divendres, 18 desembre, 2020 - 10:00
El programa LECXIT, durant aquest primer trimestre, ha iniciat als 8 centres educatius del Prat que hi participen; Escola Josep Tarradellas, Escola Jaume Balmes, Escola Galileo Galilei, Escola Jacint Verdaguer, Escola Charles Darwin, Escola Pepa Colomer, Escola Joan Maragall i Escola del Parc, seguint totes les mesures d’higiene i seguretat establertes. Aquest curs, el LECXIT s’ha adaptat als plans d’obertura de cada centre sense perdre de vista els objectius principals del projecte. D’aquesta manera els vuit centres comparteixen propòsits, tot i que amb formats específics.
Les sessions de lectures individuals amb el voluntariat han estat telemàtiques, i gràcies a la implicació i el compromís de les persones voluntàries i la il·lusió i motivació dels infants, s’ha aconseguit crear un vincle d’afecte i confiança de manera àgil i positiva, a través de les seves pantalles. A més, les sessions telemàtiques es combinen amb activitats grupals de dinamització lectora, que apropen noves formes d’entendre la lectura de manera grupal i presencial i que afavoreixen la creació d’aprenatges compartits i de viure moments emocionants a través de la lectura. En ambdues accions, la veu dels infants resulta la principal, que són els qui acaben decidint quin tipus de experiència, de llibre i d’activitat duran a terme en les diferents sessions, ja siguin telemàtiques o presencials.
Gràcies a la col·laboració del LECXIT amb la Biblioteca Antonio Martín, i als lots de llibres amb els que compta el projecte, els infants poden triar el llibre que volen dins d’un ventall de possibilitats diferents i de qualitat. El llibre que trien al final de la sessió presencial se’l poden endur a casa, i també se li fa arribar a la persona voluntària per tal de poder-lo llegir i treballar plegats.
Per tal de fer un tancament simbòlic del trimestre, cada escola ha fet una trobada telemàtica a la qual han assitit persones voluntàries, infants i també les dinamitzadores.
A fi d'acabar aquest primer trimestre d’una manera engrescadora i emocionant, s'ha preparat una activitat grupal on voluntariat -en format telemàtic- i alumnat -en format presencial- han gaudit d'un contacontes per pensar i reflexionar sobre totes les coses positives que passaran aquestes vacances, que encara que sigui complicat, no hem de deixar mai que les situacions negatives s’anteposin a les positives.
La sessió ha acabat amb la creació d’un dels millor regals que se li pot oferir a un altre persona: un bon desig ple d’amor per aquest any 2021 en format d’estel, que es podrà penjar en l’arbre de Nadal!
Finalment, una noticia molt bona és que, malgrat la situació actual, a partir del proper trimestre l'alumnat de secundària del servei comunitari es sumarà al LECXIT.
El jovent formarà part de l'equip de persones que elaborarà materials didàctics en format audiovisual per als centres on es fa el LECXIT amb l'alumnat de primària. A causa de les circumstàncies de pandèmia actuals, al llarg d'aquest curs el grup de servei comunitari no interactuarà amb els infants lectors de forma directa i individual. En comptes d'això, l'equip generador del material didàctic anirà relacionant-se de forma específicaamb cadascuna de les escoles mitjançant les dinamitzadores del LECXIT.
Tot i així, el grup que realitza el Servei Comunitari continuarà rebent formació en dinamització lectora, participarà en activitats grupals telemàtiques i presencials (en format presencial només tindrà contacte amb les companyes del mateix grup estanc del centre de secundària), rebrà el suport i seguiment necessari, i contribuirà de forma diferent però destacada, en la millora de la comprensió lectora i el gust per la lectura de l'alumnat de primària del Prat.
Per últim, com a mostra del que s'ha treballat durant el trimestre, s'ha preparat aquest vídeo recull amb la participació d'alumnat de les diferents escoles participants al LECXIT en el marc del programa Interseccions.
En el vídeo ens comparteixen tots els aprenentatges que han extret després d’acompanyar a la Violeta, una nena qualsevol d’un lloc qualsevol, en el seu dia a dia. A mesura que s'aixeca, esmorza, va a l'escola i juga amb els seus amics i amigues, van apareixent situacions i comentaris que li generen sentiments negatius i la fan patir. Els infants han de parar la història de la Violeta tants cops com vulguin, cada vegada que identifiquin una situació de violència masclista. Moltes situacions són fàcils d'identificar però d’altres exigeixen un exercici de reflexió més profund. Us animem a mirar el vídeo i pensar: quantes situacions hauríeu identificat vosaltres?
divendres, 20 desembre, 2024 - 13:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 11:15
divendres, 20 desembre, 2024 - 10:15