Situem l’Educació i la Cultura com a eixos estratègics de ciutat i motors de transformació social. Tenim el repte d’avançar en la construcció d’una societat més igualitària, equitativa, lliure i democràtica; i aquest canvi l’hem de generar a partir de l’Educació i la Cultura, perquè sense un canvi cultural no serà possible un veritable canvi social.
Volem millorar la qualitat de vida de la ciutadania afavorint el desenvolupament cultural i artístic de les persones al llarg de la vida, formant persones amb capacitat crítica, amb una mirada oberta, amb interessos culturals diversos i facilitant les pràctiques culturals.
Igualment posem les condicions per teixir un projecte educatiu global de ciutat que generi contextos d’aprenentatge amb la corresponsabilitat entre els diferents agents educatius i culturals locals.
I tot això ho fem posant les persones al centre de l’acció cultural i educativa, garantint els drets culturals i afavorint una educació de qualitat en condicions d’equitat que permetin fer efectiva la igualtat d’oportunitats en l’accés a la cultura i l’ educació.
Promoure l’educació i la cultura com a eix fonamental de les polítiques públiques municipals.
Afavorir el desenvolupament cultural i artístic de les persones al llarg de la vida.
Millorar l’èxit escolar i personal generant contextos d’aprenentatge adequats, tant en horari lectiu com en horari no lectiu, conjuntament amb els centres educatius i culturals, les famílies i les entitats.
Promocionar el coneixement de la ciutat, el seu patrimoni, la seva història, les tradicions i la cultura popular.
Impulsar el coneixement científic, tècnic i digital.
Impulsar el coneixement del món a través de l’aprenentatge de la llengua anglesa.
Incorporar progressivament al programa Interseccions altres àmbits vinculats al desenvolupament de les persones (esports, igualtat, valors de convivència, etc.).
Consolidar i impulsar els cinc àmbits de desenvolupament del programa Interseccions: Educació en les arts, Impuls de la llengua anglesa, Coneixement de la ciutat, Ciència i tecnologia, i Lectura.
Els objectius d’aquest àmbit, i les actuacions descrites, han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible número 4 (educació de qualitat) i 10 (reduir iniquitats), recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Consolidarem l’impuls de l’àmbit de foment de les pràctiques artístiques: teatre, dansa, música i arts visuals i plàstiques per a totes les edats, articulat en els diferents contextos educatius.
Consolidarem l’Escola d’Arts en Viu i l’Escola d’Arts del Prat com a nuclis de formació, aprenentatge i suport a la creació en totes les arts.
Consolidarem la incorporació d'auxiliars nadius de conversa, dins de l'aula i en activitats extraescolars en tots els centres educatius públics de la ciutat, així com en espais culturals i cívics. Potenciarem els projectes de casals d’estiu en llengua anglesa i promourem l’intercanvi d’estudiants entre països de parla anglesa.
Veure mésS'ha consolidat la incorporació d'auxiliars nadius de conversa, dins i fora de l'aula. Dins del projecte de curs es treballa la connexió d'espais i temps educatius, vinculant centres educatius i centres culturals, que culminarà amb el Festival Spring Festival. S'ha incrementat el nombre d'hores assignat als centres de Formació professional per tal de donar resposta a les seves necessitats i donar suport a aquests ensenyaments.
Continuarem impulsant el coneixement i la vivència de la història, el patrimoni i les tradicions i cultura popular, connectant les entitats i les institucions de la ciutat amb la comunitat educativa.
Potenciarem l’accés al coneixement científic i tecnològic, promovent la seva pràctica de forma innovadora i quotidiana en els centres educatius i en els espais culturals i cívics, de forma que la ciència i la tecnologia tinguin una àmplia presència a la ciutat.
Veure mésAquest curs 22-23 hi ha tres projectes en marxa dins l'àmbit : Inventem i investiguem (3 escoles, BAM, Palmira i OT), Videojocs (Jardins de la Pau, OT i 1 escola) i el Projecte pilot de Comunitat d'energia al Darwin (grup de treball mixt: docents, famílies, alumnat i tècniques municipals).
Generarem nous projectes d’impuls de la lectura a partir de la biblioteca pública als centres educatius i a la ciutat.
Desenvoluparem processos que afavoreixin la inclusió i l’accés de totes les famílies als contextos educatius i culturals de la ciutat.
