Projecte Startup

Bones pràctiques 2024

El Projecte Startup és una iniciativa de les àrees de Sistemes i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (SiTIC) i Desenvolupament Econòmic de l'Ajuntament del Prat. Consisteix en la creació d'un programa de formació TIC per a joves en situació d'atur i amb dificultats d'accés al mercat laboral. Aquest projecte adapta el model d'èxit del programa SEFED, basat en la simulació d'empreses, a l'àmbit tecnològic, amb l'objectiu de facilitar una ràpida inserció laboral mitjançant la formació en programació i sistemes microinformàtics.

  • Títol de la pràctica

Projecte Startup

  • Àrea o empresa municipal que presenta l'actuació

-Sistemes i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (SiTIC)

-Àrea de Desenvolupament Econòmic

 

  • Resum de la pràctica

Creació de un projecte de formació en tecnologies TIC a un grup de joves del Prat, en situació d’atur i amb dificultats d’accés al mercat de treball.

 

  • Elements d’innovació

Es tracta de traslladar el model d’èxit que representa el programa SEFED (simulació d'empreses amb finalitats educatives) a un àmbit tecnològic, que faci que els joves tinguin una inserció laboral molt ràpida.

 

  • Durada de la pràctica

Data inici: desembre 2023

Data finalització: febrer 2024

 

  • Persona o persones de contacte

-Xavier Altafulla, altafulla@elprat.cat, 39 370 00 50, ext. 5106 / Dept.  SiTIC

-Paola Henriquez, henríques@elprat.cat  93 370 00 50, ext. 5932  /

Àrea de Desenvolupament Econòmic

 

  • Context i motivacions

La formació en l’àrea TIC es una garantia d’inserció laboral. El programa SEFED és un exemple d’una idea molt vàlida per tal de formar a persones en recerca de feina mitjançant les pràctiques en una empresa simulada. Però el SEFED està enfocat a perfils administratius. Que és el programa SEFED? Es programa de Simulació d’Empresa amb finalitats Educatives, que es porta a terme des de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic de l’Ajuntament del Prat, en col·laboració amb la Fundació Inform. Per entendre més la metodologia d’aquest programa SEFED, es tracta de la creació d’una empresa simulada com a eina pedagògica per formar en tasques administratives i de gestió empresarial, a on es facilita l’aprenentatge i l’entrenament de situacions reals, tasques i processos a través de la metodologia “aprendre treballant- learning by doing

Tot hi haver finançament de la Generalitat per fer programes similars, mai s’ha fet alguna cosa així aquí enfocat a perfils tècnics en la branca tecnològica.

És a través del Programa Formació Professional Ocupacional Dual (SOC-FPODUAL) de la convocatòria 2022, que es va veure l’oportunitat de portar a terme aquesta pràctica innovadora, ja que pel disseny i metodologia del programa FPODUAL es podria plantejar la contractació de 12 joves de 16-29 anys, en la modalitat de contracte per a la formació en alternança  per un període d’un any, i durant aquest període els joves alhora que es formaven en  el Certificat de Professionalitat (CP) de nivell 2 “Programació i Sistemes Microinformàtics”, programació Python i Dades Obertes com a formació transversal, treballen donant suport com a Startup en diferents projectes liderats pel departament de SiTIC. 

 

Aquesta formació i experienciació laboral comporta unes competències professionals que obren les portes al món laboral davant de la transformació del mercat de treball amb la IA.

 

  • Quins són els Objectius de la pràctica?  

