elprat.ràdio+, l’espai pòdcast del Prat

Bones pràctiques 2024

El projecte elprat.ràdio+, impulsat per El Prat Comunicació, adapta la ràdio pública als nous hàbits de consum amb una oferta de pòdcasts a la carta. Aquest espai diversifica els canals de distribució i reforça l'esperit comunitari amb projectes col·laboratius. A més de ser una de les poques ràdios locals amb aquesta innovació, busca captar públics més joves i enfortir la seva presència digital.

  • Títol de la pràctica: elprat.ràdio+, l’espai pòdcast del Prat

 

  • Àrea o empresa municipal que presenta l'actuació

EL PRAT COMUNICACIÓ SL

 

  • Resum de la pràctica

elprat.ràdio ha impulsat, la temporada 2022-2023, el seu nou espai elprat.ràdio+, un espai d’àudios a la carta o pòdcast. D’aquesta manera, la ràdio pública local se suma a l’era -en auge- del pòdcast amb una oferta de continguts propis o a partir de col·laboracions bilaterals que ens fa ser una de les poques ràdios locals de Catalunya en compte amb un espai com aquest.
Amb el símbol de sumar afegit al nom, elprat.ràdio+ vol demostrar precisament que és molt més que una ràdio tradicional que emet, com fem des de l’any 2002, en l’FM, a la vegada que vol enfortir el seu rol comunitari, tal i com es demostra amb les propostes.
Així, elprat.ràdio dona un pas més en la seva estratègia de diversificar els canals de difusió dels continguts radiofònics: ho fem a través de la tradicional oferta de programes en l’FM; a través de la ràdio per Internet a partir de la millora de l’espai web de la ràdio pública que incentiva tant el consum en directe i a la carta dels continguts; però també a través de dispositius intel·ligents o a través de elprat.ràdio+ amb aquesta oferta de pòdcast, projectes nadius digitals amb entitat i autonomia pròpia pel seu consum a la carta i de forma, sovint, atemporal, sense la necessitat de ser emesos a la graella de l’FM.
El projecte va arrencar formalment la temporada 2022-2023 amb una oferta reduïda de projectes, que s’ha vist reforçada al llarg del 2023 i 2024 amb nous pòdcast.


Actual oferta de pòdcast:
‘Miralls de memòria’: pòdcast d’història i memòria democràtica de elprat.ràdio, coproduït per La Xarxa. Va ser seleccionat al primer ‘pitching’ del Mercat Audiovisual de Catalunya entre les millors propostes, el que l’ha garantit el finançament íntegre del projecte i la seva difusió a través de la plataforma OTT de l’audiovisual local laxarxa+. El seu valor està precisament en l’esperit comunitari del projecte, on han participat estudiants de secundària de tots els centres amb Batxillerat de la ciutat, així com la ficció d’espais de radioteatre per part del Teatre Kaddish. El resultat ha estat una sèrie de 13 capítols que ja es poden recuperar tant a elprat.ràdio+, com a l’Spotify, com a laxarxa+. A partir d’aquest projecte, ens han convidat a fer un taller formatiu al II Congrés Internacional d’Història amb memòria en l’Educació que se celebra del 14 al 16 de novembre a Pamplona.


El Gran Podcast, projecte coproduït per la gent gran del Centre Cívic Palmira Domènech, amb l’acompanyament formatiu d’Isa Gonzalo, directora del Planeta Prat de elprat.ràdio.


Girem el món, un espai de reflexió sobre drets humans, justícia global i cooperació entre pobles sorgit d’un procés de participació conjunt entre entitats de cooperació i estudiants de secundària, amb l’acompanyament formatiu de elprat.ràdio i el suport de l’Ajuntament del Prat i la Diputació de Barcelona.


D’Aquí i d’Allà, consolidat espai radiofònic d’immigració i diversitat cultural produït per persones nouvingudes del Prat de Llobregat. Guardonat als XI Premis per a la Diversitat en l’Audiovisual pel foment de la interculturalitat del CAC.


El món a 150 cm, el pòdcast de la comunitat educativa del Prat. Coneixem l’actualitat dels centres i les bones pràctiques que s’hi desenvolupen des de la mirada dels infants de 12 anys que, sovint, tenen la capacitat d’anar més enllà i de veure més alt i més lluny que els adults. L’espai està impulsat pels nens i nenes de sisè de primària de la ciutat a través de tot un procés d’acompanyament i creació radiofònica que permet que, en cada pòdcast, un grup complet de sisè esdevingui una veritable redacció de ràdio.