Elaborarem en el marc d’Interseccions, un projecte estratègic de ciutat que vinculi en una relació de corresponsabilitat les comunitats educatives, culturals, i d’altres àmbits de la ciutat.
S'ha incorporat l'àmbit de les energies renovables a les línies de treball del programa IntersECCions, amb un desenvolupament des de les perspectives eductiva i comunitària
Posarem en marxa un projecte cultural i educatiu que a partir de l’oferta formativa dels centres culturals i en estreta col·laboració amb d’altres propostes educatives i culturals de la ciutat, promourà espais educatius que donin resposta a les inquietuds formatives i culturals de les persones adultes.
Generar contextos i oportunitats educatives per a totes les persones al llarg de la seva vida, en condicions d’equitat i des d’un punt de vista inclusiu que permetin fer efectiva la igualtat d’oportunitats.
Seguir apostant per l’etapa educativa 0-3, com una etapa fonamental en el desenvolupament dels infants.
Projectar una ciutat educadora que impulsa la innovació i la qualitat educativa a tots els centres educatius tant en l’horari lectiu com en l’extraescolar.
Seguir potenciant la formació professional generant col·laboracions i sinèrgies entre el món educatiu, el teixit productiu i l’àmbit institucional, de manera que sigui una formació de qualitat i que doni respostes a les necessitats de formació i professionalització del segle XXI.
Fer intervencions als centres educatius millorant la qualitat dels equipaments i adaptant-los als requeriments dels projectes educatius innovadors.
Seguir impulsant la participació i la implicació de les famílies i de la comunitat en el projecte educatiu de ciutat.
Els objectius d’aquest àmbit, i les actuacions descrites, han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible número 4 (educació de qualitat) i 10 (reducció de les desigualtats), recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Consolidarem el nou projecte educatiu marc a les escoles bressol municipals i desenvoluparem un model educatiu 0-6 de ciutat que doni continuïtat pedagògica a aquesta etapa educativa.
Veure mésNou impuls per l'escolarització de l'etapa 0-3: incorporació de la gratituitat pels grups d'infantil de 2 anys, ampliació d'oferta i organització per donar resposta a la demanda derivada d'aquesta mesura i nou model de tarifació social basat en la progressivitat reduint l'aportació mínima de les famílies i ampliant el sostre d'ingressos.
S'han ampliat les oportunitats educatives per a infants i famílies, oferint espais familiars a totes les escoles bressol municipals. S'han implementat models per afavorir projectes més inclusius en aquests espais.
La Guia ja és a la ciutat. Al 2022 s'actualitzarà ja que hi ha noves propostes de serveis i activitats.
Treballarem en el marc del Consell de l’FP amb el conjunt d’agents del territori (instituts, empreses i agents socials) per ampliar l’oferta d’FP a la nostra ciutat en totes les seves modalitats, i de forma especial l’oferta d’FP dual. Adequarem l’oferta a les necessitats productives i de serveis del territori i propiciarem que la ciutadania vegi aquesta formació com una inversió de futur.
Veure mésFinalitzada la diagnosi de l'FP, en procés dinàmic des del Consell d'FP per arribar a confegir el Pla director d'FP. Sectors /àmbits estratègics: Port i energia /mobilitat
Posarem en marxar un projecte de noves oportunitats per aconseguir que els i les joves que ni estudien ni troben feina a causa de la seva baixa qualificació laboral puguin formar-se i millorar les oportunitats per accedir al mercat de treball. En context de crisi econòmica i social que ha agreujat la pandèmia del COVID està provocant de forma general un augment de l’atur i dificultats en el seguiment dels processos educatius i de formació. Aquesta situació s’agreuja entre els sectors de població de joves més vulnerables
Veure mésUn cop finalitzat el procés de diagnosi de Noves Oportunitats Educatives (NOE), aquest curs s'ha definit el circuit d'acompanyament a l'alumnat que abandona prematurament els seus estudis i s'ha posat en marxa el Servei d'acompanyament a aquests joves en col·laboració amb els instituts i l'equip d'assessorament psicopedagògic de la ciutat. S'ha definit el grup de referents NOE i el Pla de Treball del curs.
Treballarem, amb col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat, en la creació d’un servei d’Aula Integral de Suport (AIS), adreçat a l’alumnat que pateix patologies mentals greus, a través de la cessió i adaptació d’espais.
