Suport aquàtic per a infants amb necessitats educatives especials

Bones pràctiques 2024

El programa de suport aquàtic per a infants amb necessitats educatives especials al Prat de Llobregat promou la seva inclusió en activitats aquàtiques mitjançant l'ajuda de tècnics i fisioterapeutes especialitzats. Amb atenció personalitzada, es busca millorar la seva autonomia i habilitats aquàtiques.

  • Títol de la pràctica

Suport aquàtic per a infants amb necessitats educatives especials.

  • Àrea o empresa municipal que presenta l'actuació

Departament d’Esports

 

  • Resum de la pràctica (explicar els continguts bàsics de l'experiència: objectius, resultats, impactes, principals accions realitzades)

Amb l’objectiu de fer universal la pràctica d’activitats aquàtiques per als infants del municipi, es crea un servei de suport amb tècnics especialistes i de natació i fisioterapeutes per a infants amb necessitats educatives especials.

 

  • Elements d’innovació

Anàlisi individualitzada dels infants per a una valoració de les seves necessitats al medi aquàtic. Distribució personalitzada en els diferents dies/horaris i assignació dels tècnics de referència.

 

 

  • Durada de la pràctica

Data inici: calendari per curs escolar, inici d’activitat al mes d’octubre

Data finalització: calendari per curs escolar, finalització d’activitat al mes de juny

  • Persona o persones de contacte (nom i cognoms, mail, telèfon o extensió)

Núria Bueno, buenom@elprat.cat / 93.379.00.50 extensió 5353

 

 

  • Context i motivacions (El problema a resoldre, els antecedents, la situació prèvia de la iniciativa...)

 

Des de l’Ajuntament del Prat de Llobregat es desenvolupa el programa de natació gratuïta per a tot l’alumnat de 1r de Primària, que fan activitat aquàtica durant 1 sessió setmanal tot el curs durant l’horari lectiu.

Durant els darrers anys, vam anar valorant com s’anava incrementant la demanda per a donar suport específic a infants amb necessitats educatives especials, que no podien incorporar-se a les nostres activitats aquàtiques en grups normalitzats.

Es va valorar de forma molt positiva, poder integrar aquests infants a l’activitat amb els seus grups/classe (mateix dia i mateix horari), però amb un suport específic que facilités el seguiment en paral·lel de les sessions.

Progressivament, aquesta iniciativa ha anat creixent a altres col·lectius i actualment es gestiona un volum important d’infants amb un suport específic, tant a les natacions escolars com a la resta de cursets municipals.

L’evolució en el número d’infants ha estat la següent:

 

* Veure cronograma a peu de pàgina.

 

  •  Quins són els Objectius de la pràctica? (objectius principals i secundaris)

 

Principals:

Integrar als infants amb necessitats educatives especials mitjançant la pràctica de l’activitat aquàtica.

Incrementar l’autonomia dels infants NEE.

Assolir hàbits de pràctica esportiva i higiènics.

 

Secundaris:

Familiaritzar-se amb el medi aquàtic.

Millorar les seves habilitats aquàtiques, descobrir la immersió i la flotabilitat, reforçar l'aprenentatge.

Iniciar-se en diferents desplaçaments per l'aigua.

 

  • Va tenir Diagnosi prèvia?

No___

 

Si__X__

 

Si la resposta és si: anàlisi de les necessitats diàries en la gestió dels cursos d’activitat aquàtica.

 

 

Quin tipus de diagnosi es va realitzar (interna, externa, mixta) i nom i tipus d'entitat que ha realitzat el diagnòstic (consell de participació, estudi consultora, equip de treball municipal, etc.)

Anàlisi intern: Departament d’Esports amb les empreses gestores del servei.

 

  • Indiqueu la població objectiu

Infants en edat escolar amb necessitats educatives especials.

 

 

  • La pràctica, està vinculada amb altres programes o actuacions? (descrigui la relació. Ex: està vinculada a un pla general)

Activitat vinculada amb el programa d’activitats aquàtiques municipals (1r de Primària, escolars i cursos municipals).

