom de la entitat que dona finançament:
- Dept.de Salut
-Dept. De Drets socials
Dept.de Salut Total anual (Euros): 234.000€
Dept. De Drets socials Total anual (Euros): 60.000€
- Quins han estats els recursos humans utilitzats (total de persones contractades, funcionaris, voluntaris que han intervingut i activitats realitzades)
5 tècniques contractades expressament: 2 treballadores socials, 1 psicòloga, 1 terapeuta ocupacional i 1 infermera
- Altres recursos utilitzats (Instal·lacions, eines, maquinària, etc., que s'han emprat a la pràctica)
Ajuts tècnics, instal·lacions municipals
- S’ha realitzat amb metodologia participativa? Quina? En quines fases?
Han participat professionals dels dos àmbits
- Comunicació realitzada (interna i externa)
Interna presencial amb tots els professionals de primària social i sanitària del municipi i externa a través de xarxes, revista i participació a diverses jornades i foros professionals de Catalunya
- Quins són els principals productes de l'experiència? Els productes són els assoliments concrets que s'han aconseguit amb la implementació de la pràctica. Per exemple, una pràctica ambiental pot haver produït una reforma en la normativa, o la creació d'una nova entitat, o una modificació en els procediments, o noves instal·lacions o equipaments, etc. (cal no confondre-ho amb impactes)
Encara és d’hora per avaluar productes dels esperats a llarg termini, l’estudi científic d’impacte que s’està realitzant no donarà resultats fins el novembre
- Quina documentació ha produït la pràctica? (ex: informe, conveni, memòria, diagnosi, pla, etc.)
Eines de diagnòstic i pla de treball conjunt
- Ha rebut algun reconeixement (Premis, mencions, estudis i investigacions d'altres institucions, presentacions a congressos, etc.)
Presentacions a congressos i el reconeixement de l’Agència Catalana per la Integració social i sanitària.
Un estudi en fase d’anàlisi.
- Quins impactes ha tingut la experiència? Els impactes són els beneficis o efectes que ha tingut la implementació de la pràctica sobre un col·lectiu, una activitat o un territori determinat. Per exemple, l'aplicació d'una normativa sobre aigües ha fet disminuir un 10% el consum d'aigua d'ús domiciliari.
Els resultats sobre les persones ateses són ja notoris i molt visibles, havent aconseguit la millora en la qualitat de vida percebuda i ens els indicadors socials i de salut.
S’han fet formacions a treballadores familiars amb molt bona acollida.
Els professionals d’atenció primària comencen a veure també els resultats d’impacte positiu en la seva tasca.
- S'ha realitzat alguna avaluació de l'experiència? Es va fer una preliminar al 2023
- Quin Tipus d'avaluació s'ha realitzat? (interna-externa, qualitativa-quantitativa) i qui ha realitzat l'avaluació? Interna, qualitativa i quantitativa
____________________________________________________________________________________________
- Descrigui observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials (Principals transformacions produïdes)
Es van observar transformacions ens els casos on es va actuar amb més intensitat. Es va copsar, però, que era un model que no podien assumir per si sols els mateixos professionals de primària i que calia introduir nous perfils professionals (com la terapeuta ocupacional)
- Quins són els punts forts de la pràctica? (aspectes innovadors, transformacions
Governança compartida, el pas de la coordinació a la integració real
- Quins són els punts febles de la pràctica?
De moment és un pilot, està en qüestionament si serà una estratègia a la que es doni prioritat política al llarg termini
- Quines són propostes de millora de la pràctica?
Sistemes informàtics també integrats
- Possibilitat de replicar la pràctica en altres àmbits (Descripció de dificultats o condicions per a replicar la pràctica.)
Pot ser replicable en altres àmbits, com l’atenció a la infància en risc.
Acollida i millora de l’ocupabilitat de persones migrades en situació de vulnerabilitat
ACOL facilita la regularització i inserció laboral de persones migrades.
Acte de cloenda de les activitats d’educació per a una mobilitat segura
Reduir accidents associats a l'ús del telèfon mòbil i patinets elèctrics.
elprat.ràdio+, l’espai pòdcast del Prat
El projecte adapta la ràdio pública als nous hàbits de consum amb una oferta de pòdcasts a la carta.
Gestió integrada de plans. Més enllà de PDFs
Metodologia per gestionar de manera eficient i transparent els plans municipals.