Gens sonats, presentat per l’androide Maria Syntha i l’humà Cris Marco. Música plural feta per gent amb un ADN singular i majoritàriament gens popular. És el primer espai de la ràdio que fa servir eines d’intel·ligència artificial i en català. Una clara prova que el pòdcast també és un espai per continguts radiofònics musicals.
Dones al mar, per Laura Quinto, que explica aventures que tinguin com a eix vertebrador el lligam entre dones i mar.


Simple Política, d’Adrián Caballero, un consolidat ‘podcast’ polític que ajuda a entendre millor les estratègies i declaracions polítiques en l’àmbit nacional, així com les relacions internacionals.


Onda ODS, un projecte d’àmbit nacional que abraça la participació de ràdios locals de Catalunya i altres regions d’Espanya per explicar casos de bones pràctiques en defensa dels objectius de desenvolupament sostenible


Objectius del projecte
-Reforçar l’eix estratègic de modernització dels nostres mitjans de comunicació amb un projecte que adapta, en aquest cas, la ràdio pública als nous hàbits de consum.
-Demostrar la capacitat de resiliència del mitjà en un context de constant canvi d’hàbits en el consum d’informació.
-Captar nous públics de franges d’edat més joves i aproximar la ràdio pública també a aquest col·lectiu.
-Diversificar l’oferta de continguts, així com els canals de distribució de continguts radiofònics.
-Reforçar l’esperit comunitari i participatiu de elprat.ràdio.
-Possibilitat de participar en projectes radiofònics de forma voluntària amb una periodicitat més flexible (no setmanal) i autònoma (des de casa).
-Impulsar projectes més inclusius amb entitat pròpia com Ràdio Pratio, de la mà d’un grup d’usuaris i usuàries de la Fundació Rubricatus o el Visual-Pòdcast de Sigtus.

Elements d’innovació
Amb l’impuls de elprat.ràdio+, la ràdio pública del Prat se suma a l’era -en auge- del pòdcast, esdevenint així una de les poques ràdios locals de Catalunya que compten amb un espai propi d’àudios a la carta o pòdcast. A més, l’espai incorpora un reproductor de radiofórmula 24 hores que permet, en tot moment, fer la desconnexió del directe en favor d’un senyal continuat de música amb els millors èxits d’ara i de sempre.

Durada de la pràctica
Data inici: Temporada 2022-2023
Data finalització: (dia/mes/any)
Indefinida (x) x________

Persona o persones de contacte: Imanol Crespo Martínez, director-gerent de El Prat Comunicació SL (crespom@elprat.cat / 934785360)

Context i motivacions (El problema a resoldre, els antecedents, la situació prèvia de la iniciativa...)


El consum d’informació, en general, i el de la ràdio, en particular, està canviant constantment. En aquest sentit, és necessari que la ràdio pública sigui capaç d’adaptar-se als nous hàbits de consum d’informació.
En aquest sentit, El Prat Comunicació SL ha treballat en la modernització del mitjà amb una sèrie de projectes estratègics:


-Creació d’un nou espai web propi, amb un disseny gràfic específic (fins ara es feia servir una plantilla d’un proveïdor que posa a disposició d’altres ràdios locals, el que reduïa el valor afegit de l’entorn web de la ràdio) coherent amb la resta de mitjans de la corporació i que posi de rellevància el contingut tant pel seu consum en directe com a la carta;
-Creació de elprat.digital, com a mitjà autònom nadiu digital capaç de compartir també contingut radiofònic;
-Impuls de nous programes especialitzats no musicals i de contingut d’interès comunitari;
-Impuls de la ràdio al carrer amb nous projectes o propostes que cerquen una major proximitat amb l’audiència amb programes realitzats en exteriors, fora de l’estudi;
-Diversificació de la distribució de continguts amb l’adhesió a Radioplayer España que permet difondre els continguts a través de la seva aplicació a dispositius intel·ligents.
-Creació de elprat.ràdio+

De la mateixa manera, és estratègic proposar espais de difusió de continguts radiofònics pensats per arribar al jovent de la ciutat. En aquest sentit, hem impulsat espais com ‘State of Games’; la secció ‘Vibres’ del Planeta Prat; l’espai humorístic ‘Las Sabiondas’ o el recent incorporat ‘Els Tòtils’, així com el pòdcast ‘El món a 150 cm’, creat per la comunitat educativa de la ciutat amb la coordinació de elprat.ràdio i el departament d’Educació de l’Ajuntament del Prat.
Igualment, hem reforçat la nostra presència a xarxes socials, també com un espai clau per accedir al contingut: ja vam incorporar, fa anys, Instagram a les tradicionals Facebook i Twitter (ara ‘X’), però també hem obert comptes a ‘Threats’ o ‘Tik Tok’ en el cas del Planeta Prat.
Sigui com sigui, el projecte elprat.ràdio+ és una actuació estratègica més, precisament, per arribar a nous públics de franges d’edat més joves que escolten la ràdio a través d’aquesta unitat autònoma de contingut a la carta com és el pòdcast.