  • Fases i principals línies d'actuació (Breu història. Descripció de les principals actuacions realitzades a les diferents etapes en les que s'ha desenvolupat l'experiència.)

 

Des de l’Ajuntament del Prat de Llobregat es desenvolupa el programa de natació gratuïta per a tot l’alumnat de 1r de Primària, que fan activitat aquàtica durant 1 sessió setmanal tot el curs durant l’horari lectiu.

Durant els darrers anys, vam anar valorant com s’anava incrementant la demanda per a donar suport específic a infants amb necessitats educatives especials, que no podien incorporar-se a les nostres activitats aquàtiques en grups normalitzats.

Es va valorar de forma molt positiva, poder integrar aquests infants a l’activitat amb els seus grups/classe (mateix dia i mateix horari), però amb un suport específic que facilités el seguiment en paral·lel de les sessions.

Progressivament, aquesta iniciativa ha anat creixent a altres col·lectius i actualment es gestiona un volum important d’infants amb un suport específic, tant a les natacions escolars com a la resta de cursets municipals.

Paral·lel al creixement del programa de suport en programes aquàtics, s’ha iniciat un servei paral·lel de suport des del Departament d’Educació, per a activitats d’estiu i extraescolars. De forma coordinada, es valoren els infants per tal de limitar a un únic suport per campanya i infant.

 

 

  • Llistat d'actors que han intervingut (completi el següent quadre amb les següents preguntes)

-Qui o quins han intervingut? (nom i tipus dels principals actors).

-En quina fase del procés han intervingut? (Diagnòstic, Implementació, Control)

-Quin tipus d'intervenció han tingut? (impulsor, finançador, etc.).

 

*Veure cronograma a peu de pàgina

 

  • Quins recursos econòmics s'han emprat?

 

-Total euros de tot el projecte: anualment, l’import del programa ha anat incrementant en funció del volum d’infants atesos i les seves característiques.

 

-Total euros darrer any: en el darrer curs escolar la despesa ha estat de 12.500€ (iva inclòs)

 

-Pot explicar les característiques generals del finançament:

Pressupost Secció d’Esports, dins dels contractes de serveis dels equipaments esportius.

 

  • Quines han estat les fonts dels recursos econòmics:

 

Nom de la entitat que dona finançament: Ajuntament del Prat de Llobregat

Total anual (Euros): 12.500€

Total previst per tot el projecte (Euros): 12.500€

  • Quins han estats els recursos humans utilitzats (total de persones contractades, funcionaris, voluntaris que han intervingut i activitats realitzades)

 

Ajuntament: 1 tècnica de referència

Empresa de serveis: 1 coordinador salut + equips de fisioterapeutes (2) i de tècnics especialistes aquàtics (variable, en funció de necessitats).

 

  • Altres recursos utilitzats (Instal·lacions, eines, maquinària, etc., que s'han emprat a la pràctica)

La gran limitació del programa són els recursos disponibles:

  • RRHH: capacitat de disposar d’equips tècnics especialistes
  • CEM: l’activitat requereix una reserva d’espai a la làmina d’aigua dels complexos esportius, en gran part, en horaris de màxima afluència.

 

  • S’ha realitzat amb metodologia participativa? Quina? En quines fases?

-No

 

  • Comunicació realitzada (interna i externa)

Comunicació interna exclusivament, amb el Departament d’Educació i escoles del municipi.

Les limitacions del programa no ens permeten fer una comunicació externa, per risc d’increment de demanda.

 

 

  • Quins són els principals productes de l'experiència?  Els productes són els assoliments concrets que s'han aconseguit amb la implementació de la pràctica. Per exemple, una pràctica ambiental pot haver produït una reforma en la normativa, o la creació d'una nova entitat, o una modificació en els procediments, o noves instal·lacions o equipaments, etc. (cal no confondre-ho amb impactes)

 

En el curs actual, l’execució d’activitat aquàtica per a 60 infants amb suport específic.

