divendres, 1 febrer, 2019 - 11:15

Tres noves cooperatives escolars a les escoles Joan Maragall i Bernat Metge del Prat de Llobregat

Presentació de les cooperatives escolars Joan Maragall i Bernat Metge (curs 2018-2019)

Presentació de les cooperatives escolars (foto: Ajuntament del Prat)

El projecte permet apropar el món de l’economia social i solidària i els principis del cooperativisme a l’escola.

Tot i ser una simulació, el procés és el més real possible i consta de diverses fases: la constitució i legalització de la cooperativa,  el disseny dels elements gràfics, l’elecció del producte a elaborar i la seva venda per destinar fons a projectes socials de la ciutat, elegits pel propi alumnat.

 

Aquest curs, s’han format al Prat de Llobregat tres noves cooperatives escolars a les escoles Joan Maragall i Bernat Metge. Es tracta d’una experiència, que simula de la forma més real possible el procés de creació d’una cooperativa i que pretén apropar l’alumnat als valors del cooperativisme i l’economia social i solidària: la participació voluntària i oberta, la gestió democràtica, l’interès per la comunitat o la participació econòmica de les persones sòcies en un projecte comú.  Les cooperatives escolars d'aquest curs es van presentar el passat 22 de gener, amb la presència de les tinents d'alcalde i regidores de Promoció Econòmica i Educació, Marta Mayordomo i Pilar Eslava, respectivament. L'acte es va celebrar al Centre de Promoció Econòmica. 

L’Escola Joan Maragall se suma per primera vegada a aquesta iniciativa,  mentre que en el cas del Bernat Metge és el segon curs que impulsa el projecte. L’Ajuntament del Prat, a través de les regidories de Promoció Econòmica i Educació, va posar en marxa aquest projecte a principis del curs escolar 2017-2018 en el marc del programa “Cultura emprenedora a l’escola” de la Diputació de Barcelona.

Al Joan Maragall, amb dues línies, s’ha constituït una cooperativa escolar diferent per cada grup d’alumnes de 5è de primària. Es tracta de les cooperatives “J.M.A” i “Maragall”. En el cas del Bernat Metge, amb una línia, s’ha format la cooperativa “Crazy Kids” també amb alumnes del mateix curs. L’any passat, en aquesta escola es va formar la cooperativa “25 cracks” amb un altre grup d’alumnes, que ja van finalitzar el projecte amb la venda de productes artesanals a benefici de la Fundació Rubricatus a finals de curs.

Tots els alumnes implicats són socis fundadors de la cooperativa. El procés dura tot el curs i consta de diverses fases: la constitució i legalització de la cooperativa (triant el seu nom, els seus representants, elaborant els estatuts, determinant el capital social...),  el disseny dels elements gràfics, l’elecció del producte a elaborar, la seva venda i, finalment, la destinació d’una part dels beneficis a projectes socials de la ciutat, elegits pel mateix alumnat.

Durant tot aquest procés, l’alumnat, no només desenvolupa competències formatives (lingüístiques, matemàtiques, digitals, artístiques...), sinó que també aprèn que hi ha un model econòmic alternatiu al tradicional, que posa el benestar de les persones al centre enlloc del lucre i els beneficis. 

Suport d’entitats de l’economia social en les diferents fases del projecte

Durant el primer trimestre del curs escolar, l’alumnat ha donat els primers passos per posar en marxa la cooperativa, una fase inicial en què han fet diversos tallers i han rebut assessorament extern, principalment per part d’entitats de l’economia social i solidària del municipi, com la Cooperativa Obrera de Viviendas i Som Connexió (que els han assessorat sobre com formar una cooperativa i triar el seu nom) i l’Empresa d’Inserció en disseny gràfic i multimèdia Inmenta de l’Associació Saó Prat (per al disseny del seu logotip). A més, l’entitat de finances ètiques Fiare els assessorarà per si necessiten demanar un crèdit per elaborar els seus productes. D’altra banda, els tècnics municipals d’economia social els explicaran les diferències entre les formes jurídiques de cooperativa i societat anònima, i els ajudaran a pensar a posar preus als seus productes.

Durant els propers dos trimestres del curs escolar, els alumnes desenvoluparan els prototips dels productes artesanals, els fabricaran i els posaran a la venda durant el mes de maig.

Descarregar

(2)
(1)

Compartir

A les xarxes