divendres, 23 octubre, 2020 - 14:00
L’Ajuntament del Prat de Llobregat posa en marxa aquest mes d’octubre la segona edició del procés de pressupostos participatius, a través del quals la ciutadania podrà decidir a què destinar 2,5 milions d’euros del pressupost municipal d’inversions del període 2020-2023.
Coincidint amb aquest procés de pressupostos participatius, l’Ajuntament del Prat estrena la nova plataforma virtual Decidim , que permetrà intensificar la participació online de la ciutadania en l’actual context de pandèmia sanitària. La nova plataforma virtual, accessible des de l’espai web de Participació de l’Ajuntament també servirà a partir d’ara per articular d’altres processos de participació de la ciutat. A més, al nou espai web, es farà difusió d’espais de participació que funcionen amb regularitat com els Consells municipals.
Els Pressupostos participatius permeten fomentar la participació de tota la ciutadania -tant de les persones que estan associades com d’aquelles que no ho estan-, per conèixer en major mesura la seva opinió sobre les necessitats de la ciutat i ajustar la inversió municipal en conseqüència.
En aquest procés de pressupostos participatius, la ciutadania decidirà a què destinar 2,5 milions d’euros del pressupost municipal d’inversions, el destinat a finançar béns que perduren en el temps (no activitats, serveis o subvencions). Així per exemple, es tracta d’inversions en millores a l’espai públic (urbanització d’espais, remodelació de carrers, etc), als equipaments municipals o en infraestructures i mobiliari urbà (bancs, papereres, jocs...).
Respecte a la primera edició dels pressupostos participatius (2016-2019), les inversions municipals que se sotmeten a votació en aquest segon procés representen 500.000 euros menys. Aquesta reducció té a veure amb l’esforç econòmic extra que l’Ajuntament està realitzant per pal·liar l’impacte socioeconòmic de la Covid. Concretament, aquests 500.000 euros de diferència es destinaran a subvencionar projectes d’innovació i digitalització, en el marc de l’estratègia de reconstrucció de la ciutat arran de la crisi de la COVID-19, consensuada per l’Ajuntament amb els agents socials i econòmics de la ciutat.
Etapes del procés de pressupostos participatius
La primera fase del procés de pressupostos participatius, la presentació i recollida de propostes, arrencarà dilluns vinent, 26 d’octubre, i s’allargarà fins el 22 de novembre. Per a aquest procés, s’han establert dos tipus de propostes atenent a la quantitat d’inversió necessària: els projectes “petits” de fins a 200.000 euros i els “grans”, d’entre 200.000 i 500.000. Les propostes es podran presentar per primer cop a través de la plataforma Decidim. Si bé durant el primer procés de pressupostos participatius (2016-2019) ja es podien presentar propostes online, no es comptava encara amb aquesta plataforma que facilitarà i aglutinarà a partir d’ara els processos de participació virtuals de la ciutat, optimitzant l’ús dels mitjans digitals amb aquesta finalitat.
En una segona fase, durant el gener de 2021, es faran tallers deliberatius entre les persones que hagin fet propostes d’un mateix àmbit per tal de poder ajustar-les i consensuar-les.
Posteriorment, una tercera fase, entre febrer i març de l’any vinent, es dedicarà a l’avaluació tècnica de valoració i validació de les propostes sorgides als tallers. Una comissió formada tant per representants de la ciutadania (associacions veïnals i ciutadans i ciutadanes que van prendre part del procés anterior) com per personal tècnic municipal acabarà de decidir quines propostes se sotmetran a votació. S’inclouran les propostes que corresponguin a competències municipals, siguin viables tècnicament, econòmicament i legalment, que no estiguin ja previstes per part de l’Ajuntament, que puguin ser considerades una inversió i que respectin les mesures de sostenibilitat local i global, donant resposta a una necessitat concreta del municipi i no siguin contradictòries amb el model de ciutat.
La quarta fase seran les votacions ciutadanes, previstes per al període comprès entre el 12 d’abril i el 2 de maig de 2021. Cada ciutadà i ciutadana del Prat podrà votar com a màxim una proposta “gran” (de fins a 500.000 euros) i fins a quatre propostes “petites” (de fins a 200.000 €).
Finalment, en un darrera fase, es farà un retorn dels resultats a finals de maig de l’any vinent, per anunciar les propostes més votades que es portaran a terme. Concretament, és previst executar entre 6 i 10 projectes “petits” i un parell de grans, en ordre de votació i fins a esgotar el pressupost.
En el procés hi podran participar les persones empadronades al Prat a partir de 16 anys. Les associacions inscrites en el Registre Municipal d’Entitats també podran fer propostes.