  •  Quins són els Objectius de la pràctica? (objectius principals i secundaris)

-Reforçar l’eix estratègic de modernització dels nostres mitjans de comunicació amb un projecte que adapta, en aquest cas, la ràdio pública als nous hàbits de consum.
-Demostrar la capacitat de resiliència del mitjà en un context de constant canvi d’hàbits en el consum d’informació.
-Captar nous públics de franges d’edat més joves i aproximar la ràdio pública també a aquest col·lectiu.
-Diversificar l’oferta de continguts, així com els canals de distribució de continguts radiofònics.
-Reforçar l’esperit comunitari i participatiu de elprat.ràdio.
-Possibilitat de participar en projectes radiofònics de forma voluntària amb una periodicitat més flexible (no setmanal) i autònoma (des de casa).
-Impulsar projectes més inclusius amb entitat pròpia com Ràdio Pratio, de la mà d’un grup d’usuaris i usuàries de la Fundació Rubricatus o el Visual-Pòdcast de Sigtus.

 

  • Indiqueu la població objectiu

Població del Prat, però també públics de l’entorn metropolità.

  • La pràctica, està vinculada amb altres programes o actuacions? (descrigui la relació. Ex: està vinculada a un pla general)

La pràctica està relacionada amb el pla de modernització de elprat.ràdio que s’ha impulsat des de l’anterior mandat 2019-2023.

  • Fases i principals línies d'actuació (Breu història. Descripció de les principals actuacions realitzades a les diferents etapes en les que s'ha desenvolupat l'experiència.)

La ràdio pública del Prat va arrencar la temporada 2022-2023 amb la presentació de elprat.ràdio+ com a principal novetat. A més dels habituals programes emesos al 91.6 fm i a l’espai web de elprat.ràdio, la nova secció permetia endreçar millor l’oferta de continguts amb noves propostes que tenien entitat pròpia com a pòdcast. Ho vam fer amb una primera proposta de continguts amb ‘Dones al mar’, Simple Política, Onda ODS, Girem el món, D’aquí i d’allà i El Gran Pòdcast. A la següent temporada, hem impulsat l’espai amb nous projectes d’una qualitat excepcional, reforçant l’esperit comunitari i participatiu dels actors. En total, elprat.ràdio+ compta ja amb una dotzena de propostes.

 

  • Llistat d'actors que han intervingut (completi el següent quadre amb les següents preguntes)

-Qui o quins han intervingut? (nom i tipus dels principals actors).

-En quina fase del procés han intervingut? (Diagnòstic, Implementació, Control)

-Quin tipus d'intervenció han tingut? (impulsor, finançador, etc.).

 

*Veure cronograma a peu de pàgina.

 

  • Quins han estats els recursos humans utilitzats (total de persones contractades, funcionaris, voluntaris que han intervingut i activitats realitzades)


Personal professional de El Prat Comunicació SL. Només s’ha hagut d’externalitzar la tascar de dissenyar i programar l’espai al web de elprat.ràdio.

 

  • S’ha realitzat amb metodologia participativa? Quina? En quines fases?

No.

  • Comunicació realitzada (interna i externa)

Interna i externa. Explicació a l’informe anual de El Prat Comunicació SL 2022 i 2023; falques radiofòniques; notícia a la Revista El Prat i a elprat.digital: https://www.elprat.digital/2022/09/02/elprat-radio-el-nou-espai-daudios-...

 

  • Quins són els principals productes de l'experiència?

Els productes són els assoliments concrets que s'han aconseguit amb la implementació de la pràctica. Per exemple, una pràctica ambiental pot haver produït una reforma en la normativa, o la creació d'una nova entitat, o una modificació en els procediments, o noves instal·lacions o equipaments, etc. (cal no confondre-ho amb impactes)

 

  • Quins impactes ha tingut la experiència?

Els impactes són els beneficis o efectes que ha tingut la implementació de la pràctica sobre un col·lectiu, una activitat o un territori determinat. Per exemple, l'aplicació d'una normativa sobre aigües ha fet disminuir un 10% el consum d'aigua d'ús domiciliari.

El Prat Ràdio +

Media Root

Acollida i millora de l’ocupabilitat de persones migrades en situació de vulnerabilitat

ACOL facilita la regularització i inserció laboral de persones migrades.

Acte de cloenda de les activitats d’educació per a una mobilitat segura

Reduir accidents associats a l'ús del telèfon mòbil i patinets elèctrics.

Atenció integrada social i sanitària

Millorar la qualitat de vida de persones amb complexitat social i sanitària.

Gestió integrada de plans. Més enllà de PDFs

Metodologia per gestionar de manera eficient i transparent els plans municipals.