dilluns, 6 febrer, 2023 - 14:15
“L’ampliació de la tercera pista no es farà perquè no és possible”: així ho ha traslladat l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, a la comissió de Foment del Treball que debat sobre el futur de la infraestructura. El batlle pratenc ha atès aquest dilluns una invitació per participar en aquest fòrum empresarial, de la mateixa manera que s’ha reunit i ha atès moltes altres invitacions per traslladar la postura unànime de la ciutat del Prat contra l’ampliació de la infraestructura. A la sessió de treball de la comissió, l’alcalde Mijoler ha explicat per què la UE mai permetrà l’ampliació i ha urgit els seus membres a descartar aquesta proposta, tal i com la descarta l’acord de pressupostos de la Generalitat, per treballar en un model aeroportuari de país que no envaeixi espais naturals i garanteixi tant la competitivitat de l’aeroport com la sostenibilitat i la preservació del Delta del Llobregat.
“Ho podem comparar amb una reforma a casa: no pots ampliar la cuina senzillament tirant un envà perquè al costat hi ha, per exemple, l'habitació dels nens. L’espai és el que és i no és ampliable. Però pots fer-la més eficient canviant electrodomèstics”: amb aquest símil ha explicat l’alcalde Mijoler el posicionament que ha traslladat a la comissió, que es reuneix a porta tancada, en sortir als mitjans de comunicació. Ho ha fet sota una imatge que també ha mostrat al grup de treball, i que simula com afectaria al litoral deltaic i a l’aeroport les previsions més pessimistes d’augment del nivell del mar del Panell intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic de l’ONU.
“Ens trobaran sempre si parlem de model aeroportuari de país, si parlem de com esdevenim un país de trens, i de com fomentem la intermodalitat”, ha explicat l’alcalde Mijoler, que ha recordat que no dubtarà en exposar el posicionament de la ciutat del Prat sempre que calgui a qui calgui. “Però he deixat molt clar que l'aeroport és una infraestructura grisa que ja va definir els seus límits fa 30 anys, i que on acaba la tanca comença una infraestructura verda, els espais protegits del Delta, que tal i com ha dit la Comissió Europea necessiten molta mes protecció i estan pendents de l'ampliació de zones ZEPA que està tramitant la Generalitat”. “Per tant el nostre posicionament és que l’aeroport no es pot ampliar ni un pam mes”, ha reiterat Mijoler.
“Una derrota d'Aena i del PSC”
En aquest sentit, el batlle pratenc ha recordat que l’acord per desbloquejar els pressupostos de la Generalitat eviten un cop més assumir l’ampliació que va proposar Aena el 2019 i, enlloc d’això, opten per crear una comissió d’estudi per modernitzar la infraestructura. “Es recull el que venim defensant des del Prat des de sempre. És una derrota d'Aena i del PSC, de la ministra Raquel Sanchez, de Salvador Illa, de Jaume Collboni, i també de Maurici Lucena. L’ampliació queda descartada de nou per poder parlar amb serenor de quin model aeroportuari de país ens cal”, de com reduïm les emissions del transport aeri, i inclús de quin model turístic cal promoure, ha insistit l’alcalde del Prat.
En aquest context, l’alcalde ha recordat que fa molt de temps que l’Ajuntament del Prat ha presentat propostes per avançar cap a aquest model aeroportuari de país, per exemple de la mà de l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), i en línia amb els documents que han presentat altres entitats a banda de Foment com la patronal de la petita i mitjana empresa PIMEC.
Invertir per protegir la Ricarda
De fet, l’alcalde Mijoler ha traslladat aquest estudi conjunt de l’Ajuntament del Prat i la PTP, així com d’altres treballs tècnics, a la comissió. També hi ha aportat la declaració institucional adoptada de forma unànime per tots els grups municipals de l’Ajuntament del Prat en contra de l’ampliació de l’aeroport i en defensa del Delta, així com les més de 53.000 signatures de ciutadans i entitats de la ciutat i del país en suport a aquest posicionament. El paquet de documentació entregat per l’alcalde del Prat inclou també documentació que desmenteixen la “fake new” difosa àmpliament segons la qual la Ricarda seria un estany artificial i es podria reproduir en un altre espai del Delta.
Pel que fa a la conservació dels espais naturals, el batlle ha recordat que “no val dir que com que s’han degradat, ens els podem carregar”, i que el que reclama Europa és justament que es reverteixin els impactes ambientals negatius que han tingut anteriors ampliacions. En aquest sentit, ha recordat que la Generalitat ja va anunciar el juny passat al Prat, a través de la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, la mobilització de recursos per protegir millor tant els espais naturals com els agraris del Delta i ha urgit a que aquestes inversions es facin efectives.