Esteu aquí

Laika, espai de creació entre l'escola Can Rigol i Torre Muntadas

Portes obertes de l'exposició Laika Lab amb el grup d'artistes del CEE Can Rigol

dimarts, 25 juliol, 2023 - 18:15

 


El programa IntersECCions és una iniciativa municipal decidida que situa l'educació i la cultura com a eixos estratègics i fonamentals, reconeixent-los com a motors de transformació social i comunitària. Aquesta aposta busca activament una societat més equitativa, empàtica i democràtica, plantejant el repte de construir solucions noves i creatives per abordar els reptes i les necessitats de la ciutat des d'una perspectiva inclusiva.

Des de l'àmbit de l'educació en les arts, IntersECCions demostra la importància de l'art i l'educació en confluència per generar canvis i interpel·lar-nos com a societat. Al mateix temps, ens convida a qüestionar-nos sobre la veritable naturalesa de la participació i els mecanismes d’estructuració que defineixen les polítiques culturals i educatives, tot exigint una reflexió més profunda sobre les formes en què es concep i es desenvolupa la transformació social des dels àmbits institucionals.

Sobre la diversitat en els centres d’art

El Centre d’Art Torre Muntadas s’inscriu en aquest programa a través del projecte LAIKA LAB, un laboratori de processos de creació vinculat a la Convocatòria /Unzip Arts Visuals. Hi participen artistes locals amb interès per investigar sobre la pràctica artística, impulsant projectes que volen començar a desenvolupar una part de les seves propostes, estructurar-les o bé realitzar un procés de recerca amb altres i de forma contextualitzada.

Les dues darreres edicions, LAIKA LAB ha desbordat el centre d’art com a tal oupant les aules TVA i F’s del Centre d'Educació Especial Can Rigol de la mà de l'Escola d'Arts del Prat. El centre educatiu ha fet servir el Centre d’Art Torre Muntadas com a cas d’estudi per repensar, des d’una perspectiva crítica, com les institucions artístiques incorporen la diversitat funcional en les seves estructures.

Des de fa uns anys, aquest treball conjunt ha anat en augment incloent mirades i formes de fer. Tot i aquesta voluntat per ampliar la definició d’allò que considerem art o a qui considerem artista o què és i com es facilita o s'assegura l’accessibilitat, la diversitat funcional habitualment s’incorpora des d’un prisma arquitectònic, plantejant-la sense obrir la possibilitat d’exposar-se i explorar-se des de l'art. La perspectiva de la diversitat funcional posa en qüestió qui defineix i valida què és una tasca artística destacable o quins comportaments i rols es depleguen al voltant del fet expositiu o artístic.

La vinculació LAIKA LAB - IntersECCions té l’objectiu de situar la praxi de l’alumnat com un procès artístic i projecte de creació part del laboratori i exposició final. Això es fa establint canals d’aprenentatge mutu entre artistes, professorat, equips de gestió i diferents agents culturals. Es posen en comú llenguatges, recursos i formes de fer, tot formant una comunitat que connecta espais, persones, idees, mirades, i noves propostes d’habitar i de compartir espais d'art a través, per exemple, d’un llenguatge inclusiu i acollidor a les cartel·les part del disseny expositiu.

En aquesta edició en concret, el laboratori de pràctiques artístiques portat a terme a les aules de Can Rigol, ha estat pensat per activar els sentits i la psicomotricitat. L’alumnat, establert ara com a col·lectius artístics, ‘ToVAlín’ i ‘superFlores’, ha centrat la seva exploració en la temàtica de l'aire: aquest element, essencial i omnipresent, que sovint passa desapercebut en la nostra vida quotidiana. L'aire es converteix aquí en un vehicle per aprofundir en qüestions fonamentals com la llibertat, la connexió amb el món que ens envolta i la nostra relació amb la natura. El fet invisible que ens permet transcendir les barreres físiques i experimentar una sensació de lleugeresa i expansió.

ToVAlín, superFlores, Follets del Delta i Auri Alós

El punt final de LAIKA LAB s'ha formalitzat en una exposició al Centre d’Art Torre Muntadas, en la qual s’ha pogut visitar l’estat i esdevenir dels projectes durant el curs i més especialment en les sessions de treball al llarg del mes de maig.

El resultat de la recerca i reflexió de ‘ToVAlín’ i ‘superFlores’, s’ha resumit en una peça artística conjunta. L'obra condensa objectes que necessiten l'aire per existir (molinets de vent, vaixells de vela i globus), envasats al buit en un espai privat d'aire on tot conviu en un indret compartit. A través d'aquesta proposta, l'alumnat com a col·lectiu artístic ha explorat la manera en què l'aire influeix en les nostres emocions i la percepció de l'espai i medi en el que vivim, i que convida a reflexionar sobre les seves pròpies experiències i interpretacions de l'art.

Els altres projectes desenvolupats al laboratori han estat ‘Art Market’ d’Auri Alós, sobre el mercat de l’art i els seus mecanismes amb un to d’humor crític; i ‘Follets del Delta’ del col·lectiu homònim (compost per Oriol Pérez, Clàudia Sanfeliu, Dídac Llamas, Anna López, Sergi Merodio, Alba Roig, Albert Rubio, Helena Sanfeliu i Gerard Llamas), que proposa obrir la cultura popular tradicional i posar com a eix principal la celebració de festes paganes, connectades a corrents ecologistes i allunyant-se de les festivitats d’herència religiosa.

El fet que dos col·lectius amb diversitat funcional d’alta afectació hagin participat en el programa Interseccions, ha estat el punt d’inflexió perquè tant el programa /Unzip Arts Visuals com el Centre d’Art Torre Muntadas, hagin modificat els seus paradigmes i metodologies. La manera concreta en què això s'ha produït ha estat posant en el centre els aprenentatges que podem abordar, l’adaptabilitat en com comunicar els projectes i fins i tot, els llenguatges que emprem de forma aparentment natural.

Així mateix, els i les artistes participants en el laboratori, han dialogat des de la distància amb l'alumnat per tal de facilitar la comunicació dels projectes participants a la modalitat ‘Exposició’ de la Convocatòria /Unzip. Ho han dut a terme a través de pictogrames com a mètode de síntesi, d’explicació sobre els seus treballs i en els conceptes abordats, exercint una pràctica de pensar-se i pensar per a qui són les pràctiques artístiques i a qui van dirigides.

Pensar la diversitat funcional des de la perspectiva cultural, ens obliga a emmarcar-nos en altres espais poc còmodes (sovint perquè primer hem de reconèixer que desconeixem) i dels que hem d’aprendre; així com en considerar com les arts, sovint, divideixen els públics i acoten mirades, restringint-les.

Han estat part de procés:

Artistes: Auri Alós; Follets del Delta (Oriol Pérez, Clàudia Sanfeliu, Didac Llamas, Ana López, Sergi Merodio, Alba Roig, Albert Rubio, Helena Sanfeliu, Gerard Llamas); ToVAlín i superFlores (Ainhoa García, Ayub el Bali, Clàudia Fabró, Dani Zurita, Eric Ramos, Hajar Harrak, Iker López, Ingrid Rufián, Isabel Alberich, Laura García, Natàlia Bo, Pol Romero, Ruth Espín, Sheyna Bernat).

Equips dels centres i programes: Jesús Arpal (Cooperativa la Caníbal) i Loreto San Martín (Centre d’Art Torre Muntadas) en la dinamització del laboratori; Sònia Roig Fornells (interlocució Can Rigol-Torre Muntadas i suport a la producció); Montse Oubel (relatoria gràfica); Carlos Collazos (vídeo de documentació); Marta Bassart, Celeste Corral i Daniel Gasol (coordinació artística i pedagògica); Bernat de Paz, Cristina Sánchez, Jaume Aldabó, Judith Martínez, Lis Groenewege, Montse Campolongo, Paula Núñez i Xavi Safont (Equip CEE Can Rigol); Mercè Ubalde i Esther Merchán (coordinació general d’/Unzip Arts Visuals).

A més de totes aquelles persones i col·laboradores convidades i es­pontànies que han visitat l'espai taller i han participat de les diferents dinàmiques aportant punts de vista i suports.

 

 

Compartir

Noticies relacionades

divendres, 20 desembre, 2024 - 11:15

Tornen les Sales d’Estudi en període d'exàmens

El servei complementa l’horari habitual de la biblioteca

divendres, 20 desembre, 2024 - 10:15

El Teatre L’Artesà s’adhereix a La Red Española de Teatros, Circuitos y Festivales de Titularidad Pública

Aquesta xarxa aglutina prop de 200 recintes escènics i circuïts d’arts en viu...

divendres, 20 desembre, 2024 - 10:00

L'Escola d'Arts en Viu ofereix dos concerts d'hivern

Les orquestres de corda i els cors de totes les edats han actuat al Cèntric...