 

Principals (generals):

  • Generar ocupació de qualitat detectant perfils vers tendències ocupacionals i formatives.
  • Incentivar la contractació de persones joves en situació de vulnerabilitat, i que aquestes obtinguin una experiència i formació per tal de facilitar la inserció laboral i/o el retorn al sistema educatiu, mitjançant la formació dual que compagina la obtenció del Certificat de Professionalitat de Sistemes microinformàtics i un contracte de formació i aprenentatge durant 12 mesos.
  • Desenvolupar nous certificats de professionalitat en TIC’s, concretament en programació, adaptats als processos de canvi tecnològic actuals i amb gran demanda per part de les empreses.
  • Donar una primera experiència laboral, vetllant per unes condicions laborals dignes i una major qualitat de l’ocupació.
  • Reducció de la taxa d’atur

 

Secundaris (específics)

  • Desenvolupar i enfortir les habilitats toves dels joves participants (softs skills) com el treball en equip, la comunicació efectiva, la responsabilitat personal i la resolució de problemes.
  • Facilitar l’empoderament de la persona i la presa de decisions
  • Ajudar al/la jove a detectar les  seves potencialitat i saber expressar-les. També reconèixer els punts febles i reconduir-los.
  • Sensibilitzar a el teixit empresarial amb la contractació d’aquest col·lectiu

 

  • Va tenir Diagnosi prèvia?

 

No hi ha una diagnosi pròpiament dita, però des de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic es fa periòdicament informes per tal d’identificar les necessitats formatives actuals del mercat de treball.

 

  • Indiqueu la població objectiu

Joves del Prat (16-29 anys) que compleixen els requisits d’estar en situació d’atur amb nivell de la ESO o bé passar una prova de nivell.

 

  • La pràctica, està vinculada amb altres programes o actuacions?

-Programa d’actuació municipal del Prat de Llobregat (2023-2027)

-Pacte local per a l’Ocupació i l’activitat econòmica del Prat de Llobregat (2018-2026)

-Consell de la Formació Professional del Prat.

 

Concretament, aquesta pràctica s’emmarca dins de les línies estratègiques de formació per l’ocupació de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, vinculada als sectors econòmics amb major tracció d’ocupació, especialment en TIC’s, i adreçada prioritàriament als col·lectius amb dificultats d’accedir al mercat i amb baixa qualificació, com són els joves.

 

  • Fases i principals línies d'actuació  

-Plantejament de la idea. Formadors i itineraris

-Sol·licitud de la subvenció

-Publicitat del curs, recerca de alumnes i selecció

-Atorgament de la subvenció i calendari d’inici de les actuacions

-Execució de la formació en paral·lel al contracte

 

  • Llistat d'actors que han intervingut (completi el següent quadre amb les següents preguntes)

-Qui o quins han intervingut? (nom i tipus dels principals actors).

-En quina fase del procés han intervingut? (Diagnòstic, Implementació, Control)

-Quin tipus d'intervenció han tingut? (impulsor, finançador, etc.).

 

*Veure cronograma a peu de pàgina

 

  • Quins recursos econòmics s'han emprat?

 

-Total euros de tot el projecte:  205.249,36€

 

-Pot explicar les característiques generals del finançament:

100x100 subvencionat per administració externa a l’Ajuntament

 

  • Quines han estat les fonts dels recursos econòmics:

Nom de la entitat que dona finançament: Servei d’Ocupació de Catalunya i Ministerio de Trabajo

Total anual (Euros): 205.249,36 €

Total previst per tot el projecte (Euros): 205.249,36 €

 

  • Quins han estats els recursos humans utilitzats:

-Equip tècnic i administratiu de l’ Àrea de Desenvolupament Econòmic, en les fases de:  gestió de sol·licitud, supervisió i justificació econòmica i tècnica del projecte.

-Tutora de seguiment subvencionat programa que ha fet l’acompanyament dels joves participants.

-Els formadors han sigut tècnics del dept. de SiTIC, fora de la seva jornada laboral.

 

  • Altres recursos utilitzats:

Les infraestructures del Centre de Promoció Econòmica de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic

 

  • Comunicació realitzada (interna i externa)

S’ha fet difusió externa i interna del programa per donar a conèixer els seus objectius i modalitat contractual per a lacaptació de joves interessats.

