dimecres, 13 maig, 2020 - 13:45

L’Ajuntament instal·la a La Palmira una Oficina Integral d’Atenció Social per reforçar l’atenció front a l’emergència social de la Covid-19

Oficina Integral d'Atenció Social 1

L’espai centralitza la Unitat de Primera Atenció de Serveis Socials (UPASS), els Equips Bàsics d’Atenció Social (EBASS) i la nova oficina de tràmits, recentment creada i que seguirà prestant servei un cop superada la crisi.

 

L’Ajuntament del Prat ha instal·lat al Centre Cívic Palmira Domènech una Oficina Integral d’Atenció Social (OIAS). Per tal de fer front a l’emergència social que també ha comportat la crisi sanitària de la Covid-19, aquesta oficina, que va entrar en funcionament dilluns passat, s’ocuparà d’atendre les llars més colpejades per la situació actual.

L’Ajuntament ha posat en marxa aquesta oficina, perquè, davant de les necessitats urgents de les persones més afectades per l’actual crisi social i sanitària, en molts casos el model d’atenció telemàtic o semi presencial no és suficient. L’OIAS permetrà fer el seguiment i tractament presencial de les persones que ho requereixin i en seguiment per part dels serveis d’acció social. Cal tenir en compte que l’augment dels tràmits administratius i la necessitat de donar suport i acompanyament per sol·licitar les diferents línies d’ajut social de diferents nivells administratius requereixen d’una atenció social presencial i especialitzada.

De fet, un dels serveis que acollirà la nova OIAS és la nova oficina de tràmits. Un equip específic donarà suport per a la tramitació d’ajuts i suports econòmics i d’altres gestions socials. La creació d’aquesta oficina formava part dels projectes previstos al Pla d’Actuació Municipal (PAM) i s’ha avançat la seva posada en marxa per millorar la resposta a la crisi social derivada de l’emergència sanitària. L’OIAS també acull la Unitat de Primera Atenció de Serveis Socials (UPASS) i els Equips Bàsics d’Atenció Social (EBASS).

En l’actual context d’emergència sociosanitària, l’OIAS garantirà tant a les persones ateses com al personal del Servei d’Acció Social els paràmetres requerits en aquests moments pel que fa a la seguretat sanitària i la salut laboral, així com el material de protecció necessari (mascaretes, guants...).

L’Oficina prestarà els següents tipus d’ajut:

  • Tramitació dels ajuts socials municipals: targeta moneder, suports urgència social, ajuts d’activitats estiu i extraescolars, tràmits de la Llei de dependència, ajuts del Punt solidari, bonificacions per al transport públic, informes socioeconòmics, beques de menjador, subvencions de l’IBI, Servei d’ajuda domiciliària, Àpats a domicili, etc.
  • Orientació, suport i assessorament en tràmits socials dels diferents nivells de l’administració (autonòmic o estatal).
  • Primera atenció dels Serveis Socials Bàsics.
  • Atenció presencial a les persones en seguiment als serveis socials bàsics en què aquesta és imprescindible.
  • Atenció del Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD),  del servei d’assessorament jurídic  i del servei de suport psicològic.

En fases posteriors, s’ampliran els serveis prestats des de l’OIAS amb d’altres adreçats a les persones cuidadores o a l’atenció de la salut mental.

D’aquesta manera, l’Oficina centralitzarà els diferents serveis de suport social municipals en un mateix espai, per facilitar-ne l’accessibilitat a la ciutadania. També  posarà en marxa nous circuits de procediments per desburocaritzar els serveis socials bàsics. És un equipament d’atenció presencial que posa el focus en la ciutadania i les seves necessitats. En aquest sentit, també es farà un tractament de la informació i de les demandes que adreci la ciutadania a l’oficina per tal que sigui una font de millora de les polítiques municipals d’atenció a les persones.

L’equip de l’OIAS estarà format per 22 professionals. L’horari d’atenció al públic de l’Oficina Integral d’Atenció Social és de dilluns a divendres de 9 a 13.30 h. També s’hi pot contactar per telèfon al 933790050 (Ext 5494 o 5495) o per correu electrònic (oficinasocial@elprat.cat)

Reorganització dels Serveis Socials Bàsics del Prat

La posada en marxa de la nova oficina s’emmarca en la reorganització dels Serveis Socials Bàsics del Prat en el context de la Covid-19. Des de l’inici del confinament, s’han desplegat un conjunt de serveis per donar resposta social davant de l’emergència sanitària. S’ha prioritzat l’atenció a les persones grans de la ciutat, ja estiguessin o no en seguiment de serveis socials, i d’altres col·lectius en situació de vulnerabilitat. Durant aquest període, s’han mantingut actius un gran nombre de serveis d’atenció social per cobrir diferents necessitats (atenció d’emergències socials, necessitats alimentàries, suport psicològic i emocional, intervenció socioeducativa, allotjament d’urgència per a persones sense llar, suport a residències, acompanyament a la gent gran i prevenció de la soledat no volguda, etc).

En molts d’aquests serveis, s’ha detectat un augment molt significatiu de les demandes d’atenció social, especialment pel que fa a la cobertura de necessitats bàsiques i problemàtiques vinculades a l’àmbit relacional, que han portat l’Ajuntament a avançar l’obertura de l’OIAS.

Descarregar

(2)
(2)

Compartir

A les xarxes