Veure mésRecurs consolidat a la ciutat per donar resposta a les necessitats educatives d'infants i joves en situació de vulnerabilitat. S'incorpora també una figura de recepció/consergeria a l'equipament.
Posarem en marxa un projecte que d’acord amb els instituts de la ciutat ofereixi itineraris personalitzats per tal d’augmentar de manera significativa el nombre de joves que continuen la seva formació en acabar l’ESO, reduint d’aquesta manera l’abandonament escolar prematur.
Tots els projectes i programes d'acompanyament i orientació en la transició a postobligatòria estan en ple funcionament. Des del Suport educatiu BASSA (PEEP) consolidat, l'assistència a les comissions socials dels centres de postobligatòria, el suport per a les sol·licituds de beques i ajuts, la informació de processos de matrícula extraordinària i vacants per alumnat i famílies. També hi ha previstes accions d'orientació a alumnat de 4rt d'ESO, 2n batxillerat (JOAP) i famílies coorganitzades amb els instituts de la ciutat. En ple funcionament també l'Assessoria d'orientació acadèmica i professional.
Desenvoluparem un projecte amb tota la comunitat educativa per abordar i prevenir els processos de segregació escolar, tant a partir de la distribució equilibrada de l'alumnat socialment i educativa més vulnerable com amb el desenvolupament de models educatius innovadors en tots els centres educatius de la ciutat.
Arrel de l'aprovació del nou Decret d'admissió, s'han articulat mesures per afavorir una distribució equilibrada de l'alumnat. S'ha elaborat una diagnosi sobre la distribució de l'alumnat vulnerable a la ciutat. S'ha elaborat un document de presentació que es compartirà amb els agents i espais tant informatius com de decisió per traçar una estratègia de ciutat consensuada. S'ha tancat el procés de preinscripció de curs 22-23 aplicant les següents mesures: A I3 disminució de la ratio a 20 infants, i reserva de places NESE per a afavorir una distribució equilibrada d'aquest alumnat (també a 1r ESO). S'ha constituit una Unitat de Detecció (Acció Social, EAP, centres, OME, inspecció) i una Comissió de participació com a òrgan consultiu per a la planificació de l'oferta educativa.
Incrementarem els ajuts per arribar a totes les famílies que ho necessitin i fer una gestió integral que simplifiqui el procés de sol·licitud i adjudicació.
Veure mésPromourem processos i projectes d’innovació educativa als centres escolars a traves de noves metodologies i pràctiques que afavoreixin l’èxit educatiu, amb vinculació al programa Interseccions.
Veure mésEs consoliden els projectes iniciats els curs passat amb l'Àrea d'Esports i amb l'Àrea d'Acció climàtica. Aquest curs hem posat en marxa noves activitats esportives per a joves als instituts, dins del marc del Club Esport Jove. Amb Acció Climàtica continuem construint un projecte educatiu innovador aprofitant la instal·lació de plaques fotovoltaiques al centre educatiu i creant una comunitat d'energia amb famílies del centre. L'objectiu és connectar espais i temps educatius donant continuïtat als aprenentatges que els infants estan fent a l'escola.
Treballarem amb les AMPA/AFA i els centres educatius de la ciutat per garantir una oferta d'activitats extraescolars de qualitat, diversificada i que atengui a criteris d’igualtat de gènere i d’inclusió social.
Creació nucli de treball intern i anàlisi de les dades existents sobre activitats extraescolars. Ànalisi amb les AMPA i les AFA sobre les condicions de qualitat de les activitats extraescolars. Continuem treballant amb Esports per reactivar l'activitat física als centres de primària en horari extraescolar en col·laboració amb totes les AMPA i AFA de primària de la ciutat i amb les entitats esportives del municipi.
Seguirem promovent la participació de la comunitat educativa i treballarem amb les famílies i les AMPA/AFA per a la seva implicació en el model educatiu de ciutat.
Suport i acompanyament a les AFA/AMPA per tal d'actualitzar juntes i certificats digitals de l'entitat per tal de poder realitzar tots els tràmits administratius necessaris. Formació pratfamilies, projecte NODUM ERDISC UAB finalitzat. Redefinició de les estructures de coordinació i participació de les AMPA i AFA incorporant les estructures pròpies del PLIA i TLIA (Taula Local Infància i Adolescència) i les eleccions al Consell d'Educació Municipal (2022). S'han planificat els continguts de treball a llarg del curs 22/23 del consell d'Educació municipal
Continuarem impulsant el Consell d’Infants com a plataforma de participació dels infants a la ciutat.
