Projecte LECXIT (curs 21-22)
Persones voluntàries acompanyen infants de primària mitjançant sessions conjuntes de lectura oral per tal de millorar la comprensió i promoure el gust lector
Impulsat el curs 2011-12 per la Fundació Jaume Bofill i el Departament d’Educació de la Generalitat, esdevé un projecte municipal impulsat pel Departament municipal d' Educació en col·laboració amb el Punt del Voluntariat des del curs 2014-15 fins l'actualitat.
Els objectius del projecte son millorar la comprensió lectora alhora que es potencïa el gust lector dels infants de primària participants, implicar a les famílies en el procés d'acompanyament de la lectura dels seus fills i filles i implicar la comunitat del Prat i a jovent d'instituts en un projecte de ciutat.
El projecte s'adreça a alumnat de primària (de 4t i 6è) de 8 escoles i implica a persones voluntàries de la ciutat, entre elles, joves de 4 instituts públics que son alumnes del Servei Comunitari. A més, compta amb la col·laboració de famílies i de la Biblioteca Antonio Martín.
- El projecte des de les escoles
Setmanalment i en horari extraescolar, l'alumnat participa de sessions grupals conduïdes per una dinamitzadora LECXIT. Durant una hora, els infants realitzen diferents dinàmiques lectores que afavoreixen la comprensió i el gust per la lectura mentre es generen vincles amb el grup. Paral·lelament, l'alumnat comparteix estones de lectura amb la seva parella lectora, que és una persona voluntària. S'ofereix als infants una àmplia gama de llibres que poden escollir i, al llarg del curs, també visiten la Biblioteca Antonio Martín per gaudir de moltes més propostes lectores motivadores.
- El projecte des dels instituts i amb el voluntariat
La figura del mentor/a és indispensable per dur a terme el projecte. Aquests mentors/es son persones de la ciutat que volen realitzar un voluntariat o bé alumnes de secundària, que escullen realitzar el seu servei comunitari en el LECXIT. El servei comunitari segueix els principis de la metodologia ApS on l’alumnat respon a una necessitat social alhora que n’extreu coneixements i aprenentatges a partir de la pràctica.
Els mentors i les mentores reben formació i seguiment durant tot el curs. A l’inici del projecte s’imparteix una formació inicial que aporta coneixement bàsics en relació a la tasca del mentor/a, ofereix eines i recursos per treballar la lectura, i esdevé una trobada participativa que afavoreix gestar vincles de confiança i cohesió amb el grup. Seguidament s’acompanya en la sessió d’acollida, quan es troben totes les persones voluntàries d’un centre, aportant informació sobre els espais i recursos que utilitzaran i s’ofereix material de suport. A més, durant el curs es convoquen trobades periòdiques on compartir experiències, estratègies de dinamització, i també dificultats i dubtes que s’aborden conjuntament.
> Per ser voluntari/a al Lecxit cal adreçar-se al Punt del Voluntariat, acudint presencialment a les Cases d'en Puig, trucant al 93 379 00 50 (extensió 5600) o enviant un correu electrònic a voluntariat@elprat.cat.
Treball a l'aula
Tot seguit es descriuen les especificitats del desplegament del projecte a cada centre així com les dades de voluntariat implicat per aquest curs.
Esc H. Josep Tarradellas | Alumnat de 4t, 5è i 6è. Format presencial. Sessions grupals dinamitzades + activitats amb les parelles lectores. |
Esc Jaume Balmes | Alumnat de 5è i 6è. Format presencial. Sessions grupals dinamitzades + activitats amb les parelles lectores. |
Esc Jacint Verdaguer | Alumnat de 4t. Format híbrid (1r trim.): Dos grups estables que van rotant d'espai:, una setmana un grup fa activitat grupal dinamitzada mentre l'altre grup es connecta telemàticament amb la seva parella lectora. Format presencial (2n i 3r trim.): sessions grupals dinamitzades + activitats amb les parelles lectores. |
Esc Galileo Galilei | Alumnat de 4t. Format híbrid. Dos grups estables que van rotant d'espai: una setmana un grup fa activitat grupal dinamitzada mentre l'altre grup es connecta telemàticament amb la seva parella lectora. |
Ins-Esc Pepa Colomer | Alumnat de 5è i 6è. Format presencial. Sessions grupals dinamitzades + activitats amb les parelles lectores. |
Esc Charles Darwin | Alumnat de 4t i 5è. Format presencial. Sessions grupals dinamitzades + activitats amb les parelles lectores. |
Esc Joan Maragall | Alumnat de 5è i 6è. Format híbrid (1r trim.): Dos grups estables amb una dinamitzadora i connexions telemàtiques amb voluntariat. Format presencial (2n i 3r trim.): Dos grups estables amb una dinamitzadora + activitats presencials amb les parelles lectores. |
Esc Del Parc | Alumnat de 4t. Format presencial. Sessions grupals dinamitzades + activitats amb les parelles lectores. |
Voluntariat | 86 persones, de les quals 76 son estudiants joves dels instituts Ribera Baixa, Salvador Dalí, Estany de la Ricarda i Baldiri Guilera, que realitzen el seu Servei Comunitari. |
Coordinacions internes amb l'equip
La coordinació amb les direccions i els referents del projecte a cada escola i institut ha estat molt estreta aquest curs. En cada cas s'ha establert un protocol concret, amb unes mesures sanitàries específiques a seguir, acordant els grups bombolla d'intervenció i el format com s'impartia el Lecxit en cada cas i moment. Periòdicament s'han revisat aquestes mesures en funció de l'evolució de la pandèmia i de les restriccions imposades.