 

  • Interna: a través dels espais interns de treball de la mateixa l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, i en les i xarxes i taules sectorials formades per altres departaments municipals i entitats del territori com són:
    •  Xarxa de Noves Oportunitat Educatives
    •  Xarxa d’Orientació del Prat
    • Taula d’Ocupació/Orientació del Barri de Sant Cosme
    • Taula Promojove

 

  • Externa: es basa en les següents medis de difusió: 

 

  • Quins són els principals productes de l'experiència?  

 

La contractació i la formació en una especialitat tecnològica (de manera simultània) de 12 joves que es trobaven en situació d’atur i dificultats d’inserció laboral i que gràcies a aquesta experiència han millorat la seva ocupabilitat, els hi ha permès disposar d’uns ingressos econòmics, i disposar de més oportunitats de trobar una feina i/o de reprendre els estudis

 

 

  • Quina documentació ha produït la pràctica? Continguts, exàmens, kahoots

 

  • Quins impactes ha tingut la experiència?

 

-El principal impacte pel jovent ha estat el descobriment d’una professió, la motivació per continuar formant-se i les possibilitats d’inserció que es generen per als participants després de realitzar el programa.

 

  • S'ha realitzat alguna avaluació de l'experiència? No

El sistema de qualitat de l’ Àrea de Desenvolupament Econòmica implica que tots els participants de programes ocupacionals realitzin una avaluació del projecte al que han participat. També els departaments on han prestat servei poden avaluar la experiència sobre els participants.

Es tenen en compte indicadors com la qualitat de la formació i experiència rebuda, millora competencial, els formadors, etc. En aquest projecte els participants han valorat el projecte amb una nota de 5,8 sobre 6.

El departament de referència impulsor del projecte SITIC va valorar la feina dels participants en un 4,4 sobre 6.

 

  • Quin Tipus d'avaluació s'ha realitzat? (interna-externa, qualitativa-quantitativa) i qui ha realitzat l'avaluació?

 

És una avaluació qualitativa i quantitativa que passa la gestor/coordinadora del programa de l’ Àrea de Desenvolupament Econòmic.

 

  • Descrigui observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials

Al mes de finalitzar el projecte, 5 dels 10 joves participants van realitzar matricula en Cicles formatius relacionats amb la informàtica i 1 dels joves va ser contractat com aprenent a una empresa de serveis informàtics.

Són uns resultats d’inserció educativa i laboral del 60% d’aquests joves participants,en acabar el programa.

 

  • Quins són els punts forts de la pràctica?

Aprofitar el coneixement que es disposa a nivell TIC dins de l’ajuntament per compartir-lo amb joves que el poden aprofitar per la seva inserció laboral.

 

  • Quins són els punts febles de la pràctica?

El producte formatiu cal acabar-lo de arrodonir per tal que tinguin una coherència conjunta i que sigui atractiu i actual. El fet de estar lligats als continguts pautats pels certificats de professionalitat ens limita molt.

 

  • Quines són propostes de millora de la pràctica?

Millora sobretot la comunicació i selecció dels joves participants, donat que alguns dels joves van iniciar amb una motivació per l’ofici i aquesta va anar baixant a mida que els continguts d’aprenentatge es feien més complexos.

 

  • Possibilitat de replicar la pràctica en altres àmbits  

La pràctica es completament replicable a qualsevol ajuntament que vulgui fer alguna cosa similar

Projecte Startup

Media Root

Acollida i millora de l’ocupabilitat de persones migrades en situació de vulnerabilitat

ACOL facilita la regularització i inserció laboral de persones migrades.

Acte de cloenda de les activitats d’educació per a una mobilitat segura

Reduir accidents associats a l'ús del telèfon mòbil i patinets elèctrics.

Atenció integrada social i sanitària

Millorar la qualitat de vida de persones amb complexitat social i sanitària.

elprat.ràdio+, l’espai pòdcast del Prat

El projecte adapta la ràdio pública als nous hàbits de consum amb una oferta de pòdcasts a la carta.