Veure mésAquest curs 2021-22 ja s'ha tornat a renovar el Consell, s'han celebrat 3 sessions ordinàries (totes presencials). S'ha consolidat la nova seu per adaptar -nos a les recomanacions per mantenir la presencialitat. S'ha fet 1 reunió informativa amb les noves famílies de forma presencial. S'ha fet l'Acte de Renovació de Forma presencial (10 de desembre). El Consell ha començat a treballar entorn a la millora de la participació dels infants al Prat, connectant-se amb el PLIA. El Consell ha intervingut a l'acte de presentació del PLIA, i ha participat de forma activa al diagnòstic del nou Pla.
Promourem als instituts de la ciutat el desenvolupament d'activitats fora de l’horari lectiu per part del teixit cultural i esportiu de la ciutat.
S'han definit els objectius educatius i comunitaris que es volen assolir.S'han definit els objectius educatius i comunitaris que es volen assolir. S'ha desenvolupat un document que defineix els principis, organització, processos i condicions per poder accedir als espais dels centres per part d’entitats culturals i esportives fora de l’horari lectiu. Aquesta definició s'ha fet de manera compartida entre els departaments d'Esports i Educació. S'està desenvolupant un projecte de promoció de l'Esport que te per objectiu aprofitar aquesta obertura per afavorir la promoció del projecte Esport Jove i altres activitats esportives
Consolidarem progressivament el projecte de Camins escolars a la ciutat, des d'una perspectiva de desenvolupament comunitari i convivència ciutadana, que redueixi l’ús dels vehicles particulars per acompanyar els infants a l’escola.
Finalitzades totes les actuacions de manteniment, senyalització, urbanístiques i de mobilitat de la primera fase del camí escolar.
Promourem, conjuntament amb els centres educatius i les entitats, la pràctica esportiva de qualitat i amb valors al conjunt de centres educatius de la ciutat.
Veure mésCreació d'un document que defineix els principis, organització, processos i condicions per poder accedir als espais dels centres per part d’entitats culturals i esportives fora de l’horari lectiu. Aquesta definició s'ha fet de manera compartida entre els departaments d'Esports i Educació. Continua en marxa el Grup de Treball amb especialistes d'Educ. Física dels instituts de secundària (i referents tècnics d'Esports i Educació) per reactivar l'activitat física entre els joves, s'han establert objectius comuns i estratègies compartides que ens han portat a ampliar l'oferta del Club Esport Jove a l'Institut Salvador Dalí, com a centre pilot. Durant aquest curs valorarem l'experiència i si s'escau ampliar l'oferta a altres centres el proper curs.
Executarem les obres de millora i adequació al centre Escola Pepa Colomer per adaptar-lo com a institut/escola.
Obres en execució.
Portarem a terme les reformes de millora a la cantina-menjador de l’Institut Escola del Prat.
Veure mésS'ha'identificat la necessitat d'acondicionar l'espai cantina. S'ha aprovat tant el pressupost i s'ha aprovat com el projecte, que s'ha compartit i consensuat amb el centre. S'ha executat l'obra a l'estiu 2021
Garantir el ple exercici dels drets culturals de la ciutadania.
Millorar la qualitat de vida de les persones, afavorint el seu desenvolupament cultural al llarg de la seva vida i posar les condicions que afavoreixin una ciutadania conscient, lliure, crítica i feliç.
Garantir el dret d’accés, participació i pràctiques a la vida cultural, per avançar en el procés de transformació social a través de la cultura.
Enfortir la identitat col·lectiva a través del coneixement de la història i de la conservació i difusió del patrimoni material, immaterial i documental.
Treballar en clau d’equitat, removent els obstacles que impedeixen la lliure participació a la vida cultural, garantint la no discriminació i la igualtat de gènere, afavorint la diversitat cultural a través de les relacions, el diàleg i l’intercanvi cultural entre individus i col·lectius, i removent els obstacles que impedeixen la lliure participació en la vida cultural.
Potenciar la mirada comunitària en els projectes culturals afavorint la participació de la ciutadania i reforçant el teixit associatiu.
Els objectius d’aquest àmbit, i les actuacions descrites, han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible número 4 (educació de qualitat) i 10 (reducció de les desigualtats), recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Elaborarem una ordenança d’usos de tots els centres culturals de la ciutat que allotgen entitats, institucions, ciutadania i altres agents, amb una definició clara dels criteris d’utilització i de funcionament.
