Projecte Itineraris de Coneixement de la Ciutat (curs 21-22)
Proposta educativa impulsada per l’Arxiu municipal del Prat i els programes de Cultura popular i Patrimoni adreçada a alumnat de totes les etapes educatives, que ofereix diverses activitats interrelacionades en forma d’itinerari per tal d’acostar i donar a conèixer la ciutat, la seva cultura popular i tradicional i la seva història i patrimoni.
Iniciat aquest curs 2021-2022, els objectius del projecte són posar a l’abast de la comunitat educativa un conjunt d’activitats interrelacionades que permeti a l’alumnat aprofundir en el coneixement de la ciutat del Prat de Llobregat; afavorir una experiència d'aprenentatge al voltant del medi social, la història, el patrimoni i la vida en societat; i reconèixer l’escola com a espai de coneixement i de proximitat, vinculant-la amb l’entorn, tot reforçant els vincles de l’alumnat amb la ciutat i despertant-ne l’interès pels elements patrimonials, els espais i els edificis més emblemàtics del Prat.
El projecte s'adreça a l'alumnat de totes les etapes educatives de centres educatius de la ciutat, això és, des de l’escola bressol, a infantil, a primària i a secundària obligatòria i post-obligatòria. Les diferents propostes que s'inclouen dins els itineraris es realitzen al llarg de tot el curs escolar.
Respecte a la metodologia de treball, es proposen 25 activitats que estan agrupades en itineraris seguint tres eixos temàtics amb una visió de continuïtat i adaptada al disseny curricular de cada cicle, incloent-hi a cada curs o etapa una proposta de l’àmbit, de manera que, al final de la formació l’alumnat hagi adquirit un coneixement ampli del Prat. Tot seguit es detallen els diferents eixos de treball:
- Cultura tradicional i popular: Quines són les manifestacions culturals pròpies del territori? Quin és l’origen i el significat d’aquestes festes? Descobrir Diables i Bestiari, Castellers, Gegants, Dansaires, etc. Quines són les manifestacions del calendari popular festiu del Prat? Reconèixer el Carnaval, la Festa Major, el Nadal i els Reis, les entitats de cultura popular, les figures del seguici festiu, etc.
- Història i patrimoni: Quina és la història del Prat? Conèixer la història de la ciutat, facilitar la reflexió sobre la memòria històrica i descobrir els elements, els espais i els edificis emblemàtics que formen part del patrimoni de la ciutat.
- Eines per la recerca: Com fer una bona recerca històrica? Aprofundir en el concepte d’arxiu, les fonts documentals i les tècniques d’investigació i recerca històrica, i aprendre a aplicar aquestes eines a altres disciplines i matèries.
Participació dels centres educatius
En aquest primer curs de desenvolupament, han participat: 1 escola bressol, 3 escoles de primària i 1 institut. A continuació s'expliquen els grups-classe implicats i el total de propostes realitzades aquest curs:
Escola Bressol La Granota | Han participat els infants de Nivell 2 (4 grups, 80 alumnes) en 1 activitat d’Història i Patrimoni. |
Escola Jaume Balmes | Han participat els cursos de P3 a 5è (254 alumnes) en 6 activitats de Cultura tradicional i popular, d’Història i Patrimoni i d’Eines per la recerca. Ho han fet des del projecte transversal d’escola “El Prat, el nostre patrimoni”: més enllà de les activitats d'itineraris, s’han realitzat visites per espais de la ciutat, s’han creat disfresses amb símbols patrimonials del Prat, s’ha proposat un treball del patrimoni vinculat a diversos projectes de l'escola i d'Interseccions, i s’ha organitzat una Setmana Cultural entorn el patrimoni pratenc que s’ha compartit amb les famílies i altra gent del barri. |
Escola Jacint Verdaguer | Han participat els cursos de P5 a 5è (300 alumnes) en 11 activitats de Cultura tradicional i popular, d’Història i Patrimoni i d’Eines per la recerca. |
Institut Ribera Baixa | Han participat els cursos de 1r, 2n i 4t d’ESO i 1r de Batxillerat (377 alumnes) en 6 activitats de Cultura tradicional i popular, d’Història i Patrimoni i d’Eines per la recerca. |
Escola Ramón Llull | Ha participat el curs de 5è (100 alumnes) en 1 activitat d’Història i Patrimoni i d’Eines per la recerca. Ho han fet des del projecte d’Arts Visuals en el qual han treballat la identitat i la cultura visual. |
Coordinacions internes amb l'equip
L’Arxiu Municipal treballa de la mà amb les persones referents de cada centre educatiu per tal de concretar les propostes d’itineraris que es realitzaran cada curs. S’acorden els grups-classe, les activitats i el calendari que es seguirà en cada centre, i es proporciona material de suport de les propostes per tal que les docents puguin continuar amb el treball de les temàtiques a l’aula.