dijous, 10 març, 2022 - 11:45
Els projectes d'Arts Visuals conceben l'art com a eina transformadora. Tot i que els projectes es dissenyen conjuntament entre el cos docent dels centres educatius implicats i l'Escola d'Arts Visuals del Prat, en tots ells es persegueixen uns mateixos objectius: potenciar la mirada crítica de l'alumnat i la reflexió col·lectiva a partir de processos artístics, connectant-los al teixit social de la ciutat.
Aquest curs formen part dels projectes d'Arts Visuals del programa Interseccions les escoles Ramon Llull i Can Rigol i l'Institut Escola Pepa Colomer. Com a novetat d’enguany, tots els projectes d’Arts Visuals han modificat el seu prisma al voltant de la documentació dels projectes, de manera que és el mateix alumnat el que els documenta, repassant així que s’ha fet la setmana anterior, valorar-ho i continuar decidint totes plegades els objectius.
Enguany en el projecte d'Arts Visuals a l'Institut Escola Pepa Colomer està treballant amb l'alumnat de P3, P4, P5 i 1r al voltant del menjar com un element clau sobre la salut però també com un espai de ritual per a compartir. S'explora així al voltant del concepte de salut amb relació al gaudi de l'espai exterior al pati i emprant-lo com a forma de joc, sense jerarquies de gènere. S'aborda des de la identificació, la relació cultural de l'alumnat i l'homenatge als aliments com a font de salut.
En cada sessió amb l'alumnat, es dóna espai tant a l'experimentació com a la presentació, compartint-lo amb la resta per tal de debatre-ho. El material que s'utilitza per a treballar són pigmentacions naturals i aliments diversos que creen el mateix material amb el qual es treballa, com per exemple farina, sucre o aigua. Ara bé, pel cos docent resulta imprescindible fer copsar a l'alumnat els objectius finals del projecte al llarg del curs per tal que puguin gaudir tant de la part sensorial i vivencial com de la conceptual. Per aquest motiu, es fan versions prèvies a la formalització final del projecte, per tal que quan aquesta se celebri, l'alumnat tingui molt clar el sentit de la mateixa i el propòsit de la formalització.
El passat 15 de febrer a l'Institut Escola Pepa Colomer es va realitzar un assaig de la formalització final del projecte en el marc de la qual se celebrarà un esmorzar al pati de l'escola. Els i les alumnes es van obsequiar mútuament amb plats que van dissenyar amb les seves pròpies mans pensant especialment en els seus companys i companyes i què és el que els agrada a partir d'unes converses prèvies. Una pràctica que, més enllà d'un acte d'entrega i l'exhibició, subratlla el valor de la generositat, l'escolta a l'altre i el companyerisme, rebutjant la noció d'elaborar un "objecte" propi. Aquest assaig de la formalització final es va dur a terme apel·lant a l'artista Antoni Miralda en el marc de la qual s'entén que el menjar i l'exercici d'elaborar-lo és un ritual cultural.
Un dels aspectes interessants d'aquesta pràctica versa ser el debat que es va donar entre mestres, educadores i infants al voltant de l'elecció de l'àpat (de pigments i sucre, aigua i farina) que havien preparat pels seus companys i companyes, doncs gairebé tots van expressar que ho havien fet perquè al company/a li agradava la pizza, o els macarrons o .... De manera que la sessió va esdevenir una pràctica de l'intercanvi i coneixement de la resta d'alumnat.
Durant aquestes setmanes als diferents grups classe s'està treballant col·lectivament per a elaborar una instal·lació artística al pati amb relació al projecte. Aquesta posa l'alumnat en el centre, amb elements claus com la natura, els aliments i el pati com un sistema en què les plantes, els aliments i l'alumnat en formen part del mateix ecosistema i de manera horitzontal.
Cada curs el programa d'arts visuals d'Interseccions, convida a artistes amb relació al projecte que s'està desenvolupant a cada centre. Enguany es compta amb la col·laboració del col·lectiu Llobet & Pons per elaborar aquest dispositiu. La definició d'aquest dispositiu serà consensuat amb tot el claustre del centre des d'una perspectiva curricular.
La intenció és que el dia de la formalització de la proposta, les famílies puguin venir al gran berenar, preparar menjar plegades amb la comunitat de l'escola i parlar de la intervenció que restarà fixa al pati.
divendres, 22 novembre, 2024 - 12:30
dimecres, 20 novembre, 2024 - 12:15
dimarts, 19 novembre, 2024 - 11:30