Seguirem desplegant el sistema d’Arts en Viu amb la connexió de tots els equipaments, projectes i agents culturals de la ciutat que treballen les arts escèniques.
Desenvoluparem el projecte del Teatre L’Artesà com a principal motor del sistema d’Arts en Viu amb una programació rica, diversa, situada, amb propostes contemporànies i accions comunitàries.
Potenciarem l’Escola d’Arts en Viu en totes les seves disciplines: música, teatre i dansa com a principal actiu quant a la formació i la dinamització comunitària.
Implantarem el sistema de tarifació social segons la renda per facilitar un accés encara més equitatiu a l’Escola d’Arts en Viu.
Elaborarem el mapa de la creació local i donarem suport als creadors i creadores de la ciutat en els diferents àmbits artístics, per al desenvolupament dels seus projectes.
Promourem projectes amb una visió comunitària als tres centres cívics de la ciutat, connectats amb la comunitat de referència i amb la ciutat.
Reformularem i actualitzarem el projectes de la biblioteca, impulsant els projectes de foment de la lectura als centres educatius, a les entitats i a la comunitat.
Elaborarem el projecte de Museu del Prat i el Centre d’Interpretació del Territori a l’edifici de la Granja La Ricarda.
Seguirem donant suport a les entitats culturals com a actiu cultural de gran valor per a la ciutat, promovent la participació de la ciutadania i fomentantles relacions entre col·lectius i cultures.
Continuarem donant suport als grups i entitats que treballen la cultura popular a la ciutat com l'expressió més comunitària del fet cultural, que reconeix la dimensió històrica, simbòlica i identitària dels fets que representen, i que cohesionen a la comunitat.
Estudiarem la viabilitat d’aprofitament de la finca de Cal Monés, incloent les possibilitats que ofereix la masia com a patrimoni històric local.
S’han iniciat els estudis urbanístics per donar un ús d’interès ciutadà tant de la Masia com de l’entorn, així com les fórmules de gestió per a garantir la preservació de la Masia. Actualment s’està treballant en un programa de possibles usos en col·laboració amb diferents entitats.
Elaborarem un projecte de millora de les instal·lacions del Centre Cívic Delta, un cop signada la cessió de l’equipament per part de la Generalitat de Catalunya.
Desplegar el Pla Jove 2018-2022.
Afavorir la construcció de vides igualitàries, lliures i dignes.
Donar suport a la salut en el desenvolupament personal i emocional.
Facilitar la participació i implicació de la població jove en la vida de la ciutat.
Garantir una oferta d’oci, lleure i cultura àmplia i diversa.
Consolidar el projecte d’intervenció socioeducativa al medi obert.
Els objectius d’aquest àmbit, i les actuacions descrites, han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible número 4 (educació de qualitat) i 10 (reducció de les desigualtats), recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Ampliarem el projecte de Zona Jove durant la setmana a diferents espais de la ciutat fora de l’horari lectiu.
Consolidarem el projecte Medi obert, adreçat als joves, amb la presència d’educadors a tots els barris, per facilitar la convivència i l’aprofitament dels recursos del municipi.
Continuarem cercant fórmules d’emancipació residencial per als joves de la ciutat, que els permetin desenvolupar el seu projecte de vida autònoma. I ho farem incorporant la perspectiva dels i les joves en totes les promocions públiques d’habitatge.
Farem un desplegament específic en el marc de les accions del Pla Jove adreçat a la franja 12-14 anys que responguin a les especificitats d’aquestes edats.
Assegurarem que el conjunt d’actuacions del municipi incorporin la visió de la igualtat en tots els sentits, amb especial atenció a les violències masclistes.
Consolidarem el treball del referent d’ocupació juvenil, impulsant un treball conjunt amb els instituts i els agents econòmics i socials per potenciar la inserció laboral dels i les joves.
Potenciarem els diferents serveis de suport als i les joves estudiants i mantindrem la convocatòria d’ajuts per als estudis de grau superior.
Incrementarem l’atenció de l’assessoria d’orientació personal i els seus projectes amb col·lectius diversos i la xarxa de professionals per a la salut mental.
Innovarem metodologies des del món virtual al carrer, els grups no formals, els consells o les associacions per facilitar la participació dels joves.