A més, com és habitual, amb cada escola s'han realitzat trobades periòdiques on acordar el desenvolupament de les accions del projecte, fer seguiment de l’evolució dels infants i dissenyar accions conjuntament per implicar a la comunitat educativa. Aquestes coordinacions son indispensables per conèixer les línies de treball de cada centre a partir de les quals les dinamitzadores dissenyen propostes pedagògiques específiques. A més, al llarg del curs, s'ha trebalalt de forma conjunta per tal de visibilitzar les activitats del projecte mitjançant accions comunicatives als diferents canals de comunicació de l’escola, del projecte i de la ciutat.
D’igual forma s'han celebrat reunions amb les direccions i referents del Servei Comunitari dels instituts implicats, a partir de les quals s’han organitzat les diferents accions informatives i formatives adreçades a constituir un grup de joves que seran mentors/es al Lecxit (aquest curs de forma virtual) així com s’han programat sessions de seguiment i avaluació dels assoliments de l’alumnat.
Treball les comunitats
Famílies
La implicació de les famílies en el projecte és un dels elements clau. A l’inici del curs es fa una presentació del LECXIT a les famílies per tal que coneguin el projecte i la persona referent que dinamitzarà les sessions així com es fomenti la seva implicació i participació. Durant el curs s’organitzen reunions periòdiques entre la persona dinamitzadora i les famílies, espais on es resolen dubtes, s’ofereixen estratègies per dur a terme la lectura a casa de forma efectiva i s’intercanvien recomanacions lectores. A més, s’organitzen sessions formatives a càrrec de persones expertes en lectura, que aborden diferents temàtiques per tal de respondre a les necessitats de les famílies en relació al foment de l’hàbit lector a casa. Aquest curs s’ha organitzat el taller “La lectura a casa no ha de fer por” el qual ha tingut un format de fòrum-teatre, representant aspectes/situacions que sorgeixen en el dia a dia en l’estona de lectura a casa, i un diàleg entre una especialista de literatura i les famílies, on s’han comentat les escenes visionades per tal d'aportar estratègies i recomanacions lectores que poden implementar a casa per promoure el gust lector dels seus filles i les seves filles.
Biblioteca Antonio Martín
Per un costat, la col·laboració amb la Biblioteca Antonio Martín és imprescindible per tal de de comptar amb una oferta àmplia i variada de llibres que estan a disposició dels participants del projecte. Per altre costat, algunes de les sessions del curs s'organitzen conjuntament i es desenvolupen a les sales de la BIblioteca, de forma que els infants i les persones voluntàries coneixen d'aprop els serveis i propostes de les que poden gaudir a la seva ciutat. Aquestes sessions consisteixen amb contacontes, col·loquis, laboratoris d'experimentació amb activitats de creació literària... on sovint hi participen diversos grups del Lecxit simultàniament i es convida també a les famílies.
Compartir amb la ciutat
Cada curs, quan inicia el projecte, s'organitzen diverses accions de comunicació per tal de donar a conèixer el projecte i convidar a la ciutadania a participar del Lecxit. Durant el setembre i octubre es visita a la ràdio explicant el projecte, es publiquen notícies a la web i la revista municipal així com s'organitza una petita exposició a la Biblioteca Antonio Martín amb diferents materials explicatius i didàctics del projecte.
Al llarg del curs, el Lecxit participa a la Mostra d'Entitats (desembre) on organitza un taller al voltant de la lectura, obert a infants i famílies de la ciutat. A més, algunes de les activitats formatives adreçades a famílies també s'obren a totes les persones de la ciutat que vulguin participar. També, els infants comparteixen, mitjançant les xarxes socials, diverses recomanacions lectores en format vídeo.