 

  • Quina documentació ha produït la pràctica? (ex: informe, conveni, memòria, diagnosi, pla, etc.)

A nivell intern, el personal tècnic que executa el servei, realitza informes de funcionament de l’activitat.

 

  • Ha rebut algun reconeixement (Premis, mencions, estudis i investigacions d'altres institucions, presentacions a congressos, etc.)

-No

 

  • Quins impactes ha tingut la experiència? Els impactes són els beneficis o efectes que ha tingut la implementació de la pràctica sobre un col·lectiu, una activitat o un territori determinat. Per exemple, l'aplicació d'una normativa sobre aigües ha fet disminuir un 10% el consum d'aigua d'ús domiciliari.

 

No es tenen quantificats els impactes, més enllà del volum d’infants que han participat en el programa.

  • S'ha realitzat alguna avaluació de l'experiència?

Internament, anualment s’avaluen inicialment tots els infants que han sol·licitat el suport en les activitats, per a la distribució dels mateixos en els dies/horaris/tècnics/grups corresponents.

Durant tot el curs, es fa un seguiment en el funcionament de les activitats i, al finalitzar l’activitat, s’elabora un informe final d’evolució dels infants.

A nivell quantitatiu, es fa un seguiment del número d’infants participants.

 

  • Quin Tipus d'avaluació s'ha realitzat? (interna-externa, qualitativa-quantitativa) i qui ha realitzat l'avaluació?

Internament, anualment s’avaluen inicialment tots els infants que han sol·licitat el suport en les activitats, per a la distribució dels mateixos en els dies/horaris/tècnics/grups corresponents.

Durant tot el curs, es fa un seguiment en el funcionament de les activitats i, al finalitzar l’activitat, s’elabora un informe final d’evolució dels infants.

A nivell quantitatiu, es fa un seguiment del número d’infants participants.

L’avaluació es fa des de la Secció d’Esports i l’empresa de serveis esportius.

 

  • Descrigui observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials (Principals transformacions produïdes)

El programa es va iniciar amb un grup molt reduït d’infants, però les necessitats de la població han fet que l’increment hagi estat exponencial.

Aquest creixement, molt positiu a nivell social, suposa actualment una saturació dels recursos del propi departament, tant per les necessitats d’anàlisi i avaluació dels infants, com per la capacitat de recursos humans per a la seva execució i la disponibilitat d’espais físics a les nostres piscines.

 

  • Quins són els punts forts de la pràctica? (aspectes innovadors, transformacions )

Programa integrador amb la població infantil amb necessitats educatives especials del Prat.

 

  • Quins són els punts febles de la pràctica?

Limitacions dels recursos existents i demanda creixent.

La publicitat del programa genera cada vegada un major nombre de peticions i, en conseqüència, crea unes grans expectatives a les famílies que difícilment es poden assolir amb els recursos existents.

 

  • Quines són propostes de millora de la pràctica?

Necessitats d’una regulació específica per a la participació en el programa, establint criteris per a facilitar el suport i mecanismes de rotació entre els assistents.

 

 

  • Possibilitat de replicar la pràctica en altres àmbits (Descripció de dificultats o condicions per a replicar la pràctica.)

Programa replicat al Departament d’Educació, amb encara més limitacions de recursos que a Esports (disponibilitat pressupostària).

En tots els casos (Esports i Educació), manca un marc normatiu que reguli la distribució dels suports a infants amb NEE i l’ajusti a les capacitats del servei.

 

Acollida i millora de l’ocupabilitat de persones migrades en situació de vulnerabilitat

ACOL facilita la regularització i inserció laboral de persones migrades.

Acte de cloenda de les activitats d’educació per a una mobilitat segura

Reduir accidents associats a l'ús del telèfon mòbil i patinets elèctrics.

Atenció integrada social i sanitària

Millorar la qualitat de vida de persones amb complexitat social i sanitària.

elprat.ràdio+, l’espai pòdcast del Prat

El projecte adapta la ràdio pública als nous hàbits de consum amb una oferta de pòdcasts a la carta.