Esteu aquí

Eric Fuentes ens posa al dia sobre el projecte Trainer

divendres, 2 desembre, 2016 - 17:30

Una vegada hem creuat l’equador de l’experiència Trainer a La Capsa, és potser el moment de fer una petita valoració de com està funcionant aquesta peculiar relació entre tres grups musicals d’índole totalment diferent i un servidor, fent la funció de productor, coach, monitor o simplement col·lega conseller. D’una banda el pop poètic i detallista de Macondo, per un altre el rock intens, tan prop del clàssic com de l’indie de Blackswans, i per un altre el punk descarat i combatiu de Puta Blava.

Macondo han estat, fins a l’últim assaig, dues persones: Laura Alcazar, cantautora amb una veu sòlida, propera, diàfana i sensible, i a la vegada una multiinstrumentista amb la difícil tasca de sostenir la base rítmica de les cançons amb la seva guitarra acústica (fins a precisament l’últim assaig, en què ha aparegut el Marcos, un excel·lent bateria que l’allibera una mica d’aquesta càrrega i ajuda a arrodonir el so global de les cançons). L’altra meitat de Macondo és Carlos Salamí, guitarrista enamorat dels grans noms de l’indie espanyol, des de Nacho Vegas a The New Raemon passant per McEnroe (dels qui precisament fan una versió). En Carles té una gran capacitat per crear arranjaments de guitarra elegants mitjançant efectes atmosfèrics i a estones minimalistes, on la veu de la Laura troba el seu embolcall ideal.

La meva missió particular, ajudar-los a concretar guitarres en ocasions borroses, afirmar la seguretat de la veu de la Laura, vetllar per la fluïdesa del repertori i donar idees rítmiques quan aquestes han estat necessàries.

Blackswans són cinc amics de Viladecans que saben molt bé el terreny que trepitgen, probablement per experiència però també per intel·ligència, i és que els quaranta fan que un músic sàpiga valorar més que mai el poder fer música, quan els compromisos familiars amb parelles i fills, més els laborals als temps difícils que corren, fan que cada minut d’assaig sigui considerat or, i el ritme de treball sigui intens i precís. Amb la mateixa dosi de talent que determinació, construeixen cançons plenes de detalls i harmonia; en Joan llueix els seus brillants dotis interpretatives des de la guitarra, i la seva personal veu darrere del micro, al mateix temps que el Mendi, baixista extremadament sòlid i imaginatiu, coordina els moviments dels altres membres; el Trosky i el seu gran bagatge al “mundillo” de l’indie aporta modernitat i elegància des de la bateria, mentre que l’Alberto i les seves arrels de blues-rock clàssic aporta elegància i amabilitat, no solament musical sinó personal. La guinda, els teclats d’en Xavi, enamorat de la tecnologia que s’amaga darrere de les seves tecles i sap quan cal sonar a Hammond i quan sonar a sintetitzador analògic dels vuitanta. La meva labor, construir un repertori de directe ordenat i coherent, treballar amb detall les tres veus cantants i ajudar, com a productor a les dues cançons noves que estan treballant.

Finalment, Puta Blava són els més imprevisibles, irreverents i explosius. Un grup de punk en l’ona dels grups sobretot bascos dels vuitanta, que s’inspiren en CicatrizEskorbuto, Tijuana in Blue, però també en els Ramones i els Misfits per gaudir de dues hores d’assaig intens i festiu. Tocar en una banda de Punk implica baix interès pel virtuosisme i pel so hi-fi, però també que és un gènere que evoluciona, com tots, i que amb el temps ha aconseguit tenir la mateixa actitud rebel i transgressora d’abans, però amb un so més potent i rodó que aporta més força i ajuda a donar contundència al conjunt. Doncs aquest ha estat l’aspecte on he incidit més, a aconseguir mantenir la mateixa actitud però amb un so una mica més madur. La seva tendència a les distorsions agudes i afilades té a veure més amb el no haver dedicat molt de temps a cuidar el so, que a una decisió artística per se, així que hem treballat sobretot el so de les guitarres. Els he donat algunes eines (provar diferents actualitzacions d’ampli, diferents pedals de guitarra, fins i tot diferents pues i alguns trucs d’interpretació) perquè puguin millorar la força i contundència de la seva música sense perdre un àpex d’autenticitat. Albert i la seva bateria hiperactiva dirigeix el “cotarro” com una allau, mentre que la fúria del Jordi al baix i a la veu fan que la seva presència imposi energia i proximitat. Pel seu costat, el duo de guitarres d’en Juanjo i el Xavi es debat entre el so del rock urbà més clàssic i les tendències properes al hardcore-metall, donant així una àmplia perspectiva del gènere. I, aquí en primera fila, la veu d’en Xavi i la seva afable personalitat plena d’idees creatives i humilitat desbordant.

Estic segur que els propers dies seguiran sent igual de profitosos i plaents. Realment un projecte d’aquestes característiques és lloable i digne d’agrair als quals ho organitzen i financen, perquè estic més que segur que els grups estan aprenent; de vegades, pel simple fet d’haver de fer-ho bé davant d’algú que els diu si van per bon o mal camí. Per a mi, el més important és que aquests músics hagin confiat en mi des del primer moment i que segueixin fent-ho, potser fins i tot més encara, el dia d’avui.

 

Eric Fuentes
2/12/16

Macondo + Puta Blava + Blackswans

Compartir

Noticies relacionades

divendres, 21 febrer, 2025 - 12:45

Nevades al Prat: una exposició virtual sobre les grans nevades

El Prat de Llobregat ha viscut diverses nevades al llarg de la seva història més recent, però poques han quedat tan gravades en la memòri...

dijous, 20 febrer, 2025 - 11:30

Dues publicacions científiques britàniques es fan ressò de les polítiques educatives públiques del Prat

El programa IntersECCions i la lluita contra l’absentisme escolar, objectes d...

dijous, 20 febrer, 2025 - 10:00

Aules obertes de Teatre a L'Escola d'Arts en Viu

Un espai de trobada amb les famílies de l'alumnat