Foto: Elena Álvarez
dijous, 23 juliol, 2020 - 12:00
L'Escola Pregunta, és un projecte de recerca del col·lectiu Mil M2 on, a partir d'una residència d'investigació, s’han ideat un seguit de dispositius per introduir a l'aula i practicar el dubte. En el context educatiu, on les respostes estan sent avaluades constantment, L’Escola Pregunta convida a repensar l'acció de preguntar, proposant practicar el dubte, habitar la incertesa i visualitzar els interrogants més enllà dels prejudicis adquirits.
La iniciativa ha format part de la proposta educativa del Teatre L'Artesà, Camins Vius. La investigació metodològica de tot el projecte va durar sis mesos i es va desenvolupar en dos instituts: el Pradolongo de Madrid i a l’Institut El Prat de Llobregat. En el primer centre el procés es va centrar en l'observació, el diàleg i l’estudi amb la classe de filosofia, en conjunt amb el Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia i el seu departament d'educació. Posteriorment a l'Institut El Prat, es van posar en joc dispositius, pràctiques i activitats a partir de la premissa de treball, com una pregunta pot canviar el que coneixem.
El projecte al Prat es va posar en pràctica amb un total de 60 alumnes de primer d’ESO, amb la complicitat de tot el claustre de professors. A partir d’una sèrie d'exercicis d'interacció i posada en comú, es va posar en valor la tecnologia del llenguatge i què representa preguntar. La temàtica, per tal de posar en pràctica la nova metodologia, va ser la igualtat de gènere i la diada del 8 de març, i es va desenvolupar en diferents fases durant gairebé tres mesos.
La instal·lació d'un tauler de lletres mòbils als passadissos de l'institut va ser l'element físic que va permetre compartir les preguntes sorgides a partir d'aquesta temàtica, generant un espai on la comunitat escolar va poder visualitzar els dubtes dels alumnes, crear discussió crítica i activar, amb aquest diari mural interactiu, un espai de generació col·lectiva de coneixement.
Per tancar aquest procés, el passat 6 de març el projecte va sortir al carrer a través d’un dispositiu d'art públic. Tota la comunitat escolar va visitar diferents punts de la ciutat del Prat per amplificar les preguntes que van sorgir en el procés de creació dels dispositius proposats a través d’aquesta metodologia, conscients que només una educació de la "pregunta" aguditza i reforça la curiositat. Que ser capaços de formular bones preguntes pot generar un gran impacte, tant en els altres com en nosaltres mateixos.
L'art de preguntar neix amb Sòcrates, per tant, no és una cosa nova, el problema és que amb el pas dels anys s’ha deixat de donar-li la importància que realment es mereix. Sòcrates afirmava que el més important que havia fet a la seva vida era ensenyar a preguntar, i a través d’aquest projecte es vol seguir els seus passos perquè les preguntes tornin a ser alguna cosa essencial en la vida. Les preguntes creen un ambient de reflexió i estimulen la recerca de respostes, en lloc d'oferir solucions precipitades. Són essencials per desenvolupar o potenciar la creativitat i la innovació. Saber fer bones preguntes millora la qualitat de les accions i de l'enginy, potencia la innovació, genera un ambient de curiositat i estimula la conversa reflexiva.
La metodologia de L’Escola Pregunta ha acompanyat posteriorment i durant el confinament els alumnes de l’Institut El Prat i, a través d’aquest recurs pedagògic, es donarà la benvinguda als nous alumnes del curs vinent. És una metodologia que també compartirà un nou centre educatiu de la ciutat, l’Institut Escola Pepa Colomer. Un nou recurs a disposició de tota la ciutadania.
divendres, 20 desembre, 2024 - 10:15
dilluns, 18 novembre, 2024 - 10:00
dijous, 17 octubre, 2024 - 10:00