Major aposta pel directe i les retransmissions d’esdeveniments a elprat.tv.

El Prat Comunicació SL segueix modernitzant la televisió pública elprat.tv amb les retransmissions en directe d'esdeveniments de la ciutat. Aquesta iniciativa inclou l'adquisició de noves eines i tecnologia audiovisual, així com col·laboracions amb altres televisions locals de Catalunya. Aquest canvi estratègic millora la penetració d'audiència i enriqueix l'oferta de contingut audiovisual.

  1. Títol de la pràctica

Major aposta pel directe i les retransmissions d’esdeveniments a elprat.tv.

  1. Àrea o empresa municipal que presenta l'actuació

EL PRAT COMUNICACIÓ SL

  1. Resum de la pràctica (explicar els continguts bàsics de l'experiència: objectius, resultats, impactes, principals accions realitzades)

Al llarg del mandat 2019-2023 hem impulsat notables millores per a la modernització de la televisió pública elprat.tv i, així, per guanyar penetració en l’audiència pratenca. Entre les propostes estratègiques, a més de la renovació del web de la televisió digital per exemple, hem introduït de forma progressiva l’aposta pel directe i la retransmissió d’esdeveniments destacats de la ciutat amb senyal realitzat, que respecta molt millor el llenguatge audiovisual.

D’aquesta manera, elprat.tv -que va néixer de forma encertada com a televisió IP i sense la pretensió d’estar entre les televisions digitals terrestres (TDT)- ha trobat un punt d’equilibri excepcional entre els continguts a la carta que sempre han definit la nostra televisió local i el senyal en directe de continguts.

Aquests continguts es poden separar en dues grans branques: d’una banda, les retransmissions d’esdeveniments destacats d’interès comunitari que oferim directament l’equip professional de El Prat Comunicació SL i, d’altra, les coproduccions de programes que realitzem amb la Xarxa Audiovisual Local i altres televisions locals de Catalunya.

Retransmissions d’esdeveniments destacats d’interès comunitari

La televisió local elprat.tv, tradicionalment, només emetia el Ple Municipal i algun altre acte de ciutat com els Premis Ciutat del Prat i la Nit de l’Esport. En aquell moment es feia només amb una càmera i sense la possibilitat, doncs, de realitzar de forma audiovisual els actes.

Com veurem a l’apartat d), la inversió en una petita taula de realització professional i altres elements audiovisuals ens ha permès oferir la retransmissió d’actes amb tres o quatre càmeres i enriquir amb un millor llenguatge audiovisual les produccions. Tant en interior com a exteriors. D’aquesta manera, hem pogut oferir a la ciutadania programes especials de gran interès que durant la pandèmia eren l’única opció per gaudir dels actes amb seguretat i que, després, s’han confirmat com a programes d’interès comunitari amb una bona resposta per part de l’audiència. Principals programes:

  • Programa especial d’inici de la Festa Major del Prat amb el Toc d’inici, l’esclat i el pregó de Festa Major. Es va realitzar un primer programa des de l’aparcament de l’estació per garantir, en pandèmia, el poder gaudir de l’acte amb seguretat. Des de 2022, el realitzem també des de la plaça de la Vila amb un ‘set’ especial que ofereix un programa de més de tres hores de directe.
  • Cavalcada dels Mags d’Orient: En la mateixa línia, per garantir la visualització d’aquest esdeveniment, l’any 2021 van coproduir amb el Departament de Cultura un programa especial des del Saló de Plens per oferir en directe l’arribada dels Mags d’Orient a la ciutat, en un moment on era impossible celebrar la cavalcada pels carrers i no ens podíem trobar a la plaça de la Vila, el programa va ser la manera de poder fer arribar aquesta festa als més petits i petites de la ciutat. El programa s’ha consolidat igualment per gaudir de l’arribada de la cavalcada a la plaça i la posterior salutació des del balcó de l’Ajuntament.
  • Actes institucionals de la ciutat: són un exemple els Premis Ciutat del Prat, la Nit de l’Esport, el Ple de constitució del nou mandat o altres més excepcionals com el reconeixement a l’ex alcalde Lluís Tejedor al Teatre L’Artesà.
  • Actes propis de departaments municipals d’interès per a la ciutadania: molts actes compten amb limitació d’aforament donat el públic potencial al qual es dirigeix. En aquest sentit, elprat.tv serveix de excepcional opció per arribar a aquest públic amb l’emissió d’actes propis dels departaments. Són un exemple la Lliçó Inaugural del Curs Escolar; jornades d’economia específiques de Desenvolupament Econòmiques; jornades de sostenibilitat a la Casa de l’Energia, entre d’altres.
  • Ple Municipal: amb tot, elprat.tv manté l’emissió de les sessions plenàries de l’Ajuntament del Prat, una emissió que s’ha vist també enriquida audiovisualment amb la col·laboració fonamental de SITIC i la nova instal·lació de càmeres del Ple, on donem suport també en qüestions tècniques.

 

Coproduccions amb La Xarxa

A banda dels programes propis, de dilluns a divendres emetem en directe diferents continguts coproduïts amb la Xarxa Audiovisual Local i altres televisions locals de Catalunya. Són els següents:

  • NEX Matí (7 -9 h): Comencem el dia amb tota l’actualitat amb el NEX matí, un informatiu diari d’actualitat que es realitza amb la col·laboració de les ràdios i televisions locals de Catalunya adherides a La Xarxa. Amb dues hores de programa, explica l’actualitat nacional del país des d’una perspectiva de proximitat.
  • Via 15 (18:30 – 19:30 h): És el magazín informatiu de la tarda, coproduït per unes 15 televisions locals de la regió metropolitana de Barcelona, entre elles, televisions locals com Betevé, Mataró Audiovisual o Badalona Comunicació.

 

  • 180 º (19:30 – 20 h): Justament a continuació del Via 15, de dilluns a divendres, emetem el 180 graus, un magazín informatiu semblant al Via 15, però d’àmbit nacional amb televisions de tota Catalunya.

 

D’aquesta manera, en aquest darrer mandat, elprat.tv ha fet la transició d’una televisió que només emetia pràcticament contingut a la carta, pràcticament com si fos un Youtube o un agregador de vídeos informatius, a comptar amb una proposta més enriquidora i més pròxima als formats televisius d’un canal tradicional, trobant així un punt d’equilibri excepcional que li aporta molt de valor per ser una televisió digital.

Un model que la ciutadania reconeix i valora segons les dades d’audiència obtingudes amb les diferents propostes.

  1. Elements d’innovació

Amb la nova estratègia impulsada a elprat.tv, hem pogut invertir en noves eines i sistemes audiovisuals. El més destacat és l’adquisició d’una taula de realització professional portàtil ATEM Productions 4K de BlackMagic. Però també InterComs per comunicar-nos en la realització amb els càmeres i cables HDMI de llarga tirada, entre d’altres. De la mateixa manera, amb el suport de La Xarxa, hem treballat amb eines de directe com els dispositius mòbils derivats del ‘Mobile-Journalism’ o les motxilles TVU.

L’aprenentatge dels equips està sent, en aquest sentit, notori no només en l’ús de les noves eines sinó també en la realització de nous materials audiovisuals com chyrons, caretes, etc.

  1. Durada de la pràctica

Data inici: 2020

Data finalització:  

Indefinida (x) ___x_____

  1. Persona o persones de contacte

Imanol Crespo Martínez

Director-Gerent de El Prat Comunicació SL

crespom@elprat.cat

934785360

  1. Context i motivacions 

Aquesta aposta estratègica ha volgut enriquir l’oferta de continguts audiovisuals que elprat.tv oferia fins el passat mandat i permetre oferir a la ciutadania grans esdeveniments de la ciutat, en directe, a través d’un llenguatge audiovisual professional.

Per tant, la proposta millora tant en relació amb els continguts com en relació amb el format de les propostes.

 

  1.  Quins són els Objectius de la pràctica? (objectius principals i secundaris)

Principals:

 

  • Modernitzar el model de televisió digital de elprat.tv.
  • Incrementar el volum d’audiència i la penetració dels nostres continguts.
  • Professionalitzar el llenguatge audiovisual de la televisió.
  • Oferir continguts amb nous formats a elprat.tv que vagin més enllà de l’actualitat.
  • Millorar el nostre posicionament entre les televisions locals de l’àmbit metropolità, guanyant competitivitat respecte la resta de televisions digitals, i consolidar la relació professional amb La Xarxa.

Secundaris:

 

  • Millora de les competències professionals dels equips.
  • Formació continuada en llenguatge audiovisual.
  • Millora de la motivació dels equips.
  • Nous serveis comunicatius com a mitjà propi de l’Ajuntament.
  • Nous ingressos per coproduccions de La Xarxa.

 

  1. Va tenir Diagnosi prèvia?

Anàlisis intern de la Direcció-Gerència, reunions internes amb l’equip, participacions a les comissions específiques de La Xarxa i en l’elaboració del Pla Estratègic.

 

  1. Indiqueu la població objectiu

 

Població del Prat de Llobregat, però també indirectament tenim una mirada metropolitana i creiem que hem de ser el referent informatiu del Prat per a la població metropolitana o altres professionals de la zona.

 

  1. La pràctica, està vinculada amb altres programes o actuacions?

 

Aquesta estratègia va de la mà de altres impulsades al darrer mandat com la creació de elprat.digital i la modernització dels diferents mitjans de comunicació públics de la societat.

 

  1. Fases i principals línies d'actuació 

 

  1. Llistat d'actors que han intervingut

-Qui o quins han intervingut? 

-En quina fase del procés han intervingut? 

-Quin tipus d'intervenció han tingut? 

 

  Nom

Tipus (Administració Estatal, Autonómica o Local, Empres o Associació)

Fase de la intervenció (Diagnosi, Disseny, Implementació, Avaluació...)

Tipus d’intervenció

(Gestor, Impulsor, Financer...)

  Gerent

Empresa pública

Diagnosi, disseny, implementació.

Gestor, impulsor.

C. Administració

El Prat Comunicació SL / Ajuntament

Implementació

Financer

Equip

El Prat Comunicació SL

Execució

Execució

La Xarxa

Empresa pública

Dinamització

Execució / Financer

 

 

 

 

 

  1. Quins recursos econòmics s'han emprat?

 

-Total euros de tot el projecte: 9.000 euros (en quatre anys)

-Total euros darrer any: 2.000 euros

-Pot explicar les característiques generals del finançament: Pressupost general i La Xarxa.

 

  1. Quines han estat les fonts dels recursos econòmics:

 

Nom de la entitat que dona finançament

Total anual (Euros)

Total previst per tot el projecte (Euros)

 

 

 

 

 

 

 

  1. Quins han estats els recursos humans utilitzats 

 

  1. Altres recursos utilitzats 

 

  1. S’ha realitzat amb metodologia participativa? Quina? En quines fases?

 

  1. Comunicació realitzada (interna i externa)
  1. Quins són els principals productes de l'experiència?  
  • Increment de l’audiència digitals dels mitjans de comunicació audiovisuals. Cada any hem tancat amb un nou rècord de seguiment amb un destacat seguiment de les propostes de directe.
  • Equip professional més preparat, format i polivalent.
  • Equip professional més motivat i preparat per realitzar treballs conjunts entre els diferents departaments.
  • Increment dels ingressos de La Xarxa a partir de noves coproduccions audiovisuals.
  • Nous serveis oferts a l’Ajuntament del Prat.

 

  1. Quina documentació ha produït la pràctica? (

 

Bona part d’aquesta estratègia està recollida als diferents informes anuals de El Prat Comunicació SL.

 

  1. Ha rebut algun reconeixement 

 

  1. Quins impactes ha tingut la experiència? Els impactes són els beneficis o efectes que ha tingut la implementació de la pràctica sobre un col·lectiu, una activitat o un territori determinat. Per exemple, l'aplicació d'una normativa sobre aigües ha fet disminuir un 10% el consum d'aigua d'ús domiciliari.

 

  1. S'ha realitzat alguna avaluació de l'experiència? Sí.
  2. Quin Tipus d'avaluació s'ha realitzat? (interna-externa, qualitativa-quantitativa) i qui ha realitzat l'avaluació?

Interna. De forma constant es fan avaluacions amb els departaments i equips implicats. I externa: el Gerent participa de forma habitual a reunions de coordinació amb La Xarxa per avaluar els programes coproduïts.

  1. Descrigui observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials 
  1. Quins són els punts forts de la pràctica?
  1. Quins són els punts febles de la pràctica?

Limitacions materials i falta de formació especialitzada.

  1. Quines són propostes de millora de la pràctica?

Hem de seguir incorporant noves eines i múscul pel que fa els recursos i interioritzar molt més en les nostres rutines aquest esperit.

  1. Possibilitat de replicar la pràctica en altres àmbits (Descripció de dificultats o condicions per a replicar la pràctica.)

 

Major aposta pel directe i les retransmissions d’esdeveniments a elprat.